Vuoden digitalisaatioteko -palkinto Peliosuuskunta Expalle

Kuvassa vasemmalla Digivaliokunnan puheenjohtaja Joni Borgström ja oikealla Peliosuuskunta Expan varapuheenjohtaja Tuomas Roininen. Kuva: Tuula Rahikainen

Keski-Suomen kauppakamarin Digivaliokunta myöntää vuosittain Vuoden digitalisaatioteko -palkinnon yritykselle tai taholle, joka on menestynyt digitalisaation saralla. Tänä vuonna palkinto myönnettiin Peliosuuskunta Expalle tunnustuksestaan Suomen ensimmäiseksi ja samalla maailman pohjoisimmaksi Unreal Authorized Training Centeriksi. Tunnustuksen myötä se voi tarjota virallista ja laadukasta koulutusta kyseisen huipputeknologian hyödyntämiseen eri aloilla.

Peliosuuskunta Expa on saavuttanut merkittävän kansainvälisen tunnustuksen: Se on nimetty Suomen ensimmäiseksi ja samalla maailman pohjoisimmaksi Unreal Authorized Training Centeriksi. Tunnustuksen on myöntänyt yhdysvaltalainen teknologiayritys Epic Games, joka tunnetaan muun muassa suositusta Fortnite-pelistä ja sen kehityksessä käytetystä Unreal Engine -nimisestä ohjelmistosta.

Unreal Engine on pelimoottori eli ohjelmistoalusta, jota käytetään pelien, elokuvien, animaatioiden ja virtuaalitodellisuuden sisällön luomiseen. Tunnustus tarkoittaa, että Digi & Game Center voi tarjota virallista ja laadukasta koulutusta tämän huipputeknologian hyödyntämiseen eri aloilla esimerkiksi pelialasta arkkitehtuuriin ja koulutuksesta mainontaan.

Tunnustuksen taustalla on yhteistyö suomalaisen Fireframe Studiosin kanssa. Yrityksen on perustanut Mikko Kodisoja, joka tunnetaan yhtenä Supercell-peliyhtiön perustajista. Fireframe Studios yhdistelee pelien ja elokuvien tekniikoita kehittääkseen uudenlaisia, mukaansatempaavia tarinankerronnan muotoja. He käyttävät muun muassa reaaliaikaista grafiikkaa ja niin sanottua in-camera visual effects -teknologiaa – eli tekniikkaa, jossa digitaaliset maisemat ja tehosteet näkyvät suoraan kamerassa jo kuvausvaiheessa, eivätkä vasta jälkituotannossa.

Tämä tunnustus vahvistaa Keski-Suomen asemaa luovan teknologian edelläkävijänä ja tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia eri alojen ammattilaisille ja opiskelijoille tutustua virtuaalituotannon ja interaktiivisen sisällön uusimpiin työkaluihin.

”Vuoden digitalisaatioteko -palkinto on tunnustus pitkäjänteisestä työstä, jota Digi & Game Centerin ympärillä on tehty monen toimijan voimin. On ollut hienoa nähdä, että mahdollisuus tällaiseen statukseen on ylipäänsä tunnistettu ja että määrätietoisen työn avulla se on saavutettu. Statuksen myötä meillä on erinomainen tilaisuus nostaa koko ekosysteemin näkyvyyttä ja vauhdittaa kehitystä entisestään. Kutsunkin nyt kaikki mukaan buustaamaan tätä eteenpäin – mahdollisuuksia on paljon ja tämä on vasta alkua. Haluan lämpimästi kiittää kaikkia, jotka ovat olleet rakentamassa tätä yhteisöä, erityisesti Tuomas Roinista, joka on toiminut asian veturina”, sanoo Digivaliokunnan puheenjohtaja Joni Borgström.

Palkinto luovutettiin 4.6. Palkinnon vastaanotti Peliosuuskunta Expan varapuheenjohtaja Tuomas Roininen.

”Olemme erittäin otettuja tunnustuksesta, ja erityisen hienoa on, että se tulee näin arvostetulta joukolta toimijoita. Palkinto vahvistaa uskoamme siihen, että olemme oikealla tiellä, ja tuo näkyväksi sen arvon, jota olemme rakentamassa. Työ on kuitenkin vasta alussa, kyse on maratonista. Nyt käynnistämme uuden oppimisalustan, jonka ympärille rakennetaan yhteistyötä mm. Epic Gamesin, oppilaitosten ja yritysten kanssa. Tavoitteenamme on vahvistaa Keski-Suomen veto- ja pitovoimaa, tukea yrityksiä, synnyttää uutta yrittäjyyttä ja työpaikkoja sekä varmistaa, että osaajat jäävät alueelle. Nyt meillä on pöydät ja yhteistyö, joiden kautta tämä on mahdollista, ja jo nyt keskustelut kansainvälisten toimijoiden kanssa etenevät lupaavasti”, kertoo Roininen.

Vuoden digitalisaatioteko -palkintoa on myönnetty vuodesta 2019 lähtien. Aiemmat palkinnonsaajat ovat Trustmary (aiemmin kokemuksia.fi), Digi & Game Center, Howspace Oy, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopisto sekä Valmet Technologies.

Digivaliokunnan missiona on kehittää Keski-Suomen kilpailukykyä edistämällä ICT-alan kehitystä. Tavoitteena on lisätä Keski-Suomen osaamista ja vetovoimaisuutta ICT-alan toimintaympäristönä koulutuksessa, tutkimuksessa ja yritystoiminnassa niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin. Valiokunta pyrkii tuomaan yhteen palveluntarjoajia ja -käyttäjiä entistä paremmin ja synnyttämään uutta liiketoimintaa digitalisaation avulla. Valiokunta ottaa kantaa myös oppilaitosten koulutustarpeisiin elinkeinoelämän näkökulmasta.