Raha-aamussa kuultiin Danske Bankin katsaus maailmantaloudesta

Keski-Suomen kauppakamarin ja Danske Bankin järjestämässä raha-aamussa kuultiin katsaus maailman taloustilanteesta, riskienhallinnasta ja Venäjän markkinoiden potentiaalista ja haasteista. Tilaisuudessa puhumassa olivat ekonomisti Lauri Uotila, ekonomisti Vladimir Miklashevsky, Senior Risk Advisor Janne Sumusalo Danske Bankilta ja East Consultingin Jonne Pöyhtäri

Suhdanteita, markkinoita, riskienhallintaa ja Venäjän markkinoita käsittelevän raha-aamun avasi Keski-Suomen kauppakamarin koulutus- ja palvelupäällikkö Leena Räisänen. Räisänen aloitti kertomalla kauppakamareiden Venäjä-pakotteista tehdyn kyselyn tuloksista Keski-Suomessa.

-Suomalaisista yrityksistä 71 prosenttia vastasi, että Venäjä-pakotteet ja Venäjän talousromahdus ovat vaikuttaneet kielteisesti heidän yritystoimintaansa. Vastaava luku Keski-Suomessa oli lähes puolet vastanneista. Yritysten reagoinnissa ei ole tapahtunut suurta muutosta puolen vuoden aikana, kertoi Räisänen.

Danske Bankin ekonomisti Lauri Uotila kertoi suhdanteista ja rahoitusmarkkinoista maailmanlaajuisesti. Kiinassa ja Intiassa nopean talouskasvun arvioidaan jatkuvan nopeana tänäkin vuonna.

-Kiina ohitti USA:n BKT:ssa ja on maailman suurin kansantalous. Kuluttajien luottamus USA:n kansantalouteen on korkealla. Sama pätee euroalueella. Luottamus euroalueella on noussut vuodesta 2013 lähtien, mutta kasvu on erittäin hidasta, kertoi Uotila.

Suomen kannalta euroalueen hidas talouskasvu ja Venäjän talouden supistuminen ovat huonontavia talouteen vaikuttavia tekijöitä. Työttömyyden, eläkkeiden ja kuluttajien ostovoiman arvioidaan pysyvän samalla tasolla kuin viime vuonna. Myönteisiä puolia taloudessa kuitenkin myös on.

-Suomi sai viime vuonna 60 miljardia euroa rahoitussaamisia, eli voittoja esimerkiksi tehdyistä talletuksista ja lainoista, jotka tuottivat tulopuolelle enemmän, kuin mitä maksettiin valtionvelan korkoja. Valtion velanhoitomenot ovat siis helpot ja rennot, kertoi Uotila.

-Julkisen sektorin ongelmat johtuvat siitä, ettei hallitusohjelman tavoite tuloista toteutunut, vaan se jäi 57 miljardia pienemmäksi, jatkoi Uotila.

Asiantuntijat olivat yhtä mieltä siitä, että korot tulevat pysymään matalina vielä seuraavat kaksi vuotta. Joka lainaa saa, saa sitä todella halvalla. Uotila ei kuitenkaan ota kantaa kriteereihin, joita lainan myöntämiseen vaaditaan. Arviot pätevät sekä asunto- että yrityslainoihin. Puheenvuoronsa Uotila päätti myönteisiin asioihin Suomesta.

-Tässä tilanteessa meidän täytyy kuitenkin muistaa ja ottaa huomioon, että 94 prosenttia suomalaisista on tyytyväinen elämäänsä, ja on tyytyväisyydessä viidennellä sijalla koko maailmassa. Yli 90 prosenttia suomalaisista on ollut tyytyväisiä jo yli 20 vuoden ajan. Sen lisäksi Suomi on digitalisaation ykkönen, vähiten hauras maa jo neljättä vuotta peräkkäin ja sekä lahjakkuudessa että kilpailukyvyssä mitattuna Suomi on neljäntenä kaikista maailman valtioista, kiteytti Uotila.

Ekonomisti Vladimir Miklashevsky tiivisti Venäjän taloudellisen tilanteen. Miklashevskyn mukaan Venäjän taloudelle on olemassa kaksi uhkakuvaa: luottoluokitusten tuleminen alas ja pääomakontrolli.

-Venäjän suurin talousongelma on kiihtynyt inflaatio, mikä on ylittänyt 16 prosentin rajan. Suurissa kaupungeissa kuluttajien käyttäytyminen riippuu ruplasta. Ruplan kurssi on vaikuttanut inflaatioon ja inflaatio keskuspankin toimintaan, mikä on syönyt kuluttajien ostovoimaa. Vuodesta toiseen venäläinen kuluttaja on voinut ostaa yhdellä ruplalla enemmän vientituotteita kuin kotimaisia, mikä johtuu inflaatiosta, kertoi Miklashevsky.

Miklashevskyn mukaan osalla yrityksistä on yllättävän myönteiset odotukset.

-Ne yritykset, joilla on tuotantoa Venäjällä, ovat yllättävän positiivisia. Pitkästä aikaa ensimmäistä kertaa kilpailijat, jotka ovat tuoneet tuotteita Venäjälle, ovat jääneet pois kilpailusta. Nämä yritykset pääsevät nyt paremmin venäläisiin kauppoihin, kun aikaisemmin pääsymaksut ovat olleet korkeat, jatkaa Miklashevsky.

Venäjän talousromahduksesta huolimatta East Consultingin Jonne Pöyhtäri kertoi, miksi Venäjän markkinat ovat potentiaaliset pk-yrityksen näkökulmasta. East Consulting on yritys, joka auttaa muita yrityksiä pääsemään ja toimimaan Venäjän ja idän markkinoilla.

- Venäjän on arvioitu kasvavan Euroopan suurimmaksi kuluttajamarkkinaksi vuoteen 2020 mennessä. Keskimääräinen venäläinen on varakkaampi kuin koskaan, ja kotitalouksien kokonaiskulutus kasvoi viime vuonna. Esimerkiksi Ikean varastot on myyty tyhjiksi huonekaluista venäläisten ostamisen vuoksi. Kriisin vaikutukset kulutukseen ovat olleet päinvastaiset kuin muualla, kertoi Pöyhtäri.

Pöyhtärin mukaan megatrendit on hyvä huomioida yrityksen liiketoiminnassa.

-Venäjällä megatrendejä ovat muun muassa terveys ja hyvinvointi, lapset, e-Venäjä, infrastruktuuri, vihreät arvot ja nettikauppa. Myös ”made in Russia” nostaa päätään markkinoilla. Infrastruktuurin oletetaan kasvavan tulevien jalkapallon MM-kisojen vuoksi”, kertoi Pöyhtäri.

Lauri Uotilan ja Vladimir Miklashevskyn esitykset on katsottavissa Slidesharessa.