Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta: Keski-Suomi on kyberturvallisuusosaamisen keskittymä

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta sai kunnian esitellä keskisuomalaista IT- ja kyberturvallisuusosaamista eduskunnan puolustusvaliokunnalle. Kiitos Joonas Könttä ja Jyväskylän kaupunki mahdollisuudesta.

Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta esitteli keskisuomalaista kyberturvallisuusosaamista Puolustusvaliokunnalle. Keski-Suomi on merkittävä IT- ja kyberturvallisuusosaamisen keskittymä. Alueella toimii yrityksiä, joiden osaamisesta on merkittävää apua suomalaisten turvallisuudelle. Myös Jyväskylän yliopistossa ja JYVSECTEC:ssä on huippuluokan kyberturvallisuustutkimusta ja -toimintaa.

Alueella toimii yrityksiä, joiden osaamisesta on merkittävää apua suomalaisten turvallisuudelle. Näistä loistava esimerkki on Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnasta puheenjohtaja, Aito Supportin Anssi Kuoppala, Secapp Oy:n Kari Aho ja Valu Digitalin Lauri Alppisara, jotka saivat kunnian esitellä keskisuomalaista IT- ja kyberturvallisuusosaamista puolustusvaliokunnalle.

Keski-Suomessa on vahvaa IT- ja kyberturvallisuusosaamista niin yrityksissä kuin oppilaitoksissa sekä tiivistä yritysten ja julkisten toimijoiden välistä yhteistyötä. Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnassa mukana ICT- ja kyberturvallisuusyrityksistä oppilaitoksiin, teleoperaattoreihin, mediakonserneihin ja opiskelijajärjestöistä Nuorkauppakamariin. Valiokunta toimii linkkinä varmistamassa tiedonkulun eri toimijoiden välillä, kehittämässä aluetta ja sen varautumista sekä luomassa digitalisaation edellytyksiä.​​​​​​​

Jyväskylä johtamaan koko Suomen kyberturvallisuuskoulutusta

Keski-Suomen asema kyberturvallisuusosaamisen ykkösenä vahvistuu entisestään, kun Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen päätti 19.12.22 noin 3,4 miljoonan euron erityisavustuksesta Jyväskylän yliopistolle ja Jyväskylän ammattikorkeakoululle kyberosaamisen kehittämiseen, koulutukseen ja korkeakoulujen väliseen yhteistyöhön. Rahoituksen myötä Jyväskylän korkeakoulut ottavat valtakunnallisen vetovastuun.

Jyväskylän seudulla toimii noin 500 kyberalan yritystä, joiden palveluksessa on noin 6 000 työntekijää.

JYVSECTEC – Jyväskylä Security Technology on Jamk IT-instituuttiin kuuluva kyberturvallisuuteen, tekoälyyn ja data-analytiikkaan keskittynyt tutkimus-, kehitys- ja koulutuskeskus.

Tavoitteena on kehittää organisaatioiden osaamista koulutusten ja harjoitusten avulla, sekä toteuttamalla tutkimus- ja kehitystoimintaa kansallisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Esimerkkinä kansallinen kyberharjoitus, jota on toteutettu vuosittain vuodesta 2013 lähtien yhteistyössä turvallisuusviranomaisten ja kriittisen infrastruktuurin toimijoiden kanssa. Jamk IT-instituutilla on puolustusministeriön kanssa yhteistyösopimus kansallisen kyberturvallisuuden kehittämisestä. Korkeakouluna se tarjoaa tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutusta niin AMK-insinööri kuin Ylempi AMK-insinööritasollakin.

Kyberturvallisuus ja yleisemmin digitaalinen turvallisuus ovat läpäiseviä teemoja Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan opetuksessa. Erityisetä huomiota niihin kiinnitetään kyberturvallisuuden sekä turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelmissa. Kyberturvallisuuden maisteriohjelman tavoitteena on tarjota opiskelijalle vankka osaaminen työskentelyyn kyberturvallisuuden kokonaishallintaa vaativissa johtamis- ja kehittämistehtävissä. Kyberalan tutkimusta tehdään laajalla sektorilla teknologian syövereistä inhimilliseen käyttäytymiseen. Tutkimusaiheita esim. kyberturvallisuus terveydenhuolossa, tietoliikenneverkoissa, tietoliikenneverkoissa ja IoT-ympäristöissä sekä kybersodankäynti.