Aisti Corporationin puupohjaisesta innovaatiosta ratkaisu globaaliin ongelmaan

Aistin toimitusjohtaja Mikko Paananen. Kuva: Viivi Sakkara

Jyväskyläläinen Aisti kehittää puukuitupohjaisia akustiikkalevyjä, jotka ovat hiilinegatiivisia, helposti kierrätettäviä, muovittomia ja allergisoimattomia. Tarve hiilinegatiivisille akustiikkalevyille on ollut rakennusmaailmassa jo pitkään. Nyt Aistin kehittämän innovaation saaminen markkinoille on siinä vaiheessa, että koetehdas on valmistumassa Kanavuoreen, ja kaupallisen mittakaavan tehdas valmistuu kahden vuoden kuluttua.

Jyväskyläläisen Aistin innovaatio on otettu avosylin vastaan maailmalla. Aistin hiilinegatiivinen, helposti kierrätettävä ja muoviton akustiikkalevy on ratkaisu, jota rakennusalalla on toivottu ja odotettu pitkään.

Odotus palkitaan pian: Kanavuoreen on valmistumassa koetehdas, jossa tehdään testauksia ja tuotekehitystä. Kaupallisen mittakaavan tehdas valmistuu kahden vuoden kuluttua. Se, minne koetehdas rakennetaan, julkistetaan marraskuussa.

Aistin toimitusjohtaja Mikko Paananen on ahkerasti esitellyt ulkomailla mallipaloja, ja aie-sopimuksia on tehty jo 650 000 neliön verran. Nyt odotetaan ensin koetehtaan ja sitten kaupallisen mittakaavan tehtaan valmistumista.

Tällä hetkellä akustiikkalevymarkkinoilla on globaalisti vain neljä suurta toimijaa. Aisti aikoo kiilata samaan markkinaan vastuullisella tuotteellaan.

”Tällä hetkellä rakennusalalla käytössä olevien kivi- ja lasivillaratkaisujen hiilidioksidipäästöt ovat korkeat, eivätkä ne ole helposti kierrätettäviä”, Paananen kertoo.

Aistin tuotteesta erilaisen muihin markkinoilla oleviin verrattuna tekee se, ettei siinä ole sideainetta lainkaan, kun muissa vastaavissa käytetään sideaineena muovia. Aistin prosessissa syntyy vetysidos, kun sekoitetaan sellu, vesi ja vaahdotusaine. VTT on jatkojalostanut prosessia siten, että matalan tiheyden tuote saadaan luotua.

Tuotannosta ei synny yhtään jätettä, sillä leikkausjäte menee takaisin prosessin alkuun ja se käytetään uudelleen. Prosessissa käytetään vain vettä, mutta sekin kierrätetään.
Materiaali tulee raaka-ainetta valmistavalta tehtaalta, mutta tavoitteena on, että materiaali saataisiin tulevaisuudessa hyötykäyttöön sellutehtaan sivuvirroista.

”Tarkoituksena löytää sivuvirta, jätteeksi luokiteltava raaka-aine, alusta asti tehtaalle saatavaksi. Meillä on menossa kuitututkimus, jossa tutkitaan eri vaihtoehtoja”, Paananen toteaa.

Tavoitteena puoli miljardia euroa liikevaihtoa, tehtaita ympäri maailmaa

Yritys sai alkunsa, kun kolmella toisilleen tuntemattomalla intressit kohtasivat. Mukana oli myös sattumaa. Paanasen toimittua toistakymmentä vuotta urakoinnin puolella, kädet pistelevässä villassa sai pohtimaan, eikö parempaa ratkaisua markkinoilta löytyisi.

”Kun sellaista ei löytynyt, oli sellainen tehtävä itse”, Paananen naurahtaa.

Paananen tapasi sattumalta illallisella Antti Fredriksonin, jolle hän kertoi ajatuksistaan. Fredriksonilla oli ollut pitkään halu perustaa oma yritys, mutta idea puuttui. Edellisenä päivänä Fredrikson oli lukenut Petri Jetsun tutkimuksen puukuitupohjaisen materiaalin kehittämisestä. Niin he sopivat tapaamisen. Siitä alkoi Aistin tarina.

Nyt yritys käy rahoituskierrosta kaupallisen mittakaavan tehtaan rakentamiseksi ja tuotannon aloittamiseksi. Tavoitteena on kerätä sijoittajilta 25 miljoonaa euroa, josta yhdeksän miljoonaa euroa on kasassa.

Aistilla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Suomeen valmistuvan tehtaan lisäksi se aikoo perustaa tehtaat Keski-Eurooppaan, Amerikkaan ja Lähi-itään. Sen tavoitteena on puolen miljardin euron liikevaihto vuoteen 2030 mennessä.

Yritys työllistää nyt seitsemän henkilöä. Kun tehdas käynnistyy, henkilöstöä tarvitaan lisää.

Jyväskylän-lennot tärkeät vientikaupassa

Paananen kiittelee kauppakamaria työstä Jyväskylän-lentojen jatkumiseksi. Yritykselle Jyväskylän-lennot ovat tärkeitä asiakkuuksien luonnin kannalta. Lennoissa on myös inhimillinen puoli – kahden pienen lapsen isälle on tärkeää, että maakuntalentojen avulla välttää hotelliyöpymisen Helsingissä mennessä ja tullessa. Sillä on iso merkitys lähes viikoittain matkustavalle.

”Koepaloja täytyy käydä näyttämässä arkkitehdeille maailmalla, se ei Teamsilla onnistu. Lentojen ansiosta pääsen sujuvasti Eurooppaan ja takaisin nopeammin perheen luokse”, Paananen kertoo.

Juttu on julkaistu alun perin marraskuun 4/2022 Kauppakamari-lehdessä.

Aistin puukuitupohjainen akustiikkalevy on hiilinegatiivinen, helposti kierrätettävä ja muoviton. Kuva: Viivi Sakkara