Yritysjohtajien arvosana hallitukselle tippunut viimeisen puolen vuoden aikana

​Suomalaiset yritysjohtajat antavat hallitukselle arvosanan 7,1, asteikolla 4–10. Vielä marraskuussa 2015 arvosana oli jonkin verran korkeampi (7,4). Laskussa on myös yritysjohtajien arvosana hallituksen sote-toiminnalle. Liikenneratkaisut saavat kuitenkin paremman arvosanan kuin marraskuussa. Yritysjohtajat antavat kilpailukykysopimuksesta arvosanan 7,5. Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin teettämästä Yritysparlamentti-kyselystä.

Yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä ovat kehittyneet myönteiseen suuntaan viimeisen puolen vuoden aikana. Johtajat antavat arvosanan 7,3 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan”. Vastaava luku oli marraskuussa 6,9.

Tästä huolimatta johtajien tyytymättömyys hallituksen toimintaa kohtaan on kasvanut. Yritysjohtajat antavat hallituksen toiminnalle yleisellä tasolla arvosanan 7,1. Marraskuussa 2015 vastaava arvosana oli 7,4.

"Muutostahti yrityksissä on kova ja yritysjohtajat ovat tottuneet nopeaan reagointiin, joka on ainut keino pysyä mukana kilpailussa. Samaa nopeutta ja reagointikykyä pitäisi voida odottaa myös päättäjiltä. Suunta on oikea, mutta päätösten on synnyttävä nopeammin", kommentoi Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Sote- ja aluehallintouudistuksen, verotuksen sekä sääntelyn purkamisen kehittämisen arvosanat jäävät kaikki alle 7:n. Yritysjohtajien arvosana sote-uudistuksesta on puolessa vuodessa tippunut 6,5:een marraskuun 6,9:stä. Verotukseen liittyvät linjaukset ja päätökset saavat arvosanan 6,5 (marraskuussa 6,6). Arvosana sääntelyn purkamisesta on 6,9 (marraskuussa 6,7). Suurin parannus on liikenteen kehittämisessä, jossa arvosana nousi tasolle 7,0 (marraskuussa 6,6).

”Lievää toiveikkuutta talouden noususta on havaittavissa, mutta hallituksen toiminta ei vielä vakuuta suomalaisia yritysjohtajia”, kommentoi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Opposition saama arvosana säilyy edelleen alhaisella tasolla ja on 5,4, kun marraskuussa 2015 se oli 5,3.

Suunta oikea, vauhti riittämätön

Yritysjohtajat antavat kilpailukykysopimuksesta arvosanan 7,5. Onnistunut kilpailukykysopimus on vastaajien mukaan tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta toimenpiteenä riittämätön.

“Vienti sakkaa, ja Suomessa kinastellaan kuuden minuutin lisäyksestä. Kiky-sopimus on vain näpertelyä”, kommentoi eräs vastaaja.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnataan noin 400 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa, ja vastausprosentti oli tällä kertaa 47. Kysely lähetettiin vastaajille 6.6., muutama päivä ennen kilpailukykysopimuksen lopullista varmistumista. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston hallitukseen.

Yritysparlamentti-kyselyn tulokset 2016

Lisätiedot: