Kansainvälinen tulliasiakirja ATA carnet turvaa tavaroiden matkan maailman eri kolkkiin

Kauppakamarit vahvistavat ja myöntävät erilaisia ulkomaankauppaan liittyviä asiakirjoja lähes päivittäin. Yksi tällaisista on kansainvälinen ATA carnet -tulliasiakirja, jonka avulla yritys voi viedä tavaroita tulli- ja verovapaasti sopimukseen liitty­nei­siin maihin korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Keskisuomalaisista vientiyrityksistä muun muassa Valmet Technologies ja Elomatic hyödyntävät ATA carnet -asiakirjoja säännöllisesti.

Valmet Technologiesin vientiasiakirjoista vastaavat muun muassa Päivi Kilpinen (vas.), Seija Tikkanen ja Marija Hyvärinen.

ATA CARNET -SOPIMUKSEEN ON LIITTYNYT tällä hetkellä 78 maata Australiasta Japaniin ja Chilestä Etelä-Afrikkaan. EU-maiden välillä ATA carnet’ta ei tarvita. Kun maailmanlaajuisesti ATA carnet -asiakirjoja myönnettiin vuonna 2017 yli 185 000 kappaletta, kaikkiaan 26 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvosta, Suomessa asiakirjoja myönnettiin viime vuonna yli 600 kappaletta.

Keskuskauppakamarin vuoden 2018 tilastojen mukaan suomalaiset yritykset käyttivät asiakirjoja eniten viedessään tavaroita Venäjälle, Yhdysvaltoihin ja Norjaan. Keski-Suomen osalta kohdemaat noudattelevat valtakunnallista linjaa, sillä Yhdysvallat, Norja, Venäjä ja Japani olivat suosituimpia kohdemaita.

Valmet Technologiesin viennin projektihuolitsija Päivi Kilpinen allekirjoittaa listauksen yleisimmistä kohdemaista.

”Meillä ATA carnet -asiakirjoja tarvitaan eniten juuri Yhdysvaltoihin ja Venäjälle niin paperikonetoimituksissa kuin varaosahuolinnassakin”, Kilpinen kertoo.

Koska Valmet Technologies on maailman johtavan sellu-, paperi- ja energiateollisuusyhtiö Valmetin tytäryhtiö, se hyödyntää globaalina yrityksenä ATA carnet -asiakirjoja aktiivisesti.

”Asiakirjojen tarve vaihtelee vuosittain, mutta esimerkiksi viime vuonna tavaroita matkasi yli 30 ATA carnet’lla ympäri maailmaa”, huolintakoordinaattori Marija Hyvärinen sanoo.

ATA CARNET'LLA YRITYS VOI VÄLIAIKAISESTI VIEDÄ kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita. Esimerkkejä soveltuvista tavaroista ovat tietokoneet, työkalut, kuvauskalustot, soittimet, koneet, korut, vaatteet, lääketieteelliset laitteet ja taideteokset.

ATA carnet’ta ei kuitenkaan voi käyttää silloin, kun tavaroita viedään jalostettaviksi tai korjattaviksi tai kun tavaroita kulutetaan matkan aikana tai jaetaan asiakkaille.

​​​​​​​

Valmet Technologiesin työkalukontti sisältää tarvittavat työkalut aina kohteesta riippuen.

Valmet Techologies hyödyntää ATA carnet’ta muun muassa erilaisten työkalujen, mittalaitteiden ja kunnossapitolaitteiden maastaviennissä.

Työkaluja viedään tarpeesta riippuen sekä isoissa työkalukonteissa että pienemmissä työkalulaatikoissa. Työkalusettejä siirretään joskus suoraan maasta toiseen, kun seuraava asennusprojekti painaa päälle, mutta pääsääntöisesti ne palaavat Jyväskylään, josta ne lähetetään taas seuraavan asiakkaan projektiin”, huolintakoordinaattori Seija Tikkanen havainnollistaa.

TEOLLISUUDEN ALOILLE TEKNISTÄ HUIPPUOSAAMISTA tarjoava Elomatic puolestaan vie maailmalle erilaisia mittauskalustoja. ATA carnet -asiakirjojen kanssa matkustava Jani Maahi on laserskannaus-tiiminsä kanssa nähnyt kymmenittäin maailman lentokenttiä, sillä vuosittain tiimi reissaa 10−20 eri kohteessa, joissa tarvitaan ATA carnet’ta.

”Viime vuonna matkat suuntautuivat pääkohdemaiden, Yhdysvaltojen ja Kanadan, lisäksi muun muassa Qatariin, Japaniin ja Indonesiaan. Koska maiden käytännöt vaihtelevat, sattumuksiltakaan ei voi aina välttyä”, Maahi toteaa.

Maahin mukaan kaikki sujuu kohdemaassa yleensä tutun kaavan mukaan: kun lento saapuu kohteeseen, tuotavat tavarat viedään tullivirkailijan nähtäviksi ATA carnet -asiakirjan kanssa. Yleensä virkailija lyö tarvittavat leimat asiakirjaan ilman tavaroiden tarkempaa tutkimista. Toisinaan esimerkiksi kalliimpia tuotteita täytyy kuitenkin esitellä tullissa.

”Joskus koko ATA carnet on ollut aivan vieras virkailijalle, jolloin tätä on pitänyt opastaa, mihin kaikkiin kohtiin leimoja on tarpeen saada. Asiakirjan haltijan on siis hyvä tietää, miten ATA carnet’ta käytetään oikeaoppisesti. Jos taas asiakirjaa ei olisi lainkaan, matkanteko tyssäisi varmasti”, Maahi kuvailee.

ATA CARNET'ITA MYÖNTÄVÄT kussakin sopimukseen liittyneessä maassa paikalliset kauppakamarit, jotka muodostavat tullimaksujen takuurenkaan. Suomessa Keskuskauppakamari vastaa asiakirjalla vietyjen tai maahan tuotujen tavaroiden mahdollisista tullimaksuista.

Toisinaan ATA carnet -asiakirjoja täytyy myöntää nopeallakin varoajalla ja auttaa yrityksiä pulmallisissa tilanteissa. Niin Elomatic kuin Valmet Technologies kehuvat Keski-Suomen kauppakamarin asiantuntevaa palvelua.

”Kun vaikkapa ison paperikoneen seisokki on sovittu, kaikki työkalut tarvitaan täsmällisesti ajallaan perille. Aikataulut voivat olla toisinaan tiukkoja, mutta onneksi kauppakamarin kanssa yhteistyö on toiminut aina joustavasti”, Tikkanen kiittelee kauppakamarin toimintaa Valmetin puolesta.

Myös Elomaticilla on oltu tyytyväisiä Keski-Suomen kauppakamarin tukeen ja neuvoihin.

”Vaikka suuremmilta vastoinkäymisiltä olemmekin välttyneet, kauppakamari on auttanut jopa etänä kimuranteissa tilanteissa. Ylipäätään kauppakamarilla ollaan hyvin perillä asiakirjoista, joten sieltä kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoja tarvittaessa”, Maahi sanoo.

ATA CARNET LYHYESTI

  • Lyhenne ATA (Admission Temporaire / Temporary Admission) kertoo, että kyseessä on tavaroiden väliaikainen maasta­vienti.
  • Carnet’lla maahantuodut tavarat on määräajassa (enintään 1 vuosi) jälleenvietävä maasta ja kuljetettava alkuperäiseen lähtömaahan, jossa ATA carnet on palautettava sen myöntäneelle kauppakamarille.
  • ATA carnet ei korvaa muita tuonnin yhteydessä mahdollisesti vaadittavia lupia, joten ne kannattaa selvittää hyvissä ajoin etukäteen.
  • ATA carnet myönnetään luotettavalle hakijalle (yritykselle), jonka toimipaikka on asiakirjan myöntävän kauppakamarin toiminta-alueella.
  • Kauppakamarin jäsenyritys saa ATA carnet -tulliasiakirjasta 50 prosentin alennuksen.
  • Lue lisää atacarnet.fi tai ota yhteyttä Keski-Suomen kauppakamariin.