Rekrytointi on viestintää

Työmarkkinat ovat murroksessa, ja monella alalla työnhaun asetelma on jo kääntynyt takavuosien lama-ajoista päälaelleen. Jos ennen työntekijä oli onnensa kukkulalla vakituisesta työpaikasta, tänä päivänä työnantajat käyvät hyvistä tekijöistä jatkuvasti kiihtyvää kilpailua. Työnhakijat valitsevat yhä tarkemmilla kriteereillä seuraavan työnantajansa.

Tutkimusten mukaan yhä harvempi on valmis muuttamaan työn perässä tai uhraamaan muun elämänsä työn eteen. Työntekijät ovat entistä kiinnostuneempia siitä, että työnantajan arvomaailma ja työn merkitys sopivat yhteen oman ajattelun kanssa. Myös työhyvinvointi on noussut yhdeksi merkittävimmistä kriteereistä työnantajaa kohtaan. Mihin asemaan tämä asettaa työnantajat?

Työnhakijoita neuvotaan timanttisen CV:n laadinnassa, omien vahvuuksien korostamisessa ja videohaastat-teluiden tekemisessä, mutta missä on toisen osapuolen eli työnantajan toimintatapojen kehittäminen? Liian monessa organisaatiossa työnantajaprosessit ja -viestintä ovat vielä edellisellä vuosituhannella. Eikä niillä nykyisessä toimintaympäristössä pitkälle pötkitä.

Kun työnantaja miettii, miten saamme parhaat tekijät meille, keskitytään usein vain muotoilemaan kauniita lauseita työpaikkailmoitukseen. Ilmoitukset lupaavat yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ja jättävät kertomatta olennaisia asioita työnkuvasta ja tehtävään haettavan roolista yrityksen arjessa. Parasta kuitenkin olisi antaa hakijalle mahdollisimman tarkka ja rehellinen kuva siitä, millaiseen työtehtävään ja -ympäristöön hakija on tulossa. Mitäpä jos työnantaja tekisikin itsestään videon, jossa esittelisi työtä, tiimiä ja yrityksen yleisfiilistä!

Nykyisessä avoimessa ja läpinäkyvässä viestintäympäristössä kaunistelulla on lyhyet jäljet. Digitaaliset verkostot antavat työnhakijalle vikkelän väylän perehtyä ja pahimmillaan pettyä siihen, vastaavatko ylisanat todellisuutta.

Yrityksen verkkosivujen rooli nousee merkittäväksi myös työntekijöiden houkuttelussa. Kerrotaanko siellä meistä työpaikkana avoimesti ja vakuuttavasti, työntekijöiden suulla? Myös keskustelupalstat, sosiaalinen media ja Googlen arviot ovat täynnä kommentteja niin yritysten nykyisiltä kuin entisiltäkin työntekijöiltä. Ilmoitusten kiiltävän pinnan alta paljastuu helposti vähemmän mairittelevia totuuksia, jos yritys ei ole välittänyt pitää huolta työntekijäkokemuksesta.

Vasta tämän jälkeen potentiaalinen hakija tekee päätöksen, onko työnantaja riittävän kiinnostava, jotta hän on valmis uhraamaan aikaa hakemuksen tekemiseen. Ja hakuprosessi on se työntekijäkokemuksen varsinainen koetinkivi, jota ei parane mokata. Yllättävän moni yritys ei edelleenkään ole ymmärtänyt jatkuvan viestinnän merkitystä työnhakuprosessissa.

Helsingin Sanomien tekemän kyselyn mukaan on enemmän sääntö kuin poikkeus, että työhakemuksiin ei vastata mitenkään. Jos hakija on käyttänyt päiviä valmistellen ennakkotehtäviä ja hakemuksia ja käynyt haastatteluissa, vähintä mitä työnantaja voi tehdä, on noteerata hänen vaivannäkönsä ja kertoa ripeästi prosessin etenemisestä. Rekrytointi on ennen kaikkea vuoropuhelua, jossa pitäisi olla mahdollisuus kommunikoida avoimesti puolin ja toisin. Sen aikana tehdään lopullinen päätös yritykseen sitoutumisesta. Onpa niitäkin, jotka jättävät leikin kesken haastattelun jälkeen, kun kokemus yrityksestä on ollut negatiivinen.

Ja kun sopimus sitten syntyy voi sitä onnen päivää! Tällöin kuitenkin alkaa vasta todellinen työnantajamielikuvan testi. Onko yritys sellainen, että työntekijät viihtyvät, saavat mahdollisuuksia ja ovat valmiita suosittelemaan työpaikkaa? Työhyvinvointi on muutakin kuin työterveyspalvelua: Se koostuu muun muassa yrityskulttuurista, johtamisesta, työn merkityksellisyydestä ja sopivuudesta eri työntekijäryhmien elämäntilanteisiin.

Loppujen lopuksi parasta työnantajamarkkinointia on olla aidosti hyvä työnantaja. Jos hoidat huonosti nykyiset työntekijäsi, voit olla varma, että parhaat uudetkaan kyvyt eivät hakeudu luoksesi. Huono työnhakijakokemus voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen menestykseen vielä vuosienkin päästä, jos vanhat työnhakijat ovatkin päättävässä asemassa pöydän toisella puolella.

Luottamus syntyy siitä, kun toimitaan, kuten luvataan. Ja luottamuksesta jos mistä kannattaa kertoa eteenpäin!

Vappu Aura
Johtaja, viestintä & PR
Zeeland Family
Twitter: @VappuAura


Halutaanko teille töihin? – Näin rakennan työnantajamielikuvaa

Osallistu rekrytointikoulutukseemme 20.9.2018 ja hae parhaat käytännön vinkit oikeiden tekijöiden löytämiseksi yritykseesi. Iltapäivän työnantajamielikuvaklinikassa ratkomme osallistujien ajankohtaisia haasteita, jotka liittyvät työnantajamielikuvaan ja rekrytointiin. Zeeland Familyn ammattitaitoiset kouluttajat antavat rekrytointiin parhaat käytännön vinkit, joilla erotut massasta nykyaikaisin keinoin ja eri kanavissa. Ilmoittaudu koulutukseen!