Energiakriisi iskee kovaa myös yrityksiin

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen pureutuu Keskisuomalaisen syyskuun Vierailija-kirjoituksessa energiakriisin vaikutuksista yrityksiin. Samalla, kun yritysten on investoitava vihreään siirtymään, on pidettävä huoli siitä, etteivät hankkeet kaadu tai edes hidastu lupabyrokratiaan ja viranomaisten toisillensa tekemiin valituksiin. Investointeja puhtaaseen energiaan on joudutettava.

Kymmenkertaistunut sähkön hinta on järkyttänyt niin yksityisiä henkilöitä kuin yrityksiä. Toimenpiteitä tarvitaan energiakriisistä selviämiseksi. Jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että energiaa riittää kaikille ja yhdessä selviämme tulevasta talvesta.

Budjettiriihessä päätetyt toimet sähkön hinnannousun kompensoimiseksi ovat tarpeellisia hintojennoususta kärsiville. Hallituksen esitys arvonlisäveron alentamisesta määräaikaisesti 10 prosenttiin nykyisestä 24 prosentista lieventää hieman sähkölaskun vaikutusta kukkaroon. Kotitalousvähennyksen kylkeen valmisteltavan määräaikaisen verovähennyksen voi saada sähkölaskun suuruuden perusteella.

Yritykset ovat vaikeassa tilanteessa. Olemme energiaintensiivinen maakunta, joten kriisi vaikuttaa ja näkyy maakuntamme yrityksissä. Kannattavuuden kanssa painitaan toden teolla. Sähkön arvonlisäverovähennys tai kotitalousvähennys eivät helpota yrityksiä haastavassa tilanteessa. Hallitus päätti 10 miljardin euron hätäpaketista, joka koskee vain kaatumisvaarassa olevia energiayhtiöitä. Paketin pohjalta valtio voi myöntää lainoja ja takauksia.

Keski-Suomessa on uusiutuvan energian osaamista. Samalla, kun yritysten on investoitava vihreään siirtymään, on pidettävä huoli siitä, etteivät hankkeet kaadu tai edes hidastu lupabyrokratiaan ja viranomaisten toisillensa tekemiin valituksiin.

Investointeja puhtaaseen energiaan on joudutettava. Investoinnit vihreään siirtymään ja riippuvuuden vähentäminen fossiilisesta energiasta hyödyttävät koko yhteiskuntaa.

Hallitus päätti myös energiayhtiöihin kohdistuvan windfall-veron valmistelusta, millä tarkoitetaan ylimääräistä sähköntuotannon verottamista. Hallituksen linjauksen mukaisesti sitä valmistellaan puhtaan energian investointiedellytykset huomioiden.

Selvää on, että puhtaaseen energiantuotantoon investoineita yrityksiä ei pidä rankaista ylimääräisellä verolla. Tällä verolla ei voida saavuttaa toivottuja vaikutuksia: se on vaikeasti kohdennettava eikä se alenna sähkön hintaa. Vaikka vero on hallituksen valmistelussa, se ei myöskään ehdi auttaa tässä kriisissä.

Kun kärsimme energiapulasta ja samalla taistelemme ilmastonmuutosta vastaan, on uuden veron valmistelu väärä viesti. Kauppakamareiden kyselyiden tulokset osoittavat, että jo pelkkä valmistelu ai-euttaa tarpeetonta epävarmuutta, joka viivästyttää yritysten investointeja.

Viime vuosi oli monelle yritykselle hyvä, ja vahvat taseet auttavat selviämään tulevista vaikeista ajoista. On kuitenkin muistettava, että kaikki eivät ole niin onnekkaassa asemassa. Kriisissä kamppailevia yrityksiä on autettava vaikeiden aikojen yli.

Kauppakamarit ovat ajaneet esimerkiksi kustannustukea kuljetusyrityksille sekä ammattidieselin käyttöönottoa. Sen valmistelu toivottavasti otetaan taas pian tapetille ja lunastetaan kevään lupaukset nopeasta käyttöönotosta.

Ari Hiltunen

toimitusjohtaja

Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Keskisuomalaisen Vierailija-palstalla 19.9.2022.