Hiilineutraalia luomuvodkaa Keski-Suomesta

Villa Jääskelässä valmistettavasta hiilineutraalista luomuvodkasta on tarkoitus tulla kansainvälinen vientituote.

Kuvassa vasemmalta Markus Mäntynen ja Raimo Tittonen.

Vaajakoskella sijaitseva maalaisidyllinen Villa Jääskelä on kokenut monia muutoksia ja uudistuksia siitä lähtien, kun Jääskelä Innovation Oy:n Raimo Tittonen vuonna 2011 ensin vuokrasi ja sittemmin osti tilan Jyväskylän kaupungilta. Nykyään tilan koko on vajaa 300 hehtaaria. Päärakennus, vanha hevostalli ja hautakappeli
sijaitsevat tilalla.

Tilan tunnelmallinen tallirakennus on saneerattu juhla- ja kokouskäyttöön. Entisessä tallissa vietetään häitä ja muita juhlia. Yli 200 henkilön juhlatilaisuudet myydään loppuun jo vuotta ennen.

”Meillä järjestetään muun muassa syntymäpäiviä, häitä, ristiäisiä, kuusenkaatajaisia, kokouksia ja pikkujouluja. Jääskelässä eläminen on yhtä juhlaa”, kuvailee yrittäjä Raimo Tittonen.

Uutuutena tallin yhteyteen on tulossa oma panimo-tislaamo. Kyseessä on ensimmäinen kansainvälisen tason tislaamo koko Suomessa, joka toimii täysin hiilineutraalisti. Jääskelässä valmistettavasta hiilineutraalista luomuvodkasta on tarkoitus tulla kansainvälinen vientituote.

”Suomessa on puhdas luonto ja puhtaat arvot, joilla on kansainvälistä arvoa turismin kannalta. Villa Jääskelän puhtaasta, suomalaisesta vodkasta tehdään yksi kansainvälisen tason vetovoimatekijä”, sanoo kasvu.io:n Markus Mäntynen. Mäntynen avustaa hankkeessa asiantuntijana Keski-Suomen ELY-keskuksen kehittämispalveluiden ja Jyväskylän kaupungin palvelusetelin palveluntarjoajana.

Suomessa on yli 100 pienpanimoa. Kansainvälisen tason tislaamoita, jotka olisivat erikoistuneet luomuun ja ympäristöarvoihin, Suomessa ei ole lainkaan. Villa Jääskelässä on mahdollisuus kehittää hiilineutraalia vodkaa lähitilojen raaka- aineita hyödyntäen, jolloin voidaan puhua luomuvodkasta.

Tislaamoa on suunniteltu puoli vuotta. Arkkitehtikuvat on piirretty, ja tällä hetkellä ELY-keskuksen investointihakemukset ovat sisällä. Rakennesuunnittelua tehdään, ja rakennuslupa laitetaan hakuun lähiaikoina. Rahoitusneuvotteluja käydään ankkurisijoittajien kanssa, ja tarkoitus on ottaa muitakin sijoittajia mukaan siten, että sijoittaja toisi yritykseen muutakin kuin rahaa, kuten osaamista. Jos kaikki menee kuten on suunniteltu,
on toiminta tarkoitus aloittaa jo ensi vuonna.

”Lisäksi panimo-tislaamon oheen avataan kesälle kahvila sekä toteutetaan panimo-tislaamokierroksia. Myös joukkorahoituskampanjaa on tarkoitus aloittaa”, Tittonen kertoo.

1700-luvulla perustettu Jääskelän Tila sijaitsee rauhallisen luonnon keskellä, vain 20 minuutin ajomatkan päässä Jyväskylän keskustasta. Jääskelässä pääsee nauttimaan perinteikkäästä maalaismiljööstä sekä kulkemaan Natura-suojeluskohteen luontopoluilla upeissa Pohjois-Päijänteen maisemissa. Näillä poluilla vaelteli aikanaan Jyväskylän kaupungin perustaja, majuri C.C. Rosenbröijer asuessaan tilalla 1800-luvulla – tilan mailla samoillessa voi siis tuntea kulkevansa Jyväskylän kaupungin juurilla.

Tilalta lähtevän polun päässä noin 100 metrin päässä päärakennuksesta sijaitsee hautakappeli, jonne majuri ja hänen kaksi lastaan on haudattu. Nykyisin hautakappeli on museoviraston suojelukohde.

Monien vaiheiden jälkeen tila muuttui Jääskelä-nimiseksi. Jääskelän suvulta tilan osti Are Oy:n omistaja Kauppaneuvos Kalle Heinonen, jonka käsialaa nykyinen rakennuskanta pitkälle on. Myöhemmin Heinosen suku oli myymässä tilaa, mutta Jyväskylän maalaiskunta käytti etuosto-oikeuttaan ja osti tilan kuntalaisten virkistysalueeksi. Jyväskylän kaupungilta tila siirtyi Jääskelä Innovation Oy:lle, jonka käsissä Villa Jääskelän kiehtova tarina jatkuu vielä tänäkin päivänä.

www.villajääskelä.fi

Luonnollisesti.

Juttu on julkaistu alunperin marraskuun Kauppakamari-lehdessä.