Vuoden digitalisaatioteko 2020 -palkinto Digi & Game Centerille

Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta myöntää vuosittain Vuoden digitalisaatioteko-palkinnon. Palkinnon pokkasi tänä vuonna Digi & Game Center, joka auttoi syntymään 12 uutta yritystä viime vuoden aikana ja alueen yrityksiä peliteknologioiden hyödyntämisessä.

Palkinnolla Keski-Suomen kauppakamari haluaa nostaa esiin keskisuomalaisia yrityksiä, jotka ovat ottaneet digitalisaation haltuun menestyksekkäästi.

”Digitalisaatio on tullut osaksi aivan jokaista toimialaa. Tällaisia Digi & Game Centerin kaltaisia toimijoita ja yhteistyötä tarvitaan, jotta digitalisaation mahdollistama kasvupotentiaali saadaan yritysten hyödyksi”, sanoo Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.

Valiokunnan jäsenistä koostuva raati perusteli valintaa sillä, että Digi & Game Center on menestyksekkäästi auttanut alueen toimijoita hyödyntämään peliteknologioita. Sitä on hyödynnetty muun muassa teollisuudessa sekä taiteen- ja kulttuurin aloilla. Peliteknologioita voidaan käyttää esimerkiksi lentokoneen ja metsäkoneen ohjauksen simulaatioharjoittelussa, arkkitehtien 3D-mallien rakennussuunnitelmissa sekä ensiapu- ja lääkärikoulutuksessa.

”Digi & Game Centerin toiminta on ansiokasta sekä uudenlaisen digitalisaatiokeskittymän rakentamisessa Jyvässeudulle että peliteknologioiden levittämisessä itse peliteollisuuden ulkopuolelle. Tällaista ristiinpölytystä digitalisaation lisäarvon kasvattaminen juuri tarvitsee”, sanoo Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunnan puheenjohtaja Anssi Kuoppala.

Digi & Game Centerin tavoitteena on synnyttää synergiaa digi- ja pelialojen ja muiden alojen yritysten välille ja näin auttaa syntymään yritysten ja oppilaitosten välisiä yhteistyöprojekteja, yrityksiä ja työpaikkoja. Viime vuonna Digi & Game Center auttoi syntymään 12 yritystä, joista 8 syntyi COVID-19 aikana.

”Olemme otettuja, että olimme ehdolla palkinnon saajaksi ja tultiin valituksi. Kunnia kuuluu kaikille verkostossamme. Meitä ei olisi, jos ei olisi näitä yrityksiä, oppilaitoksia ja toimijoita, jotka ovat verkostossa mukana”, kiittelee Digi & Game Centerin operaattorin, Peliosuuskunta Expan puheenjohtaja Tuomas Roininen.

Ekosysteemiä on rakennettu yhdeksän vuoden ajan. Mukana on nyt 16 digi- ja pelialan yritystä. Viime vuoden alussa pelkästään Digi & Game Centerin avajaisissa vieraili yli 400 henkilöä.

Digi & Game Center on ainutlaatuinen konsepti

Digi & Game Center ei ole yritys, vaan keskisuomalainen brändi ja konsepti, jota operoi Peliosuuskunta Expa yhdessä muiden ekosysteemin toimijoiden kanssa. Se tekee yhteistyötä kaupungin, oppilaitosten ja erilaisten toimijoiden, kuten Fingersoftin ja Amazonin kanssa.

Roinisen mukaan moni paikkakunta vähentää pelialaan liittyviin opintoihin kohdistuvia toimintoja, joita Keski-Suomi taas on nyt lähtenyt kasvattamaan. Digi & Game Centerin ekosysteemin tarkoituksena on tuoda yrityksiä ja partnereita toisilleen tutuksi.

”Pyrimme siihen, että ollaan toinen olohuone, jonne yritys tai kulttuuriedustaja voi tulla matalalla kynnyksellä etsimään tarpeisiinsa sopivaa ratkaisua. Meidän halumme on kehittää Keski-Suomen yritysten digitalisaatiota ja olla se toimija, joka esittelee uusia digitoimintoja matalalla kynnyksellä”, Roininen kuvailee.

Roininen kertoo, että ihmisten on välillä vaikea hahmottaa, mitä peliteknologiat ja pelillistäminen oikeastaan ovat.

”Se ei tarkoita sitä, että tehdään peli. Esimerkiksi simulaatiot, kuten lentokonesimulaattorit, 3D-mallinteet tai elokuvien visuaaliset maailmat on toteutettu moderneilla peliteknologioilla. On hyvä ymmärtää se, että samoja teknologioita käytetään perinteisen teollisuuden aloilla. Osaajia siihen ei tule löytymään perinteiseltä puolelta, vaan siinä pitää hyödyntää pelialan moniosaajia, joita tällä hetkellä onneksemme JAMK ja JYU kouluttaa Keski-Suomessa”, Roininen avaa.

Konsepti on noteerattu myös ulkomailla. Tavoitteena onkin viedä toimintaa tulevaisuudessa myös ulkomaille konseptin lisessointina.