Keski-Suomen yritysten suhdannenäkymissä parantumista

Keski-Suomen yritysten suhdannetilanne pysyi vuoden 2023 alussa ennallaan hieman normaalia huonompana, selviää EK:n suhdannebarometrista. Tuotanto on lisääntynyt alkuvuoden aikana, mutta kysyntä on vaimentunut. Suhdannenäkymät ovat toipumisesta huolimatta tummahkot, saldoluku -16.

Inflaatioon ja energian korkeaan hintaan liittyvät pahimmat pelot ovat lieventyneet, mutta kustannusten nousu rasittaa yhä monia yrityksiä, selviää tuoreimmasta EK:n suhdannebarometrista. Keski-Suomen yritysten arviot yleisestä suhdannetilanteesta olivat huhtikuussa 2023 tammikuun tavoin jonkin verran normaalia heikompia, saldoluku -13 (tammikuussa -12).

Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat hieman miinuksella, saldoluku -16. Tammikuussa tehdyssä tiedustelussa vastaava saldoluku oli -25. Suhdanteiden paranemista ennakoi huhtikuussa 8 % vastaajista ja 24 % yrityksistä arvioi suhdanteiden olevan laskusuunnassa. Keski-Suomen suhdanneodotukset ovat lähellä koko maan keskiarvoa.

”Vaikka Keski-Suomen yritysten suhdannenäkymissä on tapahtunut parantumista, ovat näkymät siitä huolimatta tavallista harmaammat. Teollisuudessa ja rakentamisessa on tapahtunut hiipumista, mutta palveluissa odotukset lähikuukausille ovat varovaisen myönteisiä”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Tuotanto- ja myyntimäärät kasvoivat kausivaihtelu huomioon ottaen hieman tammi-maaliskuun aikana. Tuotannon odotetaan pysyvän lähikuukausina likimain ennallaan. Henkilökunnan määrän arvioidaan säilyneen lähes ennallaan tammi-maaliskuussa. Henkilökunnan määrän ennakoidaan supistuvan kausivaihtelu huomioon ottaen aavistuksen verran lähikuukausien kuluessa.
Kysynnän heikkous oli huhtikuussa yleisin kasvun este 39 %:n osuudella. Ammattityövoimapula oli ongelmana 26 %:lla keskisuomalaisista vastaajista. Kannattavuus on säilynyt keskimäärin ennallaan vuodentakaiseen verrattuna.

Viitasaarelaisen Maarla Groupin toimitusjohtaja Jari Puukilaisen mukaan tulevaisuuden näkymät ovat kohtuulliset. Konsernissa on kolme yhtiötä: Maarla Oy, Sopvalm Oy ja Lankarakenne Oy. Konserni on erikoistunut metallin alihankintaan, ohutlevy- ja lankatuotteiden joustavaan sarjatuotantoon ja kuormaa siirtäviin teräsosiin.

”Kysyntä on vaimentunut merkittävästi viime vuodesta, mutta jos saamme pidettyä yllä nykyisen tason, olemme tyytyväisiä. Lomautukset on peruttu toistaiseksi ja näyttää siltä, että töitä riittää koko henkilöstölle. Tilaukset tulevat aiempaa lyhyemmällä syklillä”, kertoo Puukilainen.

Vaikka rakennusalalla yleisesti on tapahtunut hiipumista, on laukaalaisella Rakennus ja Saumaus Sälli Oy:lla vilkasta. Elementtisaumauksia tekevällä yrityksellä kysyntää on runsaasti etenkin saneerauspuolella uusintasaumauksissa, mutta myös uudispuolella.

”Tilauskirjat alkavat olla täynnä tälle vuodelle ja ensi vuodellekin on jo tarjouksia sisässä uusintasaumauksissa”, kertoo toimitusjohtaja Arto Kääriäinen.

Mielenkiintoisena kohteena Kääriäinen nostaa Jyväskylän korkeimman rakennuksen Puistolan tornin, sillä rakennuksen korkeuden vuoksi saumaukset täytyy tehdä tavallista erikoisemmalla tavalla – riipputelineillä.

”Puistolan tornin saumaustyöt tehdään seinän ulkopuolella roikkuvan työtason avulla, joka liikkuu ylös ja alas vaijereiden varassa”, Kääriäinen kuvailee.

Yrityksessä on meneillään sukupolvenvaihdos. Kääriäisen tytär Malla Salonen toimii tämän vuoden jälkeen yrityksen jatkajana.

Palveluilla on ollut kysyntää koronan jälkeen. Säynätsalossa Juhlatalo Juurikkasaarta pyörittävällä Juurikka Catering:lla tilauskirjat ovat täynnä tulevalle kesälle. Juurikka Catering on erikoistunut isojen tilaisuuksien järjestämiseen niin yrityksille kuin yksityisille kuluttajille. 200–500 henkilön tilaisuuksia pidetään viikottain.

”Tilanteemme on erittäin ilahduttava korona-ajan jälkeen, mistä selvisimme sitkeydellä. Uskon, että osasyy on siinä, kun pidimme asiakkaista huolta ja olimme heihin yhteydessä koko korona-ajan”, kertoo yrittäjä Sirpa Pii-Keinonen.

Korona-aikana tapahtunut asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos näkyy Pii-Keinosen mukaan edelleen.

”Päätökset tilaisuuksien järjestämisestä tehdään edelleen todella myöhään, päätöksiä saattaa tulla jopa samalla viikolla. Uskon kuitenkin, että ihmisten usko tulevaisuuteen alkaa pikkuhiljaa palautumaan”, sanoo Pii-Keinonen.

Raaka-aineiden hinnat ovat nousseet yli 25 prosenttia ja nousevat koko ajan, eikä loppua näy. Kesän menut on pitänyt suunnitella uusiksi, jottei hinta nouse liian suureksi asiakkaalle.
Yritys työllistää yrittäjien lisäksi vakituisesti 7 henkilöä, sen lisäksi 3–4 extraajaa. Kesätyöntekijöitä se palkkaa 14. Töitä on tiedossa entisestään, kun se voitti tarjouskilpailun Suomipopin ruokailujen järjestämisestä.

EK:n suhdannebarometri

​​​​​​​Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tiedustelu koskee Suomessa tapahtuvaa toimintaa.