10.12.2025 12:46
Keski-Suomen kauppakamarin Elinvoimavaliokunnan kannanotto: Poikittaisyhteyksien kehittäminen on välttämätöntä Suomen kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden turvaamiseksi
Keskustelu rata- ja väyläinvestoinneista ja kehittämisestä ajautuu varsin usein pitkittäisyhteyksiin etelä-pohjoissuunnassa. Kuitenkin huoltovarmuuden ja alueiden elinvoimaisuuden vuoksi on keskeistä, että myös poikittaisyhteyksiä kehitetään. Keskusteluun täytyy nostaa pääradan ja sen liitännäisyhteyksien suunnitelmallinen kehittäminen: Helsinki-Tampere, Tampere-Seinäjoki-Vaasa, Tampere-Jyväskylä-Pori/Rauma.
Lisäksi Jyväskylä-Pieksämäki -radan korjaustyö täytyy tehdä loppuun alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Keski-Suomen ja Pohjanmaan välinen Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä -käytävä on ollut liian pitkään katveessa. Raideliikenteen ja myös tieliikenteen kehittäminen tällä akselilla on välttämätöntä, jotta teollisuuden kuljetukset ja työssäkäyntialueet toimivat.
Lisäksi Valtatien 9 parannukset Jyväskylän ja Tampereen välillä ovat tärkeitä, samoin kuin muidenkin poikittaisväylien, kuten VT13, VT 23 ja VT18, pitäminen mukana väyläinvestointien ja kehittämisen listalla, jotta elinkeinoelämän kuljetukset ja työssäkäyntialueet toimivat sekä huoltovarmuuden näkökulmasta.
Tällä hetkellä kehittäminen tapahtuu pieninä pätkinä. Tämä ei riitä. Tarvitsemme suunnitelman, joka sitoo valtion pitkäjänteiseen investointiohjelmaan Länsi- ja Keski-Suomen liikennekäytävien kehittämiseksi. Kyse ei ole vain aluepolitiikasta – kyse on Suomen kilpailukyvystä, viennistä, Nato-yhteensopivuudesta ja kriisinkestävyydestä.
