Jäsenesittelyssä Stafix Oy: Tuoteinnovaatio löytyi vahingossa

Palataan ajassa reilut kymmenen vuotta taaksepäin. Nuori opiskelija José Ayala on vaihto-oppilaana Singaporessa, kun silloinen opiskelukaveri soittaa innoissaan ja kertoo loistavasta työmahdollisuudesta. Tarve oli kaupalliselle tekijälle, jonka kielitaito kattaa suomen, espanjan ja englannin.

Kun Ayala pari kuukautta tämän puhelun jälkeen tapaa antureita valmistavan yrityksen toimitusjohtajan, on tällä suunnitelma valmiina. Ayala lähtisi Yhdysvaltoihin avaamaan yritykselle tytäryhtiön, heti. Matkassa oli enää yksi mutta. Opinnäytetyö, joka piti tehdä ennen töiden aloittamista. Ayala oli luvannut isälleen, että saa tutkinnon ja ilman lopputyötä tuota tutkintoa ei tulisi. Mutta yrityksellä oli kiire päästä Yhdysvaltojen markkinoille. Ayala mietti asiaa yön yli ja tarjosi ratkaisuksi opinnäytetyötä. ”Tein yritykselle täydellisen selvityksen Yhdysvaltojen markkinoille lähdöstä ja loppujen lopuksi tällä opinnäytetyöllä ammuin itseäni jalkaan. Lopputulos nimittäin oli, etten mitenkään voinut suositella yrityksen siinä vaiheessa Yhdysvaltojen markkinoille lähtemistä”, Ayala naurahtaa.

Yrityksessä oltiin kuitenkin tyytyväisiä Ayalan työpanokseen ja hänen haluttiin jatkavan, vaikka Yhdysvaltojen valloitus sai odottaa vuoroaan. Jo opinnäytetyövaiheessa Ayala oli innostunut käyttämään muistilappunaan antureiden sähköistusprosessin läpikäyneitä kalvoja. Kalvot kun pysyivät sähköisyytensä avulla kiinni seinässä. ”Silloin mietin, että jos tästä kalvosta saisi painomateriaaleja tai tarroja, tälle olisi isot markkinat!”, Ayala kertoo. Ja niin syntyi ajatus staattisella sähköllä toimivasta tarrasta.

”Kerroin idean työnantajalle ja houkuttelin kokeilemaan, mutta siinä kohtaa nähtiin, että on parempi keskittyä ydinosaamiseen. Niinpä ehdotin, että ostan heiltä koneen ja tehdään sopimus, että en tee antureita eivätkä he painomateriaaleja tai tarroja. Tein liiketoimintasuunnitelman ja pääsin yrityshautomoon. Yksityiskohdat hiottiin tarkasti ja hyödynsin paljon yrityshautomon palveluita”, Ayala kertaa.

Suunnan muutos

Alussa koko yrityksen liikeidea perustui ikkunatehtaille myytäviin tarroihin. Idea oli ajatuksen tasolla nerokas. Tarrat, jotka ovat helppo kiinnittää ja helppo irrottaa, eikä ikkunoihin jää sotkuista tarrajälkeä. Ensimmäinen kansanvälinen kauppa saatiin lyötyä lukkoon nopeasti Euroopan toiseksi suurimman ikkunavalmistajan kanssa, ja kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä. Puhelu yllättävältä taholta sai kuitenkin Ayalan tekemään uusia laskelmia. ”Vain pohjoismaissa on sellaiset kerroslasit, että tuo tarra voidaan laittaa niiden väliin. Kun Sveitsin poliisi soitti ja kysyi miksi meidän lappusia on satoja ja taas satoja pitkin moottoritietä tajusin, että homma ei toiminut ja tämä ei ehkä olekaan bisnes. Keski-Euroopassa ikkunat kuljetetaan avorekoilla ja kun tarrat ovat kiinni ikkunan ulkopinnassa, ei niillä ole mahdollisuuksia pysyä kiinni. Selvitin asiat nöyränä asiakkaan kanssa ja mietin kokonaisuutta uudemman kerran. Laskin, että meidän markkina-alueeksi jää ainoastaan Pohjoismaat ja se ei riitä”, Ayala kertoo. Vaikka usko horjui, se ei loppunut.

Tarroille alettiin miettimään uusia käyttömahdollisuuksia ja päätettiin keskittyä materiaalin valmistamiseen. ”Lähdimme messuille testaamaan, olisiko tuotteille kysyntää myyntipiste mainonnassa ja sopisivatko tuotteet painotalojen valikoimaan. Mukana meillä oli vain käsin tehdyt demot. Eikä pelätty ollenkaan sitä jos ei kukaan kiinnostukaan, vaan sitä jos joku tilaa, eikä meillä ole tuotantolinjaa valmiina”, Ayala muistelee. Pian messujen jälkeen puhelin soi ja selvisi, että tuotteelle todella olisi kysyntää. ”Päätettiin lisätä omaa riskiä ja suunniteltiin oma tuotantolinja. Näin jälkikäteen ajateltuna se oli uhkarohkeaa. Onneksi yhteistyötahot luottivat meihin”, Ayala jatkaa muistelujaan.

Stafix nyt ja tulevaisuudessa

Stafix Oy on ensi vuonna kymmenvuotias yritys, jonka asiakkaita ovat paperijakelijat. Loppukäyttäjinä on toki monia erilaisia brändejä, mutta Stafixin myynti tapahtuu paperitukuille. ”Meidän tuotteet ovat itse asiassa aika tylsiä. Ne ovat tuollaisia valkoisia tarra-arkkeja tai rullia eri koossa”, Ayala kuvailee. Värikkäästä, loppukäyttäjän brändin mukaisesta tuotteesta vastaavat painotalot. Uusi strategia tuon epäonnistuneen ikkunatehdaskokeilun jälkeen oli panostaa vahvoihin jakeluteihin ja siinä Stafix on onnistunut hyvin. ”Koulutamme kaikki jälleenmyyjämme itse, koska tekniikka on melko tuntematon”, Ayala kertoo. Liikevaihdosta 85% tulee viennistä. Suurin markkina-alue on Saksa, ja ehkä hieman yllättäenkin hyvänä kakkosena tulee Puola.

Yritys on kasvanut lähes joka vuosi 15% -20 % verran. Vuonna 2012 tapahtui odottamaton notkahdus, joka oli hyvin opettavainen. ”Tajusin, että meidän bisnes on todella hankalasti ennakoitavissa ja emme voi juurikaan toimia etupainotteisesti”, Ayala kertaa oppejaan.

Yrityksellä on todella hyvä ja vahva jälleenmyyjäverkosto. Tulevaisuuden kasvu tapahtuu valittua strategiaa noudattamalla, uusien maiden, uusien jälleenmyyjien sekä uusien tuotteiden avustamana. Yksi virhearvio ja hurja riskinotto ovat toimineet yritykselle kasvun alustana.