Kaupallinen lentoasema on kasvukeskuksen elinehto
Jyväskylän lentoasemalla on niin kaupallista kuin Ilmavoimienkin toimintaa. Ilman kaupallista lentoasemaa riski pudota pois maailmankartalta on niin suuri, että sitä ei ole varaa ottaa.
JYVÄSKYLÄN LENTOASEMA ON kokenut viime vuosina matkustajatappiota pääsääntöisesti paikallismatkustajien keskuudessa. Kansainvälisten yhteyksien kannalta se on edelleen merkittävä reitti Keski-Suomesta maailmalle. Finavian Jyväskylän lentoaseman päällikkö Esa Kainulainen kertoo, että vaikka lentoyhtiöt ovat karsineet lentovuoroja huippuvuosien peräti kahdeksasta päivittäisestä vuorosta kolmeen, ilman niitä paikallinen liike-elämä olisi pulassa.
– Yliopiston ja erilaisten kongressien järjestäjien kannalta lentokenttä on elinehto. Ilman sitä toiminnot siirtyvät muualle. Myöhästymisiä ei ole ollut, ja kun matkustajavirrat ovat pieniä, pääsee turvatarkastuksesta ja check-inistä läpi puolessa tunnissa. Helsinki-Vantaalle pääsee kokonaisuudessaan noin tunnissa ja vartissa.
VAIKKA LIIKENNEYHTEYDET maata pitkin ovat parantuneet linja-autoliikenteen kilpailun ja nelostien parannustöiden myötä, ei Jyväskylän lentoaseman merkitystä voi vähätellä. Kainulainen huomauttaa, että liikematkustajien lisäksi myös etenkin Euroopassa lomailevia kenttä palvelee erinomaisesti.
– Aamukone lähtee viittä vaille kuusi, eli kohteessa ollaan usein jo puoliltapäivin. Pysäköinti Jyväskylässä on edullista ja uuden hinnoittelun myötä jatkolento Jyväskylään ei maksa juuri mitään. Markkinat määräävät hinnan, joten sen mukaan mekin elämme.
MATKUSTAJALIIKENTEEN lisäksi Jyväskylän lentoasema on ollut Ilmavoimien Ilmasotakoulun ainoa tukikohta sen jälkeen, kun Ilmavoimat itse lopetti toimintansa Kauhavalla.
– Jyväskylän lentoasema on avainroolissa Keski-Suomen kasvun kannalta, siitä tehtiin tutkimuskin muutama vuosi sitten. Kasvukeskukseen kuuluu kaupallinen lentokenttä, se on kiistämätön tosiasia.