Jäsenesittelyssä Suomen Perintätoimisto Oy – Kasvua kansainvälistymällä

Suomen Perinrätoimisto Oy tarjoaa toimeksiantokohtaista perintäpalvelua, helposti, riskittömästi ja luotettavasti. Palvelulla on Suomessa yli 14 000 käyttäjää ja kasvua haetaan kansainvälisiltä markkinoilta. ​

Kun Jarkko Jalonen oli pienyrittäjä, hän huomasi kuinka vaikea on saada perittyä yksittäistä laskua. Jatkuvaa perintäpalvelua tarjoavia yrityksiä löytyi, mutta yhden laskun vuoksi tehtävä vuosisopimus tuntui liian raskaalta ja liian kalliilta. Tätä nykyä Suomen Perintätoimisto Oy:n konsernijohtajana toimiva Jalonen näki mahdollisuuden ja testasi pienellä kohderyhmällä yritysideaa, joka perustui toimeksiantokohtaiseen perintään. Lähes 25 % testiryhