Tutkimukset ja selvitykset

Kauppakamari on vuosittain mukana mm. alueiden kilpailukykyä, Euroopan alueen suhdanteita sekä verotusta koskevissa tutkimuksissa.

Kauppakamarikyselyt

Kauppakamarien talouskyselyssä kysytään yritysten taloudellisista näkymistä kuten liikevaihdon, henkilöstömäärän, investointien ja viennin kehittymisestä. Toistuvien kysymysten lisäksi kysymme yrityksiltä myös kyselyhetkellä ajankohtaisista aiheista. Talouskyselyä on toteutettu vuodesta 2022 alkaen.

Lisäksi kauppakamari toteuttaa ajankohtaisia kyselyitä eri teemoista, kuten vastuullisuudesta, viennistä ja osaamisesta.

Veroselvitykset

Keskuskauppakamarin toteuttamien veroselvitysten tarkoituksena on antaa kokonaiskuva yritysten merkityksestä kansantaloudelle.

EK:n suhdannebarometrit

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK toteuttaa neljä kertaa vuodessa Suhdannebarometri-tiedustelun: tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuussa. Suhdannetiedusteluilla selvitetään yritysjohdon näkemyksiä taloudellisesta tilanteesta sekä lähitulevaisuutta koskevia odotuksia. Tiedusteluilla etsitään ennen muuta suhdan teiden käännepisteitä. Tyypillisesti suhdannetiedustelujen kysymyksillä voidaan kartoittaa talouskehitystä noin puoli vuotta eteenpäin.

Tulokset julkistetaan yhdessä kauppakamareiden kanssa. Kauppakamari haastattelee paikallisia yritysedustajia teollisuuden, rakentamisen ja palveluiden/matkailun toimialoilta.

EK:n Suhdannebarometri on osa Euroopan komission suhdannekyselyjärjestelmää. Järjestelmään osallistuvat organisaatiot tekevät yhdenmukaisia tiedusteluja kaikissa EU-maissa, ja Euroopan komissio osallistuu jäsenmaissa tehtävien tiedustelujen rahoitukseen.

Keski-Suomen Aikajana

Keski-Suomen Aikajanassa kuvataan ja analysoidaan Keski-Suomen maakunnan ja seutujen elinkeinoelämän kehitystä tuoreilla ja havainnollisilla indikaattoreilla. Sen tuottavat Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki, Jämsän kaupunki, Keulink Oy, Äänekosken kaupunki, Witas Oy, Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy ja Saarijärven kaupunki. Keski-Suomen Aikajana julkaistaan kaksi kertaa vuodessa.