Rusinat pullasta-luvan kanssa ja tositarkoituksella

Idols-rekrytointeja, toimitusjohtajan palvelulupauksia, sosiaalisia intranettejä ja kovia kasvulukuja sekä tyytyväisiä asiakkaita. Niistä on parhaat työpaikat tehty, ainakin, jos johtopäätöksiä vedetään kasvuyrittäjä Suvi Widgrenin ja 11:nneksi parhaaksi työpaikaksi Suomessa viime vuonna yltäneen Sininen Meteoriitti Oy:n Jyväskylän toimipisteen vetäjän Jarmo Kuusisen johtamisen tarinoista. 9-osainen Parhaan johtamisen opinkierrossarja käynnistyi tammikuun lopussa Jyväskylän kaupunginteatterin tiloissa. Opinkierroksilla opitaan johtamisesta parhaiden työpaikkojen kokemusten kautta.

Parhaat työpaikat tekevät tietysti jotain eri tavalla kuin ne, jotka eivät menesty eli nauti työntekijöidensä ja asiakkaidensa luottamusta ja arvostusta. Jarmo Kuusisen mukaan tärkeintä on mielekäs työ. Ja toiminnan kehittäminen ei tarkoita vaikkapa henkilöjohtamisen prosessien parantamista vaan itse työn kehittämistä. Työntekijöiden näkemysten kuuntelu ja yhteisöllisyys ovat avainasemassa. Näin asia on ainakin yhdessä Suomen parhaista työpaikoista.

Sinisellä meteoriitilla työn kehittämiseen kuuluu mm. työkaluihin panostaminen. Niistä esimerkkinä sosiaalinen intranet, joka on myös yksi yrityksen palvelutuotteista. Työkalun avulla työntekijät ratkaisevat tehokkaasti asiakkaiden ongelmia hyödyntäen koko organisaation osaamista. Kukapa ei haluaisi tarjota asiakkaalleen koko potentiaaliaan? Sinisen meteoriitin tarina tarjosikin menestyksestä kiinnostuneille yli 30 opinkierroksen osallistujalle sekä työkalun että esimerkin parhaasta johtamisesta.

Opinkierroksen jälkeen yksi osallistujista pohti, sopisiko sosiaalinen intranet heille työkaluksi. Mahdollisuus osaamiseen laajaan hyödyntämiseen ja yhteisöllisyyden kehittymiseen houkuttelivat. Toisaalta mietitytti, miten tällainen toiminta soveltuu tuotannolliseen organisaatioon. Itse jäin miettimään, mikä tuotannollisuudessa toisaalta on niin erityistä, ettei ihmiselle sopiva lähestyminen siihen pätisi. Toki asiantuntijatyö on erilaista kuin tuotannollinen työ, mutta eikö tuotannollisenkin työn tiedetä jatkuvasti muuttuvan asiantuntijatyön suuntaan. Piileekö pienissä muutoksissa ja kokeiluissa sekä uusissa työkaluissa mahdollisuus kilpailutekijän synnyttämiseen?

Parhaita työpaikkoja johdetaan arvojen pohjalta, selviää Asta Rossin kirjoittamasta Kulttuuristrategia-kirjasta. Vuoden nuoreksi yrittäjäksi Keski-Suomessa valittu, 5 Vila-vaateliikettä pyörittävän Stylehunter Oy:n yrittäjä, Suvi Widgren on rakentunut koko yrityksensä toiminnan arvojen pohjalle. Hän vahvistaa oman kokemuksensa perusteella Rossin sanomaa. Liikevaihdon ja henkilöstömäärän nelinkertaistaminen viidessä vuodessa kertoo olennaisen asian Suvin valitseman tien tuloksista. Suvi on edennyt yrityksensä kanssa rohkeasti ja itseensä luottaen. Hänen kokemuksistaan ja ajatuksistaan voimme oppia paitsi arvoilla johtamisesta ja rohkeudesta, myös uusista innovaatioista, joihin kuuluu mm. idols-rekrytointi. Tästä naisesta kuullaan vielä!

Miksi käyttää aikaa teorioiden opiskeluun tai kehittymissuunnitelmien suunnitelmien suunnitteluun, kun voi suoraan selvittää, miten parhaat työpaikat tekevät bisneksen, kasvun, hyvinvoinnin ja johtamisen? Tervetuloa mukaan poimimaan rusinat pullasta! Opinkierrossarjaa on jäljellä 8 kohtaamista. Seuraava opinkierros esittelee ennakoinnin ja vuorovaikutuksen näkökulmaa teemalla Kristallipallona dialogi 21.2. klo 8.30 Jyväskylän kaupunginteatterilla. Johtamisen tarinan tuolloin kertoo Suomen paras työpaikka 2012 Futurice Oy.

Elina Lillstrang

Parhaan johtamisen opinkierrossarjaan voit ilmoittautua mukaan: https://www.lyyti.fi/ilmoittaudu/Parhaan_johtamisen_opinkierrossarja_4155

Haluatko tulla mukaan tekemään kokeiluja, jotka johtavat kilpailutekijöiden syntymiseen? Tule mukaan Myytinmurtajiin! https://www.lyyti.fi/ilmoittaudu/myytinmurtajat_0834

Asta Rossin kirjaa voi ostaa Kauppakamarikaupasta: http://www.kauppakamarikauppa.fi/Kaikki-tuotteet/Kulttuuristrategia-rakenna-yrityskulttuuri-jota-tyoentekijaet-asiakkaat-ja-omistajat-rakastavat