Jyväskylässä katuverkon korjausvelkaa laitetaan kuriin yhteistyöllä ja uusilla menetelmillä

Jyväskylän kaupunki on kirinyt parina viime vuonna määrätietoisesti kiinni katuverkon korjausvelkaansa. Hyvän kehityksen taustalla ovat kattavat tiedot katuverkon kunnosta ja hyvät yhteistyökumppanit, muun muassa Fimpec Oy.

Tuula Smolander, katupäällikkö, Jyväskylän kaupunki

Tommi Pakarinen, projektipäällikkö, Fimpec Oy

Mikä oli tärkein syy aloittaa yhteistyö?

Tuula:

Kaupunki on panostanut parina viime vuonna merkittävästi katuverkon kunnostamiseen. Meille oli tärkeää saada mittavan urakan pyörittämiseen asiantuntevaa apua, sillä omat resurssimme ovat rajalliset. Työ on myös kausiluonteista, mikä lisää haastetta valvonnan järjestämiselle.

Tommi:

Meidän vastuullamme on päällystystöiden valvonta Jyväskylässä, josta tässä työssäkin on osaltaan kyse. Työnä tämä sopii meille, sillä infrarakennuttaminen on yksi Fimpecin kolmesta toimialasta. Meillä oli myös tarjota korjausvelkaprojektiin sopivasti resursseja.


Mitä hyötyä kumppanuudesta on teille?

Tuula:

Se on mahdollistanut korjausvelkatöiden tehokkaan valvonnan. Fimpec on myös miettinyt kanssamme oikeita kohteita ja sopivien työmenetelmiä kuhunkin kohteeseen. Käyttöön on otettu perinteisten keinojen lisäksi katurakentamisessa vähemmän käytettyjä menetelmiä.

Tommi:

Kyse on mielenkiintoisesta ja tärkeästä urakasta, johon olemme saaneet tuoda omaa osaamistamme. Toki se on meille myös tärkeä referenssi, sillä Jyväskylähän on yksi niistä harvoista kunnista, jotka ovat pystyneet vähentämän katujen korjausvelkaansa Suomessa.


Mitä yhteistyö on jo opettanut?

Tuula:

Sen kuinka tärkeää on sujuva kommunikointi. Omalta väeltämme olen saanut palautetta ja kiitosta muun muassa siitä, että viesteihin reagoidaan ja asioihin tartutaan nopeasti ja konkreettisesti. Tällä periaatteella asiat myös etenevät.

Tommi:

Meidän näkökulmastamme hyödylliseksi on osoittautunut se, että olemme olleet tässä hankkeessa tiiviisti mukana jo töiden suunnitteluvaiheessa. Se helpottaa kokonaisuuden ymmärtämistä ja on antanut meille mahdollisuuden tuoda asiakkaan käyttöön koko osaamisemme.


Missä kumppani on parhaimmillaan?

Tuula:

Edellä mainitun kommunikoinnin ja reagoinnin lisäksi hyvää on ollut se, että asioita ei hoideta vain työpöydän ääressä, vaan niitä on lähdetty selvittämään tarvittaessa paikan päälle työkohteisiin. Samoin vastukset ja ohjeet ovat olleet selkeitä.

Tommi:

Jyväskylän kaupunki tuntee katuverkkonsa varmaan paremmin kuin mikään muu kaupunki kahden heidän teettämänsä perusteellisen mittaus- ja analysointikierroksen ansiosta. Nyt tätä tietoa hyödynnetään viemällä kunnossapitotöitä eteenpäin suunnitelmallisesti.



Kirjoittaja: Ismo Myllylä

Kuvat: Jyväskylän kaupunki, Ismo Myllylä


Juttu on julkaistu alun perin helmikuun 2020 Kauppakamari-lehdessä. Lue koko lehti