05.06.2025 08:36
eWatt maailmanvalloitukseen – neljännesmiljoonan rahoitus mahdollistaa tuotekehityksen
Syksyllä markkinoille lanseerattu eWatin Smartpower-palvelu on osoittautunut hitiksi. Uusi teknologia, joka mahdollistaa kiinteistöjen reaaliaikaisen sähkönkulutuksen seurannan ja analysoinnin, herätti nopeasti laajaa kiinnostusta etenkin julkisella sektorilla, teollisuudessa ja suurkiinteistöjen omistajien keskuudessa. Kysyntä on kasvanut niin vauhdilla, että palveluntarjoajalla on ollut vaikeuksia pysyä mukana.
eWatin kasvu-ura saa vauhtia, kun yritys sai päätökseen 250 000 euron rahoituskierroksen. Pääsijoittajana toimi Gorilla Capital, ja mukaan lähti myös yhdeksän yksityissijoittajaa. Rahoituskierros toteutui yllättävän nopeasti, ja vain kahdessa kuukaudessa avauksesta nimet olivat papereissa. Kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet mukaan.
– Tällainen nopeus on harvinaista. Oli hienoa nähdä, miten selvästi sijoittajat näkivät potentiaalin, kertoo eWatin perustaja ja toimitusjohtaja Timo Saarinen.
Rahoituksen avulla yhtiö pystyy laajentamaan asiakaspalveluaan, skaalaamaan toimintaansa ja ennen kaikkea investoimaan palvelun kehittämiseen. Loppuvuodesta markkinoille on tulossa tekoälypohjainen "virtuaalinen kiinteistöpäällikkö", joka seuraa rakennuksen kuntoa ja sähkönkäyttöä, havaitsee viat ja automatisoi vikailmoitukset sekä korjauspyynnöt huoltoyhtiöille.
Uuden kehityssuunnan vetäjäksi on saatu huippuosaaja, jolla on tekoälyn väitöskirja ja kokemusta muun muassa Nvidialta. Rekrytointi onnistui sattumalta Espoon tapahtumassa, ja kyseessä oli yrityksen mukaan todellinen "superrekry".
Laite, joka muuttaa sähkönkulutuksen hallinnan
Smartpowerin ydin on pieni laite, jonka asiakas liittää itse sähkömittariin yhtä helposti kuin USB-kaapelin tietokoneeseen. Sen jälkeen palvelu tarjoaa reaaliaikaisen näkymän sähkönkulutukseen, ja seuraavan kuuden viikon aikana näkyviin tulee laitekohtainen kulutusdata.
Palvelu ei ainoastaan seuraa, vaan myös neuvoo: se tarjoaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kulutuksen pienentämiseksi. Teollisuuspuolella tuleva lisäominaisuus mahdollistaa koneiden kunnon seurannan, sillä pienetkin kulutusmuutokset voivat paljastaa alkavan vian. Nopeampi reagointi ehkäisee suuremmat vauriot ja säästää kustannuksia. DinAir on ollut tähän mennessä yhtiön merkittävin teollinen asiakas.
Yhtiön palvelu on ainutlaatuinen maailmassa: se on ainoa ratkaisu, joka pystyy hyödyntämään tekoälyä laitekohtaisen sähködatan tuottamiseen suoraan kiinteistöistä. Tulokset ovat olleet vaikuttavia: asiakkaat ovat onnistuneet pienentämään energiankulutustaan jopa 30 prosenttia vuodessa. Lisäksi palvelu nopeuttaa ongelmien tunnistamista merkittävästi. Aiemmin viikkoja tai kuukausia kestäneet kulutuksen poikkeamien selvitykset onnistuvat nyt tunneissa.
Kasvua kotimaassa, tähtäin kansainvälisessä läpimurrossa
Tällä hetkellä asiakkaita on noin 25 ja kiinteistöjä 40, mutta vuoden loppuun mennessä tavoitteena on kasvattaa määrä 650 kiinteistöön. Asiakaskunta koostuu erityisesti kunnista ja suurista kiinteistönomistajista, joiden rakennuskanta on usein vanhaa ja energiatehokkuus kriittinen kysymys.
Yhtiö uskoo, että mikä toimii Suomessa, toimii muuallakin. Kansainvälistymistä valmistellaan jo nyt, ja teknologian suora yhteensopivuus kattaa Pohjoismaat, Hollannin ja Belgian. Rahoittajat suhtautuvat laajentumiseen positiivisesti, ja alustavaa tukea kansainvälistymiseen on jo saatavilla.
– Tavoitteena on tulla sähködatan käsittelyssä Euroopan markkinajohtajaksi. Se voi kuulostaa suurelta, mutta se on täysin mahdollinen tavoite, myyntipäällikkö Aleksi Ihalainen kertoo.
Startupista kasvuyritykseksi
Yrityksen tarina on saanut vahvaa tukea Jyväskylän Yritystehtaalta, jossa se vietti ensimmäiset kaksi vuottaan. Nyt startup-vaihe on virallisesti ohi, ja yrityksellä on jo kahdeksan hengen tiimi. Vaikka Yritystehtaan valmennus on päättynyt, kokemusta ja kontakteja hyödynnetään edelleen.
– Aluksi en ollut edes kuullut yrityksestä, mutta Yritystehdas yhdisti meidät. Nyt olen mukana osakkaana, eikä ole kaduttanut hetkeäkään, Ihalainen jatkaa.
Rohkeutta ja oppimista
Yrityksen kulttuurissa korostuvat rohkeus ja halu kehittyä sekä hyväksyntä sille, että innovointi vaatii myös riskinottoa.
– Meillä saa epäonnistua. Jos ei koskaan tee virheitä, ei voi saavuttaa mitään merkittävääkään, Saarinen uskoo.
Asenne ja toimintatapa näkyy nyt konkreettisesti: nopeasti käynnistetty rahoituskierros, menestyksekäs lanseeraus, uusi tekoälypalvelu ja kansainväliset laajentumissuunnitelmat kertovat yrityksestä, joka on matkalla kohti suuria tavoitteita ja jolla on edellytykset ne saavuttaa.