Infrahankkeet käynnistettävä koronasta huolimatta

Koronaviruspandemian aiheuttama isku Suomen talouteen on kova. Suomi tarvitsee exit-strategian kriisistä ulospääsemiseksi. Kannatamme hybridistrategian käyttöönottoa siten, että samalla kun testauskapasiteettia ja jäljitystyötä asteittain kasvatetaan ja tehostetaan, myös haitallisia rajoituksia puretaan.

Koska kiireellisimmässä ja tärkeimmässä tavoitteessa, eli suomalaisten terveyden suojelemisessa ja epidemian leviämisen ehkäisyssä on onnistuttu hyvin, on haitallisista rajoituksista päästävä nyt eroon kuitenkin epidemian hillitseminen huomioiden.

Jokainen viikko rajoitusten pysäyttämänä maksaa Suomelle 1,2 miljardia euroa. Rajoitukset kaatavat terveitä yrityksiä ja aiheuttavat lukuisia työpaikkojen menetyksiä. Laajempi testaus ja tartuntojen jäljitys ovat keino ulos yritystoiminnalle haitallisista rajoituksista.

Jos yhteiskunnan toiminta palautetaan niin lähelle normaalia kuin mahdollista pitäen silti epidemiatilanne kurissa, se jättää hallitukselle mahdollisuuden kiristää toimia asteittain ja esimerkiksi alueellisesti kohdennetusti, jos epidemia lähtee myöhemmin leviämään.

KAUPPAKAMAREIDEN kyselyiden mukaan koronaviruksen aiheuttama tilanne on yrityksissä erittäin vakava. Huonoin tilanne on matkailu- ja ravintola-aloilla, tapahtumatuotannossa ja kulttuurissa. Näissä yrityksissä jopa 70 prosenttia yrityksistä kertoi konkurssiriskin kasvaneen merkittävästi, kun kaikkien yritysten osuus oli 29 prosenttia.

Suoraa tukea yrityksille tarvitaan. Business Finlandin ja ely-keskusten myöntämät tuet ovat osoittautuneet hankaliksi akuutteihin tarpeisiin. Lisäksi ne kohdentuvat tällä hetkellä osittain väärin. Tuet liiketoiminnan kehitystyöhön eivät auta yrityksiä akuutissa kassakriisissä.
​​​​​​​

KOLMANTENA TARVITAAN julkisen ja yksityisen kysynnän vauhdittamista, kun rajoitustoimet puretaan. Suhdanne-elvytyksen paalupaikalle on laitettava investoinnit infraan. Hankkeiden käynnistäminen luo toivottuja työpaikkoja, joten käynnistäminen nopeutetussa aikataulussa on hyvää suhdannepolitiikkaa. Kunnossa oleva infra parantaa kilpailukykyä, ja infran kuntoa parantavia hankkeita tulisi toteuttaa joka tapauksessa.

VT4 Hartola-Oravakivensalmen tiesuunnitelma on vanhenemassa, joten työt on tärkeää aloittaa pikimmiten. Pullonkaulan purkamiseksi VT4 Vaajakosken kohdalla tarvitaan toimenpiteitä. Kun ajetaan maakuntiin, useat tiet ovat luokattomassa kunnossa.

Kaikki uudistukset, jotka tarkoittavat julkisen sektorin pysyvien menolisäysten kasvattamista, on syytä laittaa odottamaan parempia aikoja. Myös valtionyhtiöiden omistuksen myynti on laitettava jäihin, sillä voimakkaan kurssilaskun jälkeen omistusten myynti ei ole järkevää.

Kirjoitus julkaistu Keskisuomalaisessa vierailijakolumnina maanantaina 4.5.2020.
Kirjoittaja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen.