04.11.2015 12:23
Hae tavaramerkin rekisteröinti hyvän sään aikana
Suomalaisten verkkotunnusten voimakas kasvu kirvoitti tekemään tämän jutun, mutta on tavaramerkkien hakuun muutakin syytä, ja niiden suhteen on muutakin uutta kerrottavaa.
Kuinka verkkotunnukset oikein tähän liittyvät? Liittyvät sikäli, että verkkotunnukset itsessään ovat ”köykäisiä” kun nimiriita osuu kohdalle. Pitää olla rekisteröity tavaramerkki! Moni avaa verkkokaupan ja hyvä verkkotunnus on merkittävä asia. Kun uudessa palvelussa ei voi vedota vakiintumiseen, tilanne on oikeudellisesti helposti tuuliajolla. Muilla toimijoilla on usein mahdollisuus käyttää varsin läheistä nimeä, koska pelkällä verkkotunnuksella on varsin vähän sellaista voimaa, jota tuollaisessa tilanteessa tarvittaisiin.
Esimerkiksi auton tuunausosien verkkokauppa Blingfactory on suojannut toimintaansa tavaramerkillä.
Jos toiminimi tai aputoiminimi on yhtenevä verkkotunnuksen kanssa, tilanne on selvästi parempi. Niiden ongelma on, etteivät ne usein selkeästi kata kaikkia palveluja/tavaroita ja ne sisältävät tavaramerkin suhteen epäolennaista, eli eivät ole identtisiä verkkotunnuksen kanssa. Niiden käyttö muita osapuolia vastaan on myös hankalampaa kuin rekisteröityyn tavaramerkkiin vetoaminen.
T*Mun kastikkeita saa ostettua mm. T-Barbeque - verkkokaupasta. Myös T*Mun on suojannut verkkokauppatoimintaansa tavaramerkillä.
Tässä vasta tavaramerkin rekisteröinti antaa sellaista voimaa, että sillä hätistetään parhaiten verkkotunnuksellansa tai muuten lähelle tullut muu toimija.
Yhteisön tavaramerkki (CTM) on kustannustehokas tapa hoitaa tavaramerkkisuojaus EU-alueella. Yrityksen harjoittama ulkomaankauppa on selkeä syy tavaramerkin rekisteröintiin ulkomailla. Toki kansallisia tavaramerkin rekisteröintejä haetaan.
Luokituksesta
Uutena asiana tavaramerkkien rekisteröinneissä on tavara- ja palveluluokituksen hankaloituminen. Ennen pelkällä luokkaotsikolla kattoi kaikki siihen luokkaan kuuluvat tavarat/palvelut. Näin ei enää ole. Enää ei riitä yleisten nimikkeiden käyttö vaan tavaramerkin kattamat tavarat/palvelut on täsmällisesti eriteltävä. Niinpä kun ennen määriteltiin “Luokka 7: koneet”, nyt on määriteltävä tarkemmin “Luokka 7: astianpesukoneet” riippuen siis liiketoiminannan alueesta. Luokituksen vaikeutuminen tulee lisäämään kuluja - ainakin jossain määrin.
Jo NHL:ssä asti tunnetut Ramonedge luistinterät ja teräpalvelut ovat rekisteröidyn tavaramerkin nojalla suojattuja.
Toinen ikävä ”uutuus” on tulossa. Tulevan direktiivin mukaan hakemispäivää ei voi vahvistaa, ennen kuin tavara/palveluluettelo on hyväksytty. Siten on syytä ryhtyä rekisteröimään tavaramerkkiä hyvissä ajoin, jolloin jää tarvittaessa aikaa tällaiseen ”puljaukseen” luokituksen kanssa.
Kimmo Helke
tavaramerkkiasiamies
Kespat Oy
Kuinka verkkotunnukset oikein tähän liittyvät? Liittyvät sikäli, että verkkotunnukset itsessään ovat ”köykäisiä” kun nimiriita osuu kohdalle. Pitää olla rekisteröity tavaramerkki! Moni avaa verkkokaupan ja hyvä verkkotunnus on merkittävä asia. Kun uudessa palvelussa ei voi vedota vakiintumiseen, tilanne on oikeudellisesti helposti tuuliajolla. Muilla toimijoilla on usein mahdollisuus käyttää varsin läheistä nimeä, koska pelkällä verkkotunnuksella on varsin vähän sellaista voimaa, jota tuollaisessa tilanteessa tarvittaisiin.
Esimerkiksi auton tuunausosien verkkokauppa Blingfactory on suojannut toimintaansa tavaramerkillä.
Jos toiminimi tai aputoiminimi on yhtenevä verkkotunnuksen kanssa, tilanne on selvästi parempi. Niiden ongelma on, etteivät ne usein selkeästi kata kaikkia palveluja/tavaroita ja ne sisältävät tavaramerkin suhteen epäolennaista, eli eivät ole identtisiä verkkotunnuksen kanssa. Niiden käyttö muita osapuolia vastaan on myös hankalampaa kuin rekisteröityyn tavaramerkkiin vetoaminen.
T*Mun kastikkeita saa ostettua mm. T-Barbeque - verkkokaupasta. Myös T*Mun on suojannut verkkokauppatoimintaansa tavaramerkillä.
Tässä vasta tavaramerkin rekisteröinti antaa sellaista voimaa, että sillä hätistetään parhaiten verkkotunnuksellansa tai muuten lähelle tullut muu toimija.
Yhteisön tavaramerkki (CTM) on kustannustehokas tapa hoitaa tavaramerkkisuojaus EU-alueella. Yrityksen harjoittama ulkomaankauppa on selkeä syy tavaramerkin rekisteröintiin ulkomailla. Toki kansallisia tavaramerkin rekisteröintejä haetaan.
Luokituksesta
Uutena asiana tavaramerkkien rekisteröinneissä on tavara- ja palveluluokituksen hankaloituminen. Ennen pelkällä luokkaotsikolla kattoi kaikki siihen luokkaan kuuluvat tavarat/palvelut. Näin ei enää ole. Enää ei riitä yleisten nimikkeiden käyttö vaan tavaramerkin kattamat tavarat/palvelut on täsmällisesti eriteltävä. Niinpä kun ennen määriteltiin “Luokka 7: koneet”, nyt on määriteltävä tarkemmin “Luokka 7: astianpesukoneet” riippuen siis liiketoiminannan alueesta. Luokituksen vaikeutuminen tulee lisäämään kuluja - ainakin jossain määrin.
Jo NHL:ssä asti tunnetut Ramonedge luistinterät ja teräpalvelut ovat rekisteröidyn tavaramerkin nojalla suojattuja.
Toinen ikävä ”uutuus” on tulossa. Tulevan direktiivin mukaan hakemispäivää ei voi vahvistaa, ennen kuin tavara/palveluluettelo on hyväksytty. Siten on syytä ryhtyä rekisteröimään tavaramerkkiä hyvissä ajoin, jolloin jää tarvittaessa aikaa tällaiseen ”puljaukseen” luokituksen kanssa.
Kimmo Helke
tavaramerkkiasiamies
Kespat Oy