Kauppakamarin Veropäivä​​​​​

Katsaus vuoden 2023 talousnäkymiin!

Verotuksen muutosvauhti kiihtyy hallituskauden loppua kohden. Pandemian hellittämisen myötä työntekijöiden liikkuvuus lisääntyy, mutta vuoden 2023 alusta lähtien kansainvälisissä tilanteissa on otettava huomioon luonnollisten henkilöiden maastapoistumisvero sekä ulkomaisten työntekijöiden kiristyvä verovelvollisuus Suomessa jopa ensimmäisestä työskentelypäivästä lähtien.

Muuttuvassa maailmassa yritysten tutkimus- ja kehittämistoiminta nousee yhä merkittävämpään asemaan, ja hallitus onkin päättänyt säätää pysyvän verokannustimen tukemaan tätä työtä ensi vuodesta alkaen. Valmisteilla on myös verotustietojen julkisuuden laajentaminen, osakkaan ja yrityksen välisiin liiketoimiin liittyvän peitellyn osingonjaon verotuksen kiristäminen sekä muutoksia kiinteistöverotukseen.

Suuria konserneja koskevia muutoksia on lähivuosina tiedossa korkojen vähentämisoikeuteen, velvollisuuteen raportoida verotustietoja julkisesti sekä globaalin minimiveron käyttöönottoon. Myös arvonlisäverotukseen tulee useita pieniä muutoksia, ja oikeuskäytäntökin kehittyy jatkuvasti.

Tule hakemaan rautaisannos syksyyn keskeisistä lakimuutoksista ja -uudistuksista sekä muista tilinpäätös- ja veroasioista tiiviinä, käytännönläheisenä pakettina. Ja verkostoidu samalla kollegojen kanssa!
​​​​​​​

Veropäivän ohjelma

klo 8.00-9.00 Hotelliaamiainen

klo 9.00 Koulutuksen avaus

klo 9.05 Kirjanpidon ajankohtaiskatsaus

• Kirjanpitolautakunnan uusimmat lausunnot
  • Kirjanpidon jaksotus ja arvostuskysymyksiä

Veroasiantuntija, kauppat.lis. Risto Walden, Bilanssi Oy

klo 10.35 Tauko

Klo 10.45 Verotarkastus, peitelty osinko ja veronkierto

• Verotarkastusprosessi
  • Peitellyn osingon vaikutukset
  • Veronkierron soveltamisala

Risto Walden

klo 11.45 Lounas

Klo 12.30 Ajankohtaista verotuksesta

• Uusi T&K-verokannustin sekä muut voimassaolevat investointikannustimet ”sudenkuoppineen”
  • Yksityishenkilöiden maastapoistumisvero sekä Suomeen suuntautuvia työmatkoja koskeva taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotto työnantajan näkökulmasta
  • Korkojen vähennysoikeutta koskevat verohankkeet sekä niiden vaikutukset suurten yritysten ja PK-yritysten investointeihin
  • Ansiotuloverotuksen muutokset: peitelty osinko, työtulovähennys, matkakustannusten korvaukset, kotitalousvähennys, tuloveroasteikko
  • Verojen ilmoittamiseen ja verotustietojen julkisuuteen liittyvät muutokset
  • Hallituksen talousarvioesitykseen liittyvät muut veromuutokset
  • Katsaus kansainvälisiin verohankkeisiin

Veroasiantuntija, Tax partner Ilkka Lahti, HL Tax & Legal

klo 14.00 Kahvitauko

Klo 14.30 Verotuksen uutta oikeuskäytäntöä
​​​​​​​Ilkka Lahti​​​​​​​

klo 15.45 Koulutus päättyy

27.10.2022 09:00 - 16:00

Veropäiväkiertue saapuu Jyväskylään 27.10.2022. Veropäivä tarjoilee syksyn parhaan kattauksen ajankohtaistietoutta verotuksesta kirjanpitoon, tilinpäätökseen ja arvonlisäveroon liittyen. Tule hakemaan rautaisannos syksyyn ja verkostoidu samalla kollegojen kanssa!

