Kaupunginjohtajuus ei ole mikään sprintti...

...tai edes pitkänmatkan juoksu.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtajana 14 vuotta työskennellyt Uljas Valkeinen toivoo Markku Anderssonin jatkavan virassaan niin kauan kuin terveyttä riittää.

Vaikka Valkeinen on selvästikin Anderssonin miehiä, hän myös korostaa, että ei edusta vain Uljas Valkeisen mielipiteitä vaan samalla kauppakamarin 500 jäsenyrityksen näkemystä.

Valkeisen ja Anderssonin välillä on toiminut eräänlainen kuumalinja.

-Heti alussa teimme pelisäännöt selviksi, muistelee Uljas Valkeinen seitsemän vuoden takaista kohtaamista uuden kaupunginjohtajan kanssa.

-Jos soitan hänelle, minulla on todellakin asiaa, en soita kyselläkseni kuinkas hurisee. Ja sama koskee Anderssonia. Harmillisen usein kiireinen asia liittyy kriisinhoitoon.

-Viimeksi Andersson soitti, kun oli saanut tiedon Finnairin Jyväskylän-lentojen loppumisesta. Kävimme heti läpi tilannetta ja sen merkitystä ja miten asiat esitetään julkisuuteen.

Kuumalinja kuvaa hyvin yhteistyön saumattomuutta. Ja onhan Andersson Keski-Suomen kauppakamarin kolmas varapuheenjohtaja, Niin kuin oli Pekka Kettunenkin.

-Kettuselle annoin arvosanaksi 8-, kun lehti kysyi (Ksml 20.5.2004) arvioita hänen elinkeinopoliittisista aikaansaannoksistaan. Anderssonille annan enemmän: 9+.

Valkeinen ymmärtää, että Andersson saa osansa arvostelusta.

-Arvostelun kohteena oleminen kuuluu hommaan, mutta onneksi siitä ei veroteta, naurahtaa Valkeinen.

Mutta Valkeisella ei ole poikkipuolista sanottavaa itsensä eikä yritysmaailman puolesta.

-Kaupunginjohtajuus ei ole mikään sprintti tai edes pitkänmatkan juoksu. Se on kymmenottelijan tehtävä.

Andersson otti alusta alkaen tavakseen kutsua säännöllisesti Jyväskylän seudun yritysjohtajia keskustelutilaisuuksiin. Valkeinen kertoo, että kaupunginjohtajan tapa ottaa heidät vastaan ja kuunnella heidän mielipiteitään on herättänyt arvostusta.

Elinkeinoelämälle kuntajohtaja on ”mahdollistaja”. Hän tekee työtä sen eteen, että julkisyhteisö hoitaa oman puolensa, lunastaa lupauksensa, joita juhlapuheissa annetaan. Konkreettinen esimerkki, jonka Valkeinen nostaa esille on Lutakon Paviljongin alue. Hän antaa kiitoksen Anderssonille, että julkiset investoinnit on hoidettu ajallaan ja sopimusten mukaisesti. Ne aukiot, tunnelit ja muut hulppeaksi haukuttu infrastruktuuri ovat sitä edellytysten luomista, joka saa verorahat virtaamaan lopulta takaisin päin. Vaikka Paviljongin messu- ja kongressikeskuksen käynnistäminen onkin Kettusen aikakaudella aloitettu, Valkeinen antaa kiitoksen Anderssonille Lutakon ja Paviljongin kehittämisestä.

-Meillä on Suomen toiseksi tehokkaimmin hoidettu messu- ja kongressikeskus ja meidän on huolehdittava, että pysymme ja kehitymme siinä, sanoo Valkeinen, joka on myös Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Lisää pisteitä Anderssonin laariin tulee mahdollistajan roolissa Jyväskylän kehittämisestä koulutuskaupunkina. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä ja lukioiden liittäminen siihen saavat elinkeinoelämän kiitoksen. Kaupungin yhteistyö Jyväskylän yliopiston kanssa on tiivistä.

Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisessa 2.10.2011