Jäsenyys kannattaa – jo yli 900 yritystä mukana

Keski-Suomen kauppakamarin jäsenmäärän kehitys vuosina 2017-2024.

Keski-Suomen kauppakamarin toiminnan ytimessä on keskisuomalaisten yritysten menestys. Teemme työtä yritysten kilpailukykyisen toimintaympäristön puolesta ja tarjoamme arvokkaita verkostoja, ajankohtaista tietoa sekä koulutusta ja neuvontaa menestyksekkään liiketoiminnan tueksi.

Jäsenmäärän kasvu kertoo siitä, että kauppakamarin tarjoamille palveluille ja vaikuttamistyölle on tarvetta ja kauppakamari koetaan tärkeäksi. Kun vuonna 2017 jäseniä oli 564, on nyt jäsenmäärä jo yli 900. Juhlavuoden kunniaksi tavoitteena on kasvattaa jäsenmäärä 950:een.

Jäsentemme tarpeet ovat toimintamme keskiössä. Toteutamme joka toinen vuosi jäsentyytyväisyyskyselyn, jonka avulla kartoitamme, miten voimme palvella entistä paremmin. Vuonna 2024 toteutettu kysely vahvisti, että jäsenet arvostavat toimintaamme: kokonaisarvosana kauppakamarille asteikolla 1–5 oli 4,1 ja yli 80 prosenttia suosittelisi jäsenyyttä muille.

Edunvalvontaa ja vaikuttamista

Edunvalvonta ja vaikuttaminen ovat kauppakamarin ydintehtäviä. Kauppakamari toimii tiiviissä yhteistyössä päättäjien ja sidosryhmien kanssa elinkeinoelämän edellytysten kehittämiseksi.

”Huolehdimme siitä, että toimintaympäristö on mahdollisimman suotuisa yrityksille. Vaikutamme keskisuomalaisten yritysten puolesta työryhmissä sekä lausuntojen, kannanottojen, median ja tapahtumien kautta. Jos joku asia haittaa yrityksenne toimintaa, muistutan olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Valiokuntatyö on yksi keskeisistä vaikuttamiskeinoista. Kauppakamarin valiokunnissa toimii noin 270 luottamushenkilöä, jotka tuovat oman asiantuntemuksensa kauppakamarin käyttöön. Valiokunnat nostavat esiin maakunnan elinkeinoelämän kehityskohteita ja tarjoavat jäsenilleen foorumin liiketoiminnan kehittämiseen.

Kauppakamarista konkreettista hyötyä menestyksen tueksi

Verkostoituminen on yksi tärkeimmistä syistä liittyä kauppakamarin jäseneksi.

”Kauppakamariverkostosta voi löytää uusia yhteistyökumppaneita tai asiakkaita. Verkostoitumaan pääsee muun muassa koulutuksissa sekä maksuttomissa tilaisuuksissa, kuten Bisnestreffeillä ja Aamukahveilla”, sanoo koulutuspäällikkö Tuula Rahikainen.

Tarjoamme koulutuksia muun muassa johtamisen, hallitustyöskentelyn, talouden, myynnin, markkinoinnin ja kansainvälistymisen teemoista. Suosituin koulutuksemme on Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -kurssi. Lisäksi ajankohtaista tietoa yritystoimintaan ja lainsäädäntöön jaetaan maksuttomissa Infoaamuissa.

”Keski-Suomen johtajaverkoston toiminta pyörii hyvin aktiivisena ja johtajat kokevat arvokkaaksi kokoontua jakamaan oppeja ja kokemuksia. Verkoston tapaamiset tarjoavat oivan tilaisuuden uudistaa omaa ajattelua yhdessä asiantuntijoiden ja eri alojen johtajien kanssa”, sanoo Johtajaverkostoa luotsaava markkinointisuunnittelija Merja Honkanen.

Kauppakamarin palvelutarjontaan kuuluu myös ulkomaankaupan asiakirjapalvelu, jonka kautta vientiä harjoittavat yritykset voivat hakea Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia ja vahvistuksia ulkomaankaupan asiakirjoille. Teemme myös kansainvälisiä ATA carnet -tulliasiakirjoja, joiden avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liitty­nei­siin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Vientiasiakirjatyö on kauppakamareiden viranomaistehtävä.

"Tehtävämme on auttaa keskisuomalaisia yrityksiä menestymään meillä ja maailmalla ja teemme joka päivä työtä sen eteen. Vastaamme mielellämme asiakkaiden kysymyksiin, autamme heitä solmujen avaamisessa ja mikäli oma osaaminen loppuu, ohjaamme heidät eteenpäin. Tavoitteemme on, ettei yksikään kysymys jäisi vastaamatta, sillä olemme täällä yrityksiä varten," kertoo palvelupäällikkö Pia Naukkarinen.

Jäsenemme saavat maksutonta neuvontaa esimerkiksi laki-, talous-, verotus- ja työsuhdeasioissa. Kauppakamari tiedottaa jäsenyrityksiään aktiivisesti niin printissä, sähköisesti kuin sosiaalisessa mediassa.

”Tavoitteena on, että jokaiselle löytyy ominaisin tapa olla mukana – toiset ovat aktiivisia verkostoitujia tapahtumissamme tai valiokunnissa, kun toiset taas hyötyvät eniten neuvonnasta, koulutuksista tai kansainvälistymispalveluista. Osalle taas riittää ajankohtaistiedon saaminen tai kauppakamarin yritysten hyväksi tekemä vaikuttamistyö. Mukana olemalla yritykset varmistavat, että elinkeinoelämän ääni kuuluu”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö Viivi Sakkara.