04.09.2024 12:21
Selvitys: Lentoliikenteellä on merkittävät taloudelliset vaikutukset Keski-Suomelle
Tuoreesta Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset -selvityksestä ilmenee, että lentoliikenteellä on merkittävät taloudelliset vaikutukset Keski-Suomelle. Kun Jyväskylän lentoaseman vaikutukset huomioidaan aluetalouteen, ovat ne moninkertaiset lentoliikenteen kustannuksiin verrattuna. Kyseessä on laajin Suomessa tehty selvitys lentoliikenteen aluetaloudellisista vaikutuksista.
Tuoreessa Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset -selvityksessä selvitettiin Enontekiön, Ivalon, Joensuun, Jyväskylän, Kemi-Tornion, Kittilän, Kokkola-Pietarsaaren, Kuopion, Porin, Rovaniemen, Tampereen, Turun ja Vaasan lentoasemien vaikutusalueen aluetaloudellista merkitystä.
Kyseessä on laajin Suomessa tähän mennessä tehty selvitys lentoasemien ja lentoliikenteen vaikutuksista. Selvityksen tilasivat Keski-Suomen kauppakamari, Kuopion alueen kauppakamari, Lapin kauppakamari, Pohjanmaan kauppakamari, Pohjois-Karjalan kauppakamari, Satakunnan kauppakamari, Tampereen kauppakamari ja Turun kauppakamari.
Selvityksen mukaan yli 98 prosenttia lentoliikenteen synnyttämistä vaikutuksista kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan. Lentoliikenne parantaa muiden teollisuudenalojen tehokkuutta koko taloudellisen toiminnan kirjolla, mitä kutsutaan lentoliikenteen katalyyttisiksi vaikutuksiksi.
Tulokset osoittavat, että lentoliikenteen merkitys elinkeinoelämälle ja sitä kautta alue- ja kansantalouteen on merkittävä: mukana olevien lentoasemien aluetaloudelliset vaikutukset ovat 38 miljardia euroa ja 96 000 työpaikkaa.
Tutkimuksella selvitettiin taloudellisia vaikutuksia myös lentoasemakohtaisesti. Jyväskylän lentoaseman vaikutusalueen yritysten lentoliikenneriippuvainen liikevaihto oli 2,9 miljardia euroa vuonna 2023. Vaikutukset olivat 6810 työpaikkaa ja verokertymä 168 miljoonaa euroa vuonna 2023. Lentoliikenneriippuvaiset investoinnit viimeisen kymmenen vuoden aikana olivat arvoltaan 1,42 miljardia euroa. Puhutaan siis merkittävistä vaikutuksista.
”Keski-Suomi elää viennistä, ja Jyväskylän lentoasema on kansainvälistymisen tae: jotta meillä on kansainvälistä toimintaa ja yrityksiä, meillä on oltava toimiva lentoasema. Jyväskylän aseman matkustajista 91 prosenttia jatkaa ulkomaille. Moni veroeuro olisi jäänyt saamatta, työpaikka syntymättä tai investointi tekemättä ilman lentoliikennettä. Toivon, että selvitys auttaa ymmärtämään lentoliikenteen laajemmat vaikutukset, kun keskustellaan sen tarpeellisuudesta”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.
Suomessa on käyty keskustelua lentoliikenteen palvelutason heikkenemisestä ja jopa lentoasemien lakkauttamista on väläytelty. Kun Jyväskylän lentoaseman vaikutukset huomioidaan aluetalouteen, ovat taloudelliset vaikutukset moninkertaiset lentoliikenteen kustannuksiin verrattuna. Lentoliikenne on vain yksi osa-alue, kun tarkastellaan sen synnyttämiä vaikutuksia.
”Tässä selvityksessä ei ole huomioitu Ilmavoimia; kun huomioidaan sen taloudelliset vaikutukset ja investoinnit, vaikutukset ovat vieläkin suuremmat”, sanoo Hiltunen.
Vaikutusten arviointi perustuu huhti-kesäkuussa 2024 tehtyyn kyselytutkimukseen, joka lähetettiin Keski-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Lapin, Pohjanmaan, Pohjois-Karjalan, Satakunnan, Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien alueen yrityksille. Kyselyyn saatiin noin 900 vastausta. Vastaajat edustivat 25 prosenttia alueen liikevaihdosta (45 miljardia euroa) ja 17 prosenttia alueen työpaikoista (88 400).
Liitteet:
Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset -selvitys 2024.pdf