Yrityksiltä täysi tuki Ukrainalle

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen. Kuva: Matias Ulfves

Venäjän käynnistämä hyökkäyssota Ukrainaa kohtaan on järkyttänyt, eikä Venäjän toimia voi hyväksyä. Valtiot, kauppakamarit, yritykset ja yksityishenkilöt ovat tuominneet Venäjän teot. Yritykset ovat lähteneet yhdessä rintamassa reagoimaan Venäjän hyökkäykseen ja vetäytyneet pois Venäjän markkinoilta. Pakotteet hyväksytään sodan loppumisen puolesta. Sotatoimet, pakotteet ja tulevat vastapakotteet aiheuttavat epävarmuutta myös elinkeinoelämälle.

Yritysten nopea reagointi näkyy kauppakamareiden vientiasiakirjatilastoissa. Vienti Venäjälle on vähentynyt radikaalisti. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä on pudonnut 50 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

EU:n asettama pakotepakki sisältää merkittäviä vientirajoituksia sekä rajoitteita pankkeihin ja rahoitusmarkkinoihin. Yritysten on syytä varautua, että pakotteet voivat vielä laajentua. Keskeistä epävarmassa ja epävakaassa tilanteessa on pyrkiä takaamaan yrityksille kaikki saatavilla oleva tieto pakotteista ja niiden vaikutuksista.

Kauppakamareiden vientijohtajakyselyn mukaan suurimmat huolet yrityksillä ovat pankkisektoriin kohdistuvat pakotteet ja niiden myötä maksuliikenteen estyminen. Seuraavaksi nousivat raaka-aineiden saatavuus ja rahtivaikeudet. Moni yritys ilmoitti keskeyttäneensä kaiken kaupankäynnin Venäjälle.

Venäjän merkitys vientimaana vaihtelee EU:ssa. Venäjä Euroopan vientimaana on hyvin pieni: tilastojen mukaan sinne suuntautuu vain prosentti EU:n viennistä. Sen sijaan EU on hyvin tärkeä vientialue Venäjälle.

Suomen osalta kauppa Venäjän kanssa on supistunut pitkään. Venäjä on Suomen viidenneksi suurin vientimaa viiden prosentin osuudella. Tuonnissa Venäjän osuus on kahdeksan prosenttia.

Toipuminen koronakriisistä oli hyvässä vauhdissa, ja työllisyys parani. Nyt ennustekuva on muuttunut. Energian hinta nousee edelleen ja kiihdyttää inflaatiota. Kulutus ja investoinnit kärsivät epävarmuudesta ja nousevista hinnoista. Kasvu voi hidastua riippuen kriisin kestosta ja lopullisista vaikutuksista.

Sodan myötä myös Suomeen on lähivuosina tiedossa ennustettua heikompaa kasvua. Pakotteet ja vastapakotteet hyydyttävät Venäjän-kaupan, minkä tilalle on etsittävä uusia markkinoita. Epävarmuus syö kulutus- ja investointihaluja. On kuitenkin hyvä muistaa, että Venäjän-kaupassa on ollut ennenkin suuria vaihteluita aiempien kriisien seurauksena.

Sota on herättänyt voimakkaita tunteita myös yrityksissä, ja yritykset ovatkin tukeneet Ukrainaa avokätisesti. Kauppakamarit ovat koordinoineet Ukrainan suurlähetystön pyynnöstä suomalaisyritysten humanitääristä apua nopeasti ja suoraan Ukrainaan. Kauppakamareiden jäsenyritykset ovat tehneet lahjoituksia jo yli miljoonan euron edestä. Se käsittää isoja eriä muun muassa lääkinnällisiä tarvikkeita, kuivamuonaa, retkivarusteita ja muita Ukrainan suurlähetystön listaamia tarvikkeita, joille on kova tarve. Lisää rekkoja on matkalla ja lähdössä. Toimintaa jatketaan niin kauan kuin tarvetta on ja auttamishalua löytyy.

Keski-Suomen kauppakamari osallistui myös omalla lahjoituksella. Isot kiitokset kaikille lahjoittajille jo tässä vaiheessa.

Ari Hiltunen
toimitusjohtaja
Keski-Suomen kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu alun perin Keskisuomalaisessa 14.3.2022.