Koronapassin avulla avoimeen yhteiskuntaan

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Koronapassin avulla yhteiskunta saadaan pidettyä avoimena ja yritykset toiminnassa. Sillä taas on äärimmäisen tärkeät vaikutukset yhteiskunnallemme. Koronapassin käyttöönotto on oleellista koronaepidemiasta pahiten kärsineiden kotimaisten palveluiden elpymiseksi sekä matkailun kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi, kirjoittaa toimitusjohtajamme Keskisuomalaisen Vierailija-kirjoituksessa.

Keski-Suomen yritysten suhdannenäkymät ovat kirkastuneet talouden avaamisen myötä. Monet yritykset takovat ennätystuloksiaan, kun patoutunut kysyntä purkautuu. Työllisyysluvut ovat parantuneet ja työvoimaa suunnitellaan palkattavan lisää.

Hyvä esimerkki elpyneestä alasta on matkailu. Suomen matkailukesä on ollut ennätyksellisen vilkas. Jyväskyläläisissä hotelleissa on saatu nauttia yöpyjien runsaista määristä. Iloisia uutisia olemme kuulleet niin teollisuuden aloilta kuin IT-yrityksiltä.

Hyviä näkymiä heikentää kuitenkin korona, joka nostaa taas päätään. Kesän jälkeen kasvaneet tartuntamäärät vääjäämättä vaikuttavat. Uusia rajoituksia tuli jo viime viikolla. Rokotusten tarpeellisuus korostuu entisestään.

Yritysten toiminnan, tulevaisuuden ja ennustettavuuden kannalta on erittäin tärkeää, että korona pysyy kurissa. Yrityksiä ja yhteiskuntaa ei voi rajoittaa tai sulkea. Vain siten yritysten hyvä tilanne voi jatkua ja työpaikat säilyä. Saavatpa myös kunnat ja valtio menestyksestä osansa veroina ja maksuina.

Yhteiskunnan toiminnan rajoittamista ei voi jatkaa loputtomiin. Kun korona ei näytä mihinkään häviävän, on sen kanssa opittava elämään siten, ettei tauti leviä holtittomasti mutta ettei se myöskään aiheuta enempää kärsimystä yksilöille tai yrityksille.

Yksi keino siihen on koronapassi. Koronapassin saisi henkilö, joka on sairastanut taudin hiljattain, jolla on tuore negatiivinen testitulos tai todistus kahdesta saadusta rokotteesta. Henkilön, jolla on koronapassi, pääsyä esimerkiksi ravintoloihin tai erilaisiin tapahtumiin ei rajoitettaisi.

Viime viikolla tehdyn kyselymme mukaan keskisuomalaisista yrityksistä 82 prosenttia kannattaa koronapassia. Koronapassin käyttöönotto on oleellista koronaepidemiasta pahiten kärsineiden kotimaisten palveluiden elpymiseksi sekä matkailun kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi.

Koronapassista on hyötyä etenkin aloilla, joita on kovalla kädellä rajoitettu koronan takia, kuten ravintola-, tapahtuma- ja kulttuurialalla. Koronapassista on apua muillekin yrityksille: esimerkiksi asiakastapaamiset helpottuvat niin vienti- kuin muillakin yrityksillä, riskit leviämisestä ja koronakaranteeneista tuotannossa ja työmailla vähenevät, ja kaiken kaikkiaan tapaamiset liike-elämässä helpottuvat. Se myös helpottaisi matkustusta.

On tutkitusti todistettu, että rokotetut harvemmin sairastuvat vakavaan tautimuotoon. Vaikka tartuntamäärät ovat lisääntyneet, ei siitä huolimatta vakavien tapausten ja sairaalahoidon tarpeen määrä ole kasvanut samassa suhteessa.

Koronapassin avulla yhteiskunta saadaan pidettyä avoimena ja yritykset toiminnassa. Sillä taas on äärimmäisen tärkeät vaikutukset yhteiskunnallemme, kun yritykset työllistävät ja maksavat veroja, yksilöiden hyvinvoinnista puhumattakaan.

Kun koronapassi keinona on ollut tiedossa jo pitkän aikaa, miksi se on Suomessa vasta valmisteilla, kun monessa muussa maassa se on jo käytössä. Suomen on toiminnoissaan ja koronapassipäätöksissään kirittävä samaan tahtiin muun EU:n kanssa.

Nyt on tärkeää, että jokainen kantaa kortensa kekoon. Korona on saatava nujerrettua. Taudin vakavuudesta ei päästä kuin rokote ottamalla.

Ari Hiltunen

toimitusjohtaja

Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Keskisuomalaisessa 17.8.2021.