Uutta virtaa liiketoimintaan digitaalisista IoT-ratkaisuista

Digitalisaatio kehittyy hurjaa kyytiä yhteiskunnassamme, ja esimerkiksi IoT-ratkaisut (Internet of Things) saavat koko ajan entistä enemmän jalansijaa alalla kuin alalla. Keski-Suomen isoimmat teollisuusalan toimijat ovat yhtä mieltä siitä, että IoT-ratkaisuissa on valtavasti potentiaalia nyt ja tulevaisuudessa.

Mekaanisista höyrykoneista esineiden internetiin

Teollisuudenala on kehittynyt valtavasti reilun 200 vuoden aikana: kun 1780-luvulla keksittiin mekaaniset höyryenergialla toimivat koneet, nyt 2010-luvulla puhumme teknologian avulla verkottuneesta esineiden internetistä. Yritykset ovat ottaneet kehitysaskeleet omakseen, ja niiden pohjalta kehitellään jatkuvasti uudenlaista liiketoimintaa.

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta kutsui koolle kevään kokouksessaan suuria keskisuomalaisia teollisuusyrityksiä: mukana olivat traktoreihin ja muihin maatalouskoneisiin erikoistunut Valtra, tuulivoimalaturbiinien asiantuntija Moventas, sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologiaosaaja Valmet Technologies sekä energianhallintaratkaisujen edelläkävijä Landis+Gyr. IoT:n hyödyntämiskohteet ovat yrityksissä mitä moninaisimpia.

Teollisuusalan kärkiyrityksissä IoT on jo valtavirtaa

Valtra on panostanut älykkääseen maanviljelyyn erilaisten teknologioiden avulla, jotta perinteisestä maanviljelystä tulisi tuottavampaa ja kannattavampaa. Esimerkiksi SmartTouch-käsinoja, AgControl Section -lohko-ohjausjärjestelmä ja automaattinen TaskDoc®-dokumentointi helpottavat traktorin käyttöä. Valtra Connect taas on telemetriaratkaisu, joka tallentaa kaikki traktorin toiminnot ja GPS-tiedot jatkuvasti.

Moventaksella digitalisaation ja IoT:n mahdollisuudet kytkeytyvät ennen kaikkea älykkäisiin tuotantolaitoksiin, jotka pystyvät itsenäisesti arvioimaan, mitä milloinkin tulee tehdä ja mitä resursseja käyttää. Samanaikaisesti laitos osaa priorisoida toimintoja. Itseohjautuva tuotantosysteemi ja logistiset prosessit on integroitu osaksi kokonaisuutta aina alkuperäisestä ideasta suunnitteluun ja tuotannosta ylläpidon kautta kierrätykseen.

Kokonaisvaltainen esimerkki IoT:n hyödyntämisessä on Valmetin Performance Center, joka tarjoaa asiakaspalvelua etänä maailmanlaajuisesti. Niiden avulla Valmetin asiantuntijaverkosto valvoo ja analysoi dataa, jolloin myös ongelmatilanteisiin pystytään reagoimaan nopeasti. Toisin sanoen missä tahansa maailmaa sijaitsevassa tehtaassa saadaan tarvittaessa apua Performance Centerin avulla, kun datasta tuotetaan uudenlaista arvoa asiakkaalle. Kaiken datan suojaaminen ja tietoturva ovat keskeisessä roolissa.

Landis+Gyrin integroidut energianhallintaratkaisut mahdollistavat älykkään sähköverkon ja IoT-maailman innovaatiot. IoT:n hyödyntämiskohteita ovat muun muassa moninaiset viestintäverkot, erilaiset sovellukset ja myyjien ekosysteemi. Digitalisaatio on jo muuttanut ja tulee muuttamaan yrityksen liiketoiminnan fokusta: esimerkiksi fyysisen omaisuuden omistamisesta siirrytään entistä enemmän siihen, että datasta tuotetaan uudenlaista arvoa.

Valiokunnassa rutkasti potentiaalia hyödyntää IoT:n mahdollisuuksia

Myös Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan jäsenyrityksissä on huomattu IoT:n mahdollisuudet. Vaikka monessa yrityksessä IoT on vielä maltillisessa roolissa, esimerkkejä sovellutuksista jo on:

• Kriisi-, hälytys- ja tiedotusviestintäjärjestelmää toteuttava Secapp arvioi automaattisesti sisään tulevan (hälytys)tiedon perusteella, minkä tilanteen mukainen hälytys aktivoidaan.
  • Teleoperaattori Telialla IoT mahdollistaa uusia ulottuvuuksia liittymiin ja muihin sovellutuskohteisiin.
  • Jyväskylän yliopiston ja IBM:n Innovaatiohubin tavoitteena on kehittää lukuisia läpimurtoteknologioita, kuten tekoälyä, koneoppimista, lohkoketjuteknologiaa, kyberturvallisuutta ja kvanttilaskentaa.
  • IoT:tä hyödynnetään jo paljon pelimaailmassa, jossa muun muassa pilvipalvelut ja pelillistämisen uudet muodot leviävät entisestään. Peliosuuskunta Expa puhuu IoT:n sovellusmahdollisuuksien puolesta.
  • Laitteiden, operaattoripalvelujen ja ict-ratkaisujen palvelutalo Midaren nykyiset mahdollisuudet IoT-alalla liittyvät erityisesti konnektiviteettiin, jossa yritys tekee yhteistyötä DNA:n IoT-liittymien kanssa.
  • Tikkasec vastaa erityisesti IoT-laitteiden tietoturvahaasteisiin.

Tulevaisuus näyttää, miten esineiden internetin erilaiset ratkaisut mullistavat käyttäytymismallejamme ja luovat aivan uudenlaista liiketoimintaa. Jos IoT-ratkaisut tai muut digitaaliset kysymykset kiinnostavat, tervetuloa tutustumaan kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan toimintaan.