Visualisoi viestisi - Artem Daniliants

Mitkä ovat hyvän markkinointiviestin pääelementit?

Kohdeyleisön määrittely, oikean median valinta, myyvä teksti. Jotakin muuta? Ja niin, hyvä kuva. On vaikea kuvitella myyvää viestiä ilman visuaalista elementtiä. Nettimarkkinoijat ovat jo ymmärtäneet viestien kuvittamisen tärkeyden ja kehittäneet viestejään enemmän visuaaliseen suuntaan.
Jos et vielä ole varma, kuinka paljon visuaalisuus nettimarkkinoinnillesi tekee, niin mietipäs tätä: otamme päivittäisestä informaatiosta 90 % vastaan kuvien välityksellä. Kuvan ja tekstin taitavasti rakennettu liitto parantaa niin kommunikaatioprosessia kuin muistin toimintaa. Sen takia markkinointiviestilläsi on paremmat mahdollisuudet tulla nähdyksi ja muistetuksi, kun se sisältää myös jonkin kuvallisen elementin. Katso vaikka omaa Facebook-profiiliasi ja viimeisimpiä päivityksiäsi. Millä päivityksillä on eniten kommentteja ja tykkäyksiä? Veikkaamme että kuvilla. Visuaalinen viestintä on siis selvästikin valloillaan: se on katseenvangitsija ja tuottaa paljon enemmän sitoutumista, kuin pelkkä teksti.
Tässä muutama perusvinkki, kuinka kuvitat viestisi ja miten käytät suosituimpia kuvitusvaihtoehtoja:

Perusvinkkejä
• Luovuus

Yleisesti ottaen nettimarkkinointiin on helppo sulauttaa visuaalisia elementtejä riippumatta mistä yrityksestä on kyse. Ensiksi kannattaa vaihtaa Twitterin, Facebookin ja LinkedInin tekstipäivitykset sellaisiin kuvapäivityksiin, joissa on vain vähän tekstiä. Luo blogipostauksesi esimerkiksi infograafien, videopätkien tai animoitujen diojen ympärille.
Mieti joka kerta, mitä roolia visuaalinen elementti päivityksessäsi ajaa: onko se viestin tukena, onko se viihdettä vai ihan vain koriste.
• Ole aktiivinen
Ota tavaksi tehdä jokaisesta päivityksestä visuaalinen. Löydä jokaiseen tilanteeseen sopiva elementti: videon tai infograafin tuottaminen voi viedä paljon aikaa, kun taas kuvien lisääminen blogiteksteihin tai sosiaalisen median kanaviin käy hyvinkin näppärästi.

Visuaalisen sisällön päätyypit
• Infograafit
Sen lisäksi, että infograafit herättävät huomiota ja niissä oleva tieto on helppo sulattaa ne ovat tietenkin myös informatiivisia. Melko usein ne pääsevät myös laajaan levitykseen, eikä näiden mahdollisuuksien kannata antaa valua hukkaan.
Infograafien luomisen voi tietenkin aina delegoida ammattilaiselle, mutta sellaista kannattaa koittaa rakentaa myös itse. Esimerkiksi sellaiset ilmaiset palvelut, kuin Infogr.am ja Visualize.me ovat tutustumisen arvoisia. Kunhan vain pidät mielessä, että infograafista tulee johdonmukainen yrityksesi ilmeen kanssa.
• Kuvat
Kuvia on helppo löytää ja luoda, siitä kiitos netin lukuisille kuvapankeille ja muokkausohjelmille. Ideat vähissä? Hyvä idea on myös sanoista muodostuva kuva.
Kun valitset blogiisi tai sosiaalisen median kanavaasi kuvaa, muista:
Älä käytä huomion saamiseksi vain jotakin satunnaisesti valittua kuvaa. Kuvan täytyy olla osuva.
Älä ole liian arvoituksellinen tai käytä kuvapankkien kuvia liiaksi asti.
Lisää tekstiä kuviin, näin itse päivitykseen tarvitsee kirjoittaa vähemmän tekstiä.
• Videot
Voit postata linkkejä videoihin, joiden luulet olevan kohderyhmällesi kiinnostavia. Parempi vaihtoehto on kuitenkin luoda jakamasi videot itse.
Ohjeet, viikottaiset podcastit tai videoarvostelut – tämän tyyppinen sisältö saa markkinointistrategiasi kukoistamaan. On myönnettävä, että videoiden kuvaaminen ja editointi vaativat toki jonkin verran taitoa. Netti on kuitenkin pullollaan ohjeita ja valmiita pohjia, jotka tarjoavat arvokasta apua alkumetreillä. Eikä aina tarvitse kurkottaa kuuta taivaalta, vaan hyvän videon voi rakentaa myös dioista, kuvista ja äänestä.
Markkinointiviestisi kuvittaminen on siis avain yrityksesi menestykseen. Tee visuaalisesta sisällöstä osa jokapäiväistä markkinointiasi niin blogissa kuin sosiaalisessa mediassa. Kuvita sivuistasi hyvännäköiset, huomiota herättävät, mukavat, ystävälliset ja mielenkiintoiset.
Voimme taata, että visualisointi auttaa sinua saamaan enemmän kauppoja ja kasvattamaan konversiotasi.
 - Artem Daniliants, CEO, LumoLink -

Kirjoittaja on K-S:n kauppakamarin Visualisoi viestisi -koulutuksen asiantuntija. Koulutuspäivä on 18.2.2015. Lisätietoja Leena Räisänen puh. 050 555 9915.