Nordea tarjoaa työtilat Ficonic Solutions Oy:lle

Ficonic Solutions Oy voitti Nordean start-up -yrityksille järjestämän kilpailun ja saa vuodeksi käyttöönsä ilmaiset työtilat. 20 neliön työtilat löytyvät Start-up Leipomon alakerrasta Jyväskylän Nisulassa
  • Start-up Leipomo on Jykes Kiinteistöjen rakennus, josta löytyy 2230 neliömetriä erityisesti aloittaville yrityksille sopivaa tilaa. Rakennus on jaettu 35 toimitilaan, joiden koko vaihtelee 10 ja 100 neliömetrin välillä. Keittiöt, neuvotteluhuoneet, saunat ja muut yhteiset tilat löytyvät Start-up Leipomon puolesta eikä uuden yrittäjän tarvitse huolehtia niistä.

– Järjestimme kilpailun nyt ensimmäistä kertaa, mutta tätä perinnettä aiotaan jatkaa. Voittajan valitsee Nordean alueellinen neuvottelukunta. Neuvottelukuntaan kuuluu noin 20 jäsentä yhteiskunnan eri aloilta. Tilan vuokra maksetaan neuvottelukunnan jäsenten lahjoittamilla kokouspalkkioilla ja Nordean siihen päälle maksamalla osuudella. Tänä vuonna Jykes suoritti esikarsinnan ja neuvottelukunta valitsi voittajan neljästä finalistista, jotka kävivät pitämässä seitsemän minuutin pitchaus-puheen neuvottelukunnalle, kertoo Nordean Järvi-Suomen Yrityskonttorin konttorinjohtaja Mika Jokiranta.

Nordean Keski- ja Itä-Suomen yritysalueen johtaja Jussi Rieppo muistuttaa, että pankki haluaa tukea yrittäjyyttä ja uusia yrittäjiä. Uudelle yrittäjälle tarjottava työhuone on Keski-Suomessa keksitty tapa tukea yrittäjyyttä, muualla Suomessa tuetaan erilaisia hankkeita. Nordea on ollut aktiivinen myös Kasvu Openissa.

– Kun isot yritykset ja julkinen puoli vähentävät työpaikkoja, niin pienet ja uudet yritykset luovat niitä. Siksi uusien yritysten ja kasvavien yritysten tukeminen on tärkeää, sanoo Rieppo.

Ficonic Solutions aikoo kasvaa

Esineiden internetin ja ajoneuvoteollisuuden ohjelmistoja tuottavalla Ficonic Solutionsillakin on kunnianhimoiset kasvutavoitteet.

– Viiden vuoden päästä liikevaihtomme pitäisi olla kymmenen miljoonaa euroa. Tällainen 8000 euron apu tilavuokrissa antaa meille mahdollisuuden käyttää sama raha uusiin projekteihin. Tällä summalla saadaan käynnistettyä yksi tai kaksi uutta konseptiprojektia, jotka voivat johtaa 5–10 uuteen työpaikkaan, kertoo Ficonic Solutionsin toimitusjohtaja Timo Salminen.

Tällä hetkellä Ficonic työllistää kymmenen henkeä. Yrityksen perustajajäsenet ovat työskennelleet ajoneuvoteollisuuden ohjelmistoprojektien parissa jo aikaisemmassa työpaikassaan. Yhtiön asiakkaita ovat monet suuret autonvalmistajat ja muut autoalan toimijat. Osa tuotteista on upotettu autojen tietojärjestelmiin eivätkä ne näy suoraan kuluttajille Ficonic Solutionsin nimellä.

Osittain jälkiasennusmarkkinoille on kehitteillä sovellus, jolla voidaan päivittää käytetty auto nykyaikaan. Ratkaisun avulla voidaan esimerkiksi navigoida, seurata sosiaalista mediaa ja sähköposteja, lukea auton OBD-väylän tietoja, kuunnella musiikkia, katsoa elokuvia ja paljon muuta.

Yhteistä kaikille Ficonic Solutionsin tuotteille on se, että niillä parannetaan liikenneturvallisuutta. Jälkimarkkinasovellus esimerkiksi lukee sähköpostit ja some-viestit ääneen eikä kuljettajan tarvitse irrottaa käsiin ratista eikä katsettaan liikenteestä.

Nordeasta tukea
    yrityksen alkuvaiheessa

Yrityksen perustaminen on useimmille suuri ja vaikea päätös. Samoin yrityksen laajentaminen ja esimerkiksi ensimmäisen työntekijän palkkaaminen voivat arveluttaa yrittäjää. Rieppo ja Jokiranta kannustavat ottamaan yhteyttä ja kysymään asiasta.

– Rohkeasti vaan kysymään. Hyville ideoille saa kyllä rahoitusta, kun yrittäjä itse sitoutuu kantamaan osan riskistä, sanoo Jokiranta.

– Epäonnistumista ei pidä pelätä liikaa. Ei palkkatyökään ole varmaa. Yrittäjyydessä on kaksi riskiä: riski epäonnistua tai riski onnistua. Parhaimmillaan voi onnistua isostikin, muistuttaa Rieppo.

Uudet yrittäjät ottavat yhteyttä Nordeaan jatkuvasti. Kyse voi olla toiminimestä tai osakeyhtiöstä, yksinyrittäjästä tai suuren yhtiön osasta, joka irtoaa omaksi yhtiökseen. Joillakin on jo runsaasti omaa rahoitusta tai yksityisen riskisijoittajan rahaa.

– Kaikki ideat eivät saa rahoitusta, mutta siitäkään ei kannata masentua. Huonosti päättyvän yritysidean rahoittaminen ei ole hyväksi pankille, mutta ei myöskään yrittäjälle itselleen. Yritysideaa kannattaa hioa useiden ammattilaisten kanssa, esimerkiksi Finnverasta ja Uusyrityskeskuksesta saa siihen apua. Joskus idea voi olla niin paljon aikaansa edellä, että sen toteuttamisen aika tulee vasta myöhemmin, sanoo Rieppo.

Erikoistumalla parempaa palvelua sekä yritys- että yksityisasiakkaille

Nordea erotti vuoden alussa yksityis- ja yritysasiakkaiden palvelut kahteen eri organisaatioon.

– Erikoistumalla voimme tarjota parempaa palvelua kummallekin asiakasryhmälle. Organisaatiomuutos ei näy suoraan asiakkaille, mutta yrityspuolella erikoistuminen ja johtamisen keskittyminen parantavat palvelua. Olemme yrityspuolella entistäkin nälkäisempiä, haluamme palvellla nykyisiä asiakkaita entistä paremmin ja tietenkin myös hankkia uusia, hyviä yrityksiä asiakkaiksemme, kertoo Rieppo.

Pankissa on taustalla yhä paljon sekä yritys- että yksityisasiakkaille yhteisiä toimintoja ja palveluja. Jos esimerkiksi yrittäjä tai yksityishenkilö haluaa sijoittaa varojaan, niin häntä palvelevat samat sijoittamisen huippuosaajat.

– Palvelemme nykyisin 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa. Tämä voi tuntua monista oudolta tai turhalta, mutta joillakin aloilla yrittäjät tekevät töitä aamuisin, iltaisin ja öisin. Myös päivisin asiakkaitaan palveleva yrittäjä haluaa monesti hoitaa pankkiasioitaan illalla perintesten aukioloaikojen ulkopuolella, sanoo Jokiranta.

Tämä artikkeli liittyy Nordean näkyvyyteen Keski-Suomen kauppakamarin vuosikirjassa.