Luodaan uskoa tulevaisuuteen koronasta huolimatta

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen

Viime aikoina olemme saaneet nähdä toivonpilkahduksia, kun useat positiiviset uutiset ovat ilahduttaneet koronan keskellä.

Kahvila- ja leipomoyritys Caffitella tekee miljoonainvestoinnin, kun se aikoo rakentaa ison leipomon Jyväskylän Eteläporttiin. Jyväskyläläinen puusta ja jätevirroista ekologisia, kemikaalittomia tekstiilikuituja valmistava Spinnova suunnittelee kaupallisen tuotannon laajentamista aloitettuaan yhteistyön vaateketju Bestsellerin kanssa. Osalla toimialoista kysyntä on kasvanut ja työvoimaa palkataan lisää. Muitakin myönteisiä uutisia löytyy. Uskoa tulevaisuuteen ja työllistämishalua siis on.

Uskoa tulevaisuuteen horjuttavat kuitenkin koronarajoitukset. Kirjoitushetkellä keskustelu on käynyt vilkkaana siitä, että erityisesti yhden toimialan, ravintoloiden, toimintaa rajoitetaan. Edellisen viikon koronatartunnoista yli puolet on tullut perheistä, lähes viidesosa urheiluseuroista, työpaikoilta 5 prosenttia ja ravintoloista ei yhtäkään tartuntaa (KSML 1.10.). Miksi siis yksi toimiala on otettu silmätikuksi koronan vastaisessa taistelussa? Lisäksi Keski-Suomessa tartuntaketjut on jäljitetty 90-prosenttisesti. Jyväskylän tartuntataudeista vastaavan lääkärin Ilkka Käsmän mukaan aiempana tartunnan lähteenä on ollut myös ravintola, mutta kyse on ollut samasta harrasteporukasta, joka on kokoontunut ravintolassa ja jossa tartuntoja on ilmennyt (KSML 1.10.).

Ravintoloiden rajoitusten tiukennuksessa on käytettävä alueellista harkintaa. Rajoituksissa on huomioitava myös se, että yrittäjät toimivat vastuullisesti: asiakasmääriä on rajoitettu ja kaikille on järjestetty istumapaikat. Hygieniatoimet korostuvat entisestään. Siitä huolimatta vastuu on myös asiakkaalla, että ravintoloihin saatikka minnekään muuallekaan ei mennä sairaana. Kun jokainen meistä toimii vastuullisesti turvallisuusohjeita ja maskisuositusta noudattaen, vältymme tiukoilta rajoitustoimilta.

On selvää, että tiukat rajoitukset kurittavat yrityksiä ja työpaikkoja. Korona on pidettävä kurissa ilman, että työpaikkoja menetetään. Rajoitukset myös aiheuttavat sen, että ihmiset eivät uskalla mennä ja tehdä. Se taas on myrkkyä taloudelle ja vaikeuttaa yritysten kriisistä selviämistä.

Suomessa käytössä olevasta tuplatestausmallista matkustusrajoituksissa on luovuttava. Hallituksen esittämät matkustusrajoitukset ovat merkittävästi tiukemmat kuin Euroopan komission esittämässä yhteisessä eurooppalaisessa lähestymistavassa. THL:n 5.10. muistion mukaan tuplatestaus ei ole tarpeellinen.

Liian tiukoista matkustusrajoituksista kärsii erityisesti matkailuala. Meidän ei ole syytä pitää eurooppalaista tasoa tiukempaa linjaa matkailuyritysten kustannuksella. Yhden testin malliin siirtymisellä on suuri vaikutus matkailun elpymiselle, sillä kotimaan matkailu ei yksistään riitä matkailualan koronakriisistä selviämiseksi. Eurooppalaisten linjausten käyttöönotto Suomessa antaisi myös ennustettavuutta alan toimijoille.

Meidän täytyy uskoa tulevaisuuteen. Jokainen meistä voi vastuullisesti toimimalla edesauttaa sitä, että tiukkoja rajoituksia ei tarvita ja tulevaisuus näyttää valoisammalta.

Ari Hiltunen

Toimitusjohtaja

Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu 12.10. Keskisuomalaisessa Vierailija-palstalla.