TKI-osaamisverkostosta puhtia yrittäjyyteen

Luottamuksella ja yhteistyöllä saadaan ideat lentoon. Toimitusjohtaja Mika Paananen, Suomen Kotihoitotekniikka Oy (vas.) ja yrityskehittäjä Marko Piispanen, Kehittämisyhtiö Witas Oy (oik.)

Yrittäjyyden haasteisiin on helpompi vastata, kun ei jää yksin, vaan verkostoituu ja pyytää tarvittaessa apua. Suomen Kotihoitotekniikka Oy sai uusia ideoita Innoflash-opiskelijayhteistyöstä. Haluamme kannustaa yrityksiä yhteistyöhön oppilaitosten kanssa: lue toimitusjohtaja Mika Paanasen kokemukset, miten sinäkin voisit hyödyntää oppilaitosten tarjoamia mahdollisuuksia.

Pihtiputaalaisen Suomen Kotihoitotekniikka Oy:n toimitusjohtaja Mika Paananen päätti lähteä mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijayhteistyöhön, sillä hän ajatteli, ettei uusista ideoista koskaan haittaa ole.

- Tuotteemme ja palvelumme ovat kyllä sinänsä ihan kunnossa, mutta ulkopuolinen näkemys ja raikkaat ideat ovat aina hyödyksi, hän toteaa.

Kymmenisen vuotta sitten perustetun yrityksen päätuote on Mumo, jonka kautta voidaan esimerkiksi muistuttaa kotihoidon asiakkaita lääkkeiden ottamisesta tai syömisestä tai tarkistaa tilanne kotona.

- Pyrimme tekemään sellaiset ratkaisut, että myös Pihtiputaan mummo osaa niitä käyttää.

Mika Paananen, Suomen Kotihoitotekniikka Oy:n toimitusjohtaja

Pihtiputaalta maailmalle

Neljä vuotta sitten amerikkalainen lääke- ja terveydenhuoltoyritys Baxter ehdotti Paanaselle yhteistyötä. Nyt Mumoa käytetään myös kotona tehtyjen dialyysihoitojen tukemiseen. Mumo on käytössä dialyysipotilailla useissa yliopistollisissa sairaaloissa ja keskussairaaloissa Suomessa ja Pohjoismaissa. Sitä käytetään myös Keski-Suomen keskussairaalassa Novassa.

Kotihoidon puolella Mumoa ei kuitenkaan Keski-Suomessa hyödynnetä, vaikka se on käytössä esimerkiksi Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.

- Tänne valittiin ulkopuolinen, isompi toimija. Pelkään, että hyvinvointialueiden myötä päätöksenteko menee entistä kauemmas, ja pienet paikalliset yritykset pelataan pois, hän miettii.

Innoflashissa innovoidut uudet ideat saivat Paanasen pohtimaan, josko Mumoa alettaisiin seuraavaksi hyödyntää esimerkiksi opiskelijoiden tukemiseen tai ikäihmisten yksinäisyyden taklaamiseen.

- Tai miksei vaikkapa virtuaalisen hologrammihoitajan kehittämiseen, hän naurahtaa.

- Nyt arvioimme yhtiökumppaneideni Jyrki Suomisen, Lari Tirkkosen ja Tuomas Saarisen kanssa, mitä uusista ideoista on mahdollista viedä eteenpäin.

Apua kehittämisyhtiöiltä

Mika Paananen kertoo olevansa tyytyväinen Kehittämisyhtiö Witakselta saamaansa tukeen ja neuvontaan.

- Ilman sitä olisi vaikea tietää hankkeista tai rahoitusmahdollisuuksista. Pankeista on nykyisin vaikea saada lainaa, hän sanoo.

Hän näkee, että maaseutualueilla olisi paljon potentiaalia jopa kansainväliseen yritystoimintaan, mutta investoinnit keskittyvät harmittavasti pääkaupunkiseudulle.

Witaksen yrityskehittäjä Marko Piispanen näkee päivittäin työssään, kuinka maaseutualueiden yrityksiä tukemalla voi paitsi saada ideoita lentoon, myös puhaltaa vauhtia jo kauemmin aikaa toimineisiin yrityksiin.

- Pienten paikkakuntien etuna on se, että yrittäjät ovat meille tuttuja. Pääsemme heti avoimeen keskusteluun ja paneutumaan hyvinkin syvällisesti yritysten toimintaan, hän kertoo.

Piispanen toivoo, että yritysten ja oppilaitosten yhteistyö tiivistyisi entisestään. Se voisi auttaa maaseutualueita riivaavaan ongelmaan, kun yrittäjät ikääntyvät eikä hyvillekään yrityksille tahdo löytyä jatkajaa.

TKI-osaamisverkostoa vahvistamassa

Keski-Suomessa on parin viime vuoden aikana aktivoitunut TKI-osaamisverkosto, jonka toimintaan myös Piispanen ja Paananen ovat osallistuneet.

Keski-Suomen ELY-keskuksen elinkeinot, työvoima ja osaaminen -vastuualueen johtaja Pirkko Melville uskoo, että TKI-toiminta vahvistuu maakunnassamme lähivuosina, kunhan vain pääsemme yhteisestä puhumisesta askeleen eteenpäin eli yhteiseen tekemiseen.

- Meillä on lukuisia TKI-verkostoja, niin oppilaitoksilla kuin eri toimialoillakin. On tärkeää, että nämä verkostot tietävät toinen toisistaan ja löytävät yhteisiä tekemisen paikkoja.

Kirjoittaja: Johanna Teräväinen, Projektipäällikkö, Revanssi - TKI-osaamisverkostoa vahvistamassa, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Liiketalous TKI-yksikkö