Vapaakauppasopimuksista nostetta vientimarkkinoille – Keski-Suomen kauppakamari kannustaa paikallisia yrityksiä maailmanvalloitukseen

EU:n vapaakauppasopimukset avaavat lukemattomia ovia suomalaisyrityksille. Yhtä lailla Keski-Suomesta ponnistavat yritykset voivat hyödyntää vapaakauppasopimusten tuomia hyötyjä ja parantaa omaa kilpailuetuaan. Kaikki yritykset eivät vielä kuitenkaan tiedosta omia mahdollisuuksiaan maailman markkinoilla.

"Keski-Suomen kauppakamarina haluamme muistuttaa paikallisia yrityksiä vapaakauppasopimusten suomista eduista. Kannustamme siihen, että yhä useampi keskisuomalainen yritys lähtisi viemään tuotteitaan ulkomaille. Kauppasopimukset eivät ole vain suuryrityksiä varten, vaan myös pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on tasaveroinen mahdollisuus hyötyä sopimusten eduista", Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen rohkaisee.

Kauppasopimukset alentavat monien tuotteiden tullimaksuja merkittävästi alle Maailman kauppajärjestö WTO:n yleisen tason tai jopa nollaan. Tullialennuksista syntyvät säästöt voi hyödyntää esimerkiksi muuhun liiketoiminnan kehittämiseen.

Vaikka vapaakauppasopimusten tutkiminen ottaa aikansa, parhaassa tapauksessa liiketoiminnan laajentaminen ulkomaille palkitsee monin kerroin. Virtausmittareita ja öljyn analysaattoreita valmistava Kytola Instruments vie tuotteitaan jo yli 60 maahan.

"Kun pystymme viemään vapaakauppasopimusten ansiosta tuotteitamme hyvin moneen maahan joko kokonaan ilman tulleja tai alennetuilla tulleilla, olemme samalla viivalla paikallisten toimijoiden kanssa. Se on iso etu globaaleilla markkinoilla. Toki esimerkiksi brexitin tulevaisuus huolestuttaa, jos se vaikuttaa tullimaksuihin ja sitä kautta kilpailukykyymme, Kytola Instrumentsin toimitusjohtaja Sakari Häyrynen kuvailee.

Tällä hetkellä Euroopan unionilla ja siten myös Suomella on kauppasopimus noin 70 eri maan, kuten Etelä-Korean, Kanadan ja Sveitsin, kanssa. Sopimukset kuitenkin vaihtelevat maittain.

Esimerkiksi EU:n ja Kanadan välinen kauppasopimus (CETA) poistaa tullit kaikilta teollisuustuotteilta, joiden alkuperämaana on EU:n jäsenvaltio tai Kanada. Tämä voi auttaa pk-yrityksiä saamaan jalansijaa valtavilla Yhdysvaltain markkinoilla nimenomaan Kanadan kautta.

Tuoreimman sopimuksen EU on allekirjoittanut Japanin kanssa. Koska suomalainen osaaminen kiinnostaa Japanissa, esimerkiksi energia-, metsäteollisuus- ja ICT-sektorien yrityksillä on potentiaalia päästä Japanin-markkinoille. Samoin suomalainen design ja puhdas luonto kiehtovat japanilaisia.

Keski-Suomen kauppakamari haluaa muistuttaa, että Kauppakamari Lounge -palvelu tarjoaa paikallisille yrityksille apua kansainvälistymiseen. Kauppasopimusten hyödyntämiseen saa neuvontaa myös suoraan ulkoministeriöstä, ja muuten ajankohtaista tietoa on tarjolla Tullin verkkosivuilla.

Kauppakamari Lounge -palvelulla kansainvälinen osaaminen kaikkien yritysten käyttöön Keski-Suomessa

Kauppakamari tarjoaa verkoston kansainvälistä kauppaa tekeville ja sitä suunnitteleville yrityksille. Sen avulla löydät palveluja, asiantuntijoita, vastauksia kysymyksiin ja tietoa kansainvälistymiseen liittyvistä ajankohtaisista asioista. Verkostossa opit tuntemaan alueen kansainvälistymisen konkarit ja tutustut myös muihin yrityksiin, joiden kokemuksia ja verkostoja voit hyödyntää.

Kauppakamari Lounge -verkoston toiminta koostuu useista erilaisista palveluista, joista poimit sinulle toimivimmat.