08.04.2025 10:57
Keski-Suomen saavutettavuus ja kaupunkikeskustojen kehitys tärkeitä elinvoimalle
Keski-Suomen kauppakamarin mukaan alueen elinvoiman ja työssäkäyntialueen laajenemisen kannalta keskeistä on Jyväskylän seudun ja maakunnan tärkeimpien liikennehankkeiden ripeä edistäminen. Kauppakamari painottaa, että elinvoimaiset keskusta-alueet ovat keskeisiä palvelu- ja työpaikkakeskittymiä, joiden vetovoimaan on panostettava.
Keski-Suomen kauppakamari muistuttaa, että sujuvat liikenneyhteydet ja saavutettavat keskusta-alueet ovat avainasemassa alueen kasvun, työvoiman liikkuvuuden ja yritysten toimintaedellytysten turvaamisessa. Kuntavaaleissa on tärkeää nostaa esiin investoinnit, joilla varmistetaan elinvoimainen ja hyvin saavutettava Keski-Suomi.
“Kilpailukyky ja investointien houkuttelu vaativat sujuvia liikenneyhteyksiä. Emme voi jäädä saavutettavuudessa sivuraiteelle”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.
Kriittisiä liikennehankkeita ovat muun muassa valtatie 4:n parantaminen Vaajakosken kohdalla, valtatie 9:n kehittäminen sekä rataverkon toimivuus erityisesti Jyväskylä–Tampere-välillä. Myös liityntäpysäköinnin ja raskaan liikenteen taukopaikkojen järjestelyt vaativat yhteistyötä ja seudullista suunnittelua.
”Valtatie 4 Vaajakosken kohdan parantaminen on toteutettava TEN-T-ydinverkon mukaisessa tavoiteaikataulussa vuoteen 2030 mennessä, eikä siihen voi hakea vapautusta TEN-T-vaatimuksista. Hankkeen läpivieminen vaatii kuntien, kansanedustajien ja muiden toimijoiden yhteistä edunvalvontaa”, sanoo Hiltunen.
Erityisesti Tourulan, Laukaantien ja Seppälän liikennejärjestelyihin tarvitaan ratkaisuja, jotka helpottavat kuljetuksia ja parantavat liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi sujuva yhteys Leppävedeltä Seppälän teollisuusalueelle olisi askel kohti tehokkaampaa logistiikkaa ja toimivampaa kaupunkirakennetta.
Kauppakamari korostaa, että teiden kunnossapitoa ei tule unohtaa. Huonokuntoiset tiet hidastavat liikennettä, lisäävät kuljetuskustannuksia ja kasvihuonekaasupäästöjä sekä aiheuttavat kalustovaurioita.
”Yli neljännes kuntien päästöistä on peräisin tieliikenteestä. Päästöjen vähenemiseen kunnat voivat vaikuttaa pitämällä huolta katu- ja tieverkon kunnossapidosta sekä edesauttaa liikenteen sähköistymistä kehittämällä latausverkostoa yritysten ja sidosryhmien kanssa”, Hiltunen sanoo.
Keskustojen saavutettavuuteen ja vetovoimaan panostettava
Kauppakamari painottaa, että elinvoimaiset keskusta-alueet ovat keskeisiä palvelu- ja työpaikkakeskittymiä, joiden vetovoimaan on panostettava. Keskustojen on oltava saavutettavissa jalan, pyörällä, henkilöautolla ja joukkoliikenteellä ympäristöystävällisyyttä ja sujuvuutta unohtamatta.
”Jyväskylän keskustan täytyy olla turvallinen paikka ja sen viihtyisyyteen on panostettava. Esimerkiksi erilaiset tapahtumat houkuttelevat kävijöitä ja ovat tärkeitä yrityksille. Keskustan on oltava saavutettava kaikilla kulkumuodoilla”, Hiltunen korostaa.
Jyväskylän keskustan elinvoimaa voidaan vahvistaa kaupunkisuunnittelun keinoin. Jyväskylän yleiskaava 2050 -luonnokseen antamassaan lausunnossa kauppakamari korosti, että keskustan täydennysrakentaminen ja uusien asukkaiden houkuttelu ovat elinvoiman edellytys.
”Yleiskaavan tulee mahdollistaa joustava ja ketterä kehitys. Kaavamääräysten ei tule lukita alueiden käyttötarkoituksia liian tiukasti, vaan mahdollistaa erilaisia asumisen ja elinkeinotoiminnan ratkaisuja myös tulevaisuudessa”, korostaa Hiltunen.