KoulutuksetTalous

Ilmoittaudu

Tapahtumapaikka

Scandic Laajavuori, Jyväskylä / Teams-etäyhteys mahdollinen

Asiantuntijat

Risto Walden

Veroasiantuntija, kauppat.lis.
​​​​​​​Bilanssi Oy

Risto on verotuksen ja laskentatoimen asiantuntija Bilanssi Oy:ssä. Hänellä on pitkä kokemus kirjanpidon ja verotuksen alalta niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Omistajan ja yrityksen taloudellisen kokonaisuuden suunnittelu on Riston ydinosaamista. Yrityskauppa ja -järjestelyt, sukupolvenvaihdokset, avainhenkilöiden sitouttaminen ja arvonmääritykset ovat Riston arkea.

Risto on kirjoittanut lukuisia asiantuntijateoksia sekä kouluttaa laajasti. Hän on aiemmin työskennellyt Helsingin kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitoksella ja verohallinnossa verotarkastustehtävissä. Risto on vuonna 2003 valittu Helsingin kauppakorkeakoulun Vuoden Opettajaksi.

Ilkka Lahti

Veroasiantuntija, Tax partner, HL Tax & Legal

Ilkalla on vuosikymmenien kokemus virkamiehenä toimimisesta niin eduskunnassa, valtiovarainministeriössä kuin Verohallinnossakin. Ilkka on ollut mukana verolainsäädännön valmistelussa, verotuksen työryhmissä sekä verotuksen oikaisulautakunnan jäsenenä ja puheenjohtajana.

Ilkka tuntee suomalaisen verolainsäädännön läpikotaisin ja on monissa tapauksissa ollut itse mukana säätämässä ja tulkitsemassa näitä lakeja. Pitkän kokemuksensa nojalla Ilkka tuo asiakkaidemme käyttöön myös verottajan näkökulman ja ymmärryksen oikeuskäytännöstä.

Hinta ja ilmoittautuminen

Kauppakamarin jäsenille 380 €, muille 480 €.
Hintoihin lisätään alv 24%.

Hintaan sisältyy ohjelman mukaiset luennot, materiaali ja tarjoilut.

Hyödynnä myös pysyvä määräalennuksemme,
ilmoita samaan koulutukseen ​​​​​​​5 – maksa 4!

Mikäli tarvitset lisätietoja, otathan yhteyttä:
Tuula Rahikainen, Keski-Suomen kauppakamari
​​​​​​​puh. 050 473 1775 tai tuula.rahikainen@kskauppakamari.fi

Oikeudet muutoksiin:
Pidätämme oikeuden mahdollisiin hinnan- ja ohjelmanmuutoksiin. Mikäli osallistujia lähitoteutukseen ei tule tarpeeksi, koulutus järjestetään kokonaan etäyhteydellä. Koulutuksen järjestämisen ehtona on koulutuskohtaisen vähimmäisosallistujamäärän täyttyminen.

​​​​​​​​​​​​​​

Peruutusehdot:

• Osallistumisen voi perua maksutta 14 arkipäivää ennen tilaisuutta. Sen jälkeen tehdyissä peruutuksissa laskutamme puolet osallistumismaksusta.
  • Mikäli osallistuminen perutaan vähintään 2 arkipäivää ennen tilaisuutta, laskutamme koko osallistumismaksun.

• Jos jätät saapumatta paikalle, laskutamme koko osallistumismaksun.
  • Mikäli olet estynyt tulemaan koulutukseen, tilallesi voi tulla yrityksestäsi / organisaatiostasi toinen henkilö. Muutoksista on hyvä ilmoittaa puh. 050 473 1775 tai tilaisuudet@kskauppakamari.fi