Mitä Keski-Suomen kauppakamari sai aikaan vuonna 2017

Näin vuoden viimeisimpinä päivinä on hyvä tehdä katsaus menneeseen vuoteen. Mitä Keski-Suomen kauppakamari sai aikaan vuonna 2017? Hyppäsin Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtajaksi marraskuun alusta, mutta paljon on ehtinyt tapahtua ennen sitä ja vähän sen jälkeenkin. Alkuvuodesta Keski-Suomen kauppakamarissa toteutettiin suuri valiokuntauudistus. Valiokuntien määrä tippui aiemmasta 14 seitsemään valiokuntaan. Esimerkkinä valiokuntatyöstä vuoden aktiivisimmaksi valiokunnaksi valittiin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta, joka on mallikkaasti muun muassa edistänyt Keski-Suomen asemaa hävittäjähankintojen osalta.

Jykesin alasajon myötä syntyi tarve uudenlaiselle kokonaisuudelle yritysten kansainvälistymisen palveluista. Keski-Suomen kauppakamari tarttui osaltaan tähän haasteeseen ja käynnisti Kauppakamari Loungen: tarkoituksena jakaa kansainvälinen osaaminen kaikkien yritysten käyttöön Keski-Suomessa. Syynä se, että Keski-Suomen kauppakamarilla on kansainvälistymiseen sopivat verkostot jo entuudestaan muun muassa kansainvälistymisvaliokunnan ja globaalisti kauppakamariverkoston kautta. Ideana on se, että kansainvälistymiseen liittyvä tieto ei ole ainoastaan yhden ihmisen varassa, vaan Kauppakamari Loungen verkoston avulla yritykset saavat verkostot ja palvelut konkreettisesti avuksi kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä Loungeen on ilmoittautunut noin 40 yritystä ja kansainvälistymisen osaajaa. Panostamme kansainvälistymiseen myös ensi vuonna ja kannustankin kansainvälistymisestä kiinnostuneita yrityksiä liittymään mukaan.

Lentoliikenteen edistäminen ja Nelostien kehittäminen ovat olleet vuosia Keski-Suomen kauppakamarin vaikuttamisen agendalla. Kirri-Tikkakoski-moottoritielle myönnetty rahoitus onkin riemuvoitto koko maakunnalle. Tämä on vuosia kestäneen keskisuomalaisten vaikuttajien aikaansaannos ja hyvä osoitus pitkäjänteisestä ja toimivasta yhteistyöstä Keski-Suomen eteen. Ajatukset saavutettavuuden parantamisesta eivät kuitenkaan siirry syrjään rahoituksen myötä, vaan vielä olisi parannettavaa, kuten Vaajakoski-Kanavuori-välin pullonkaula Nelostiellä sekä kaksoisraide Jyväskylän ja Tampereen välillä.

Keski-Suomi on uusi ja kiinnostava matkailualue kansainvälisille matkanjärjestäjille ja medialle. Vuonna 2017 Keski-Suomen kauppakamarin Stopover Keski-Suomi -hanke järjesti 8 matkanjärjestäjävierailua, 2 bloggarivierailua ja 5 mediamatkaa. Vierailut on järjestetty yhteistyössä Visit Finlandin, Visit Jyväskylän ja JAMK:n Virtaa, vientiä ja verkostoja -hankkeen kanssa. Matkanjärjestäjiä ja mediavieraita on tullut Hollannista, Saksasta, Ranskasta, Englannista, Japanista ja Taiwanista. Puhdas luonto, metsät, järvet, raikas ilma ja rauhallisuus ovat Keski-Suomen selkeitä matkailuvaltteja. Eniten matkanjärjestäjiin on tehnyt vaikutuksen suomalainen sauna ja sehän on Saunamaakunnalle mitä parhainta mainosta. Lisäksi heinäkuussa järjestettiin vuotuinen saunamaakuntaviikko, jossa vieraat pääsivät tutustumaan erilaisiin saunaelämyksiin. Keski-Suomen matkailun edistäminen jatkuu myös ensi vuonna yhteistyössä Visit Finlandin, Visit Lahden ja Visit Tampereen kanssa.

Keski-Suomen Aikajanat ja EK:n suhdannebarometrikin osoittavat, että Keski-Suomessa vuosi 2017 on ollut kasvun vuosi. Yritysten liikevaihdot ovat kasvaneet, vienti vetää paremmin ja työllisyys on parantunut. Parantunut tilanne on saanut aikaan sen, että puhutaan paljon osaajapulasta. Tänä vuonna käynnistimme osaavan työvoiman saatavuuden parantamiseksi Yrityslähtöinen osaamisekosysteemi -esiselvityksen, jossa kartoitetaan yritysten osaamisen kehittämisen tarpeita ja toiveita syvällisemmin sekä pyritään löytämään parhaat keinot lisätä osaamista nopealla aikataulla. Selvitys jatkuu myös ensi vuonna.

Keski-Suomen #kasvunmaakunta-brändiä on edistetty useissa eri yhteyksissä. Keski-Suomen kasvun ja hyvän vireen turvaamiseksi käynnistämme ensi vuonna #kasvunmaakunta-hankkeen puitteissa yhdessä Keski-Suomen Yrittäjien kanssa ajatushautomoita, joiden tavoitteena on saada uusia ideoita laaja-alaisesti sekä keskusteluun että käytäntöön.

Olemme järjestäneet tänä vuonna yli 30 koulutusta ja tilaisuutta, joissa on ollut lähes 500 osallistujaa. Lupaamme saattaa ihmisiä yhteen myös ensi vuonna. Olemme lisäksi olleet mukana muun muassa yritysten kasvun sparrauskilpailu Kasvu Openissa ja Digijohtajaksi!-hankkeessa.

Yksi askel byrokratian purkamisessa on ollut alkoholilain hyväksyminen, johon vaikuttaminen on ollut kauppakamarien agendalla. Alkoholilain myötä vuonna 2018 päivittäistavarakaupoissa myytävien juomien suurin sallittu alkoholiprosentti nousee 5,5 prosenttiin sekä juomasekoitusten vähittäismyynti ja ravintoloiden aukioloajat vapautuvat. Ei pidä myöskään unohtaa lukuisia lausuntoja ja kannanottoja, joissa olemme tuoneet aktiivisesti yritysten äänen kuuluville.

Toimintamme ytimessä on yritysten elinvoiman mahdollistaminen, ja sen eteen lupaamme tehdä töitä myös ensi vuonna entistäkin paremmin. Kauppakamarina meidän tulee kuunnella jäsenistöämme tarkalla korvalla, jotta osaamme vastata jäsenistömme tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Olkoon vuosi 2018 kasvun ja menestyksen vuosi.

Menestyksekästä uutta vuotta 2018!

Ari Hiltunen
Toimitusjohtaja

Palvelut jäsenillemme

Palvelumme koskevat koko yrityksen henkilöstöä! Voit mm. osallistua valiokuntatoimintaan, verkostoitua koulutuksissa ja tilaisuuksissamme sekä saada ajankohtaista elinkeinoelämää koskevaa tietoa. Lue lisää palveluistamme