Suhdannenäkymät Keski-Suomessa kirkastuneet - palvelualalla näkymät koko maan myönteisimmät

​EK:n suhdannebarometrin mukaan heikko suhdanne maassamme jatkuu ja odotukset elpymisestä ovat vähäisiä.

Keski-Suomessa yleiset suhdannenäkymät seuraavan puolen vuoden aikana ovat kuitenkin sekä teollisuuden ja rakentamisen että palveluiden osalta selvästi kirkastumassa. Keski-Suomen suhdanneodotukset ovat myös koko maan keskiarvoa myönteisemmät.

Keski-Suomessa palvelualoilla suhdannenäkymien saldoluku on 16, kun se heikoimmillaan on -40 Pohjanmaalla. Viimeksi lokakuussa tehdyn tiedustelun vastaava saldoluku Keski-Suomessa oli 1. Keski-Suomen jälkeen myönteisimmiksi suhdannenäkymät palvelusektorilla arvioivat Pirkanmaa (5) ja Lounais-Suomi (4). Kyseessä on tulevia lähikuukausia koskeva käänne, sillä suhdannetilanne tammikuussa 2016 arvioitiin Keski-Suomessa lievästi tavanomaista huonommaksi (-14).

Teollisuuden ja rakentamisen osalta suhdannetilanne arvioitiin Keski-Suomessa normaalia heikommaksi (saldoluku -28), mutta tilanteen arvioidaan paranevan lievästi alkuvuoden aikana (saldoluku 8). Lokakuussa tehdyssä tiedustelussa vastaava saldoluku oli -13.

- Merkillepantavaa tietenkin on se, että palvelusektorilla uskoa Keski-Suomessa on eniten koko Suomessa. Investoinnit kaupan alalla heijastuvat rakentamiseen, mikä selittää yleistä positiivista ilmapiiriä, Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen toteaa.

Konkreettisia piristymisen merkkejä ovat esimerkiksi Äänekosken biotuotetehtaan mukanaan tuomat tie- ja rautatieinvestoinnit ja viimeisimpänä Kaskipuu Oy:n 12 miljoonan euron investointi Viitasaarelle.

- Kyllä tässä voi jo rohkeammin antaa ennemmin positiivista kuin negatiivista viestiä. Investointeja on tullut ja niitä saadaan lisääkin, Valkeinen uskoo.

Myös kehittämispäällikkö Veli-Pekka Päivänen Keski-Suomen Liitosta uskaltaa jo puhua aidosta käänteestä.

- EK:n barometri kuvaa suuria yrityksiä, joiden viesti on nyt samansuuntainen kuin pk-yrityksillä aiemmin. Kone on saatu käyntiin - nyt vain lisää kierroksia, niin hyvä kehitys alkaa näkyä työllisyydessäkin.

Toistaiseksi palvelusektori arvioi barometrin mukaan työvoiman säilyvän nykyisellä tasolla ja teollisuudessa ja rakentamisessa työvoimakehitys pysynee laskusuunnassa jatkossakin.

Päiväselle Keski-Suomen paras saldoluku palveluissa ja kolmossija teollisuuden ja rakentamisen sektorilla eivät tulleet yllätyksenä, sillä maakunnan yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kääntyi nousuun jo viime kesän lopulla. Elpyminen ja etunoja muuhun maahan nähden näkyivät jo tammikuun lopulla julkaistussa Keski-Suomen Aikajanassa*. Sen mukaan Keski-Suomen muuta maata rivakampi elpyminen selittyy maakunnan tuotantorakenteella, joka painottuu investointituotteiden valmistukseen.

*Keski-Suomen Aikajana perustuu maakunnan yritystoimintaa ja aluetaloutta kuvaaviin indikaattoreihin. Sen tuottavat Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen kauppamari ja Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy neljästi vuodessa.