90 vuotta Keski-Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvyn edistämistä

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen ja Keski-Suomen kauppakamarin puheenjohtaja Antti Määttä.

Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlakirjan pääkirjoituksessa puheenjohtaja Antti Määttä ja toimitusjohtaja Ari Hiltunen kertovat juhlajulkaisusta ja 2010-luvusta.

Jo perustamisesta, vuodesta 1930 lähtien, Keski-Suomen kauppakamarin tehtävänä on ollut alueen yritysten toimintaedellytysten edistäminen. Kaikessa toiminnassamme olemme keskittyneet elinkeinoelämän ja yritysten tarpeisiin sekä vaikuttamiseen alueemme elinvoimaisuuden varmistamiseksi.

Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlajulkaisu on toteutettu 90-vuotisen taipaleemme kunniaksi. Keski-Suomen kauppakamari on yhtä kuin sen jäsenet. Siksi haluamme nostaa esiin yrityksiä, jotka ovat olleet rakentamassa alueemme menestystä vuosikymmenien ajan. Menestystarinoita kerrotaan niin kauppakamarin perustamisesta saakka kuin eri vuosikymmeniltä liittyneiltä jäseniltämme.

Monia vaiheita kuuluu Keski-Suomen kehitykseen. Keski-Suomen alue on vuosien saatossa kasvanut ja kehittynyt huimasti. Yritysten ja alueen toimijoiden yhteistyön hedelmistä kertoo 2010-luvun kasvuluvut. Meillä ei ole yhtä kärkialaa, vaan maakunnan yrityskenttä muodostuu monipuolisesti eri alojen toimijoista ja niin pk- kuin suurista yrityksistä.

2010-luvulla ilmastonmuutos, vastuullisuus ja kansainvälinen kilpailu ovat olleet liiketoimintaan vaikuttaneita tekijöitä. Yritysten rooli esimerkiksi ilmastonmuutoksen hidastamisessa on kasvanut viime vuosikymmenellä. Vuosikymmenen alussa Euroopan taloutta ravisteli Kreikan kriisi, ja Kiinasta kasvoi maailman toinen talousmahti. Miinuskoroista tuli uusi normaali Euroopassa. Vuosikymmen oli tietotekniikkayritysten nousun aikaa, ja tietotekniikan kehittyessä myös kyberrikollisuus lisääntyi. Ennen kaikkea digitalisaation kehitys näkyi alalla kuin alalla.

maailmaa on ravistellut Kiinasta loppuvuodesta 2019 lähtenyt koronavirusepidemia, joka on sittemmin laajentunut pandemiaksi. Epidemian pysäyttämiseksi aluksi Kiina, Etelä-Korea ja Japani ja sittemmin Euroopan maat ja USA, ovat joutuneet rajulla kädellä rajoittamaan ihmisten liikkumista ja siten pysäyttämään lähestulkoon koko talouden. Koronavirus tulee aiheuttamaan kärsimystä sekä yksilö- että yritystasolla kuolemien ja työttömyyden lisääntyessä maailmanlaajuisesti.

Alkuvuosi 2020 näytti hyvältä talouden ja työllisyyden kasvaessa, kunnes epidemia iski rankasti myös keskisuomalaisiin yrityksiin. Huhtikuussa 2020 tehdyn kauppakamarin kyselyn mukaan koronavirusepidemia on vaikuttanut 97 prosenttiin keskisuomalaisista vastaajista negatiivisesti. Konkurssin uhasta kertoo kaksi kolmasosaa, ja yt-menettelyn aloittamisesta ja lomauttamisesta kertoo lähes puolet keskisuomalaisista vastanneista yrityksistä.

Koronaviruskriisin myötä toimiminen ja vaikuttaminen yhdessä yritysten puolesta on lisännyt merkitystään entisestään. Olemme pitäneet yritysten puolia, kun hallitus on päättänyt tukipaketeista. Ilman yrityksiä ei yhteiskunta pyöri. Niiden merkitystä yhteiskuntamme hyvinvoinnin rakentajana ei voi tarpeeksi korostaa, ja siksi yritykset on autettava koronakriisin yli.

Aika näyttää, kuinka suuren loven yrityskenttäämme kriisi aiheuttaa, mutta yksi on varmaa: me teemme kaikkemme yritysten hyväksi. Kriisi näkyy myös kasvaneena ajantasaisen tiedon ja tietoiskujen tarpeena, joita olemme runsaasti jakaneet.

Kauppakamarin tehtävänä on koronakriisin jälkeenkin olla yritysten rinnalla, edistää alueen elinvoimaa sekä pitää huolta ja kehittää, että yrityksillä on mahdollisimman hyvät edellytykset harjoittaa yritystoimintaa. Niin se on ollut 90 vuotta, ja niin tulee olemaan tästä eteenpäin.

Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme, jotka mahdollistitte 90-vuotisjuhlajulkaisun teon. Kirja jää historiaan muistoksi tästä ajasta ja sen yritysten toiminnasta ja tilanteesta.

Toivotamme kaikille jaksamista, mutta ennen kaikkea menestystä myös kriisin jälkeen. Haluamme muistuttaa, miten upeita yrityksiä meillä täällä Keski-Suomessa on ja sen myötä toivottaa antoisia lukuhetkiä kirjan parissa. Kannustamme myös jakamaan kirjaa eteenpäin: se toimii helposti jaettavana kokonaisuutena, kun kerrotaan Keski-Suomesta, sen vahvuuksista ja elinkeinoelämästä. Meillä on syytä olla ylpeitä keskisuomalaisuudestamme!

Antti Määttä, puheenjohtaja, Keski-Suomen kauppakamari
toimitusjohtaja, kauppaneuvos, Osuuskauppa Keskimaa