Kauppakamarikysely: Neljännes keskisuomalaisista yrityksistä on voinut vähentää suorittavaa työtä tekoälyn kehityksen myötä

Kauppakamarien elokuussa toteuttamasta osaajakyselystä selviää, että tekoäly ja automatisaatio korvaavat yrityksissä yhä enemmän sekä suorittavaa että asiantuntijatyötä. Toisaalta tekoälyn lisäämä työn tuottavuus mahdollistaa yrityksissä myös uusia toimintatapoja ja toimenkuvia.

Kauppakamarikyselyllä selvitettiin, miten digitalisaatio, automatisaatio ja tekoälyn kehitys ovat vaikuttaneet viime vuosina yritysten henkilöstötarpeisiin. Keskisuomalaisista vastaajista 28 prosenttia kertoo, että hallintoon menevä aika on vähentynyt. Vastaajista 26 prosenttia kertoo voineensa vähentää suorittavaa työtä ja 23 prosenttia kertoo työn tuottavuuden paranemisesta.

”On positiivista, että hallinnollinen työ on vähentynyt ja tuottavuus on parantunut tekoälyn kehityksen myötä. Kun aikaa vapautuu, sitä voidaan käyttää paremmin tuottavaan työhön, kehittämiseen ja innovointiin – juuri siihen, mitä yritykset tarvitsevat pysyäkseen mukana kovenevassa kilpailussa”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Toisaalta 23 prosenttia yrityksistä kokee, että digihankkeet ovat toistaiseksi lähinnä lisänneet työtä sen sijaan, että olisivat vähentäneet sitä.

”Ne toimijat, joiden liiketoimintaan tekoäly sopii luontevasti, ovat jo ottaneet sen käyttöön. Tekoälysovellusten kehittyessä käyttö tulee varmasti yleistymään nopeasti”, Hiltunen arvioi.

Yllättävää Hiltusen mukaan on se, että vastaajista 40 prosenttia sanoo, ettei digitalisaatio, automatisaatio ja tekoälyn kehitys ole vaikuttanut yrityksen toimintaan tai että se ei koske heitä.

”Tulokset osoittavat, että tekoälyä ja digitalisaatiota ei hyödynnetä vielä niin laajasti kuin usein ajatellaan. Yritysten kannattaa pohtia, miten tekoäly voi parantaa niiden kilpailukykyä”, sanoo Hiltunen.

Hiltunen ei ota kantaa siihen, onko tekoälyn tuoma tehostuminen johtanut henkilöstövähennyksiin yrityksissä, mutta painottaa, ettei muutosta kannata pelätä.

”Kun jokainen pitää osaamisensa ajan tasalla ja hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet, siitä hyötyvät sekä yritys että työntekijä itse”, sanoo Hiltunen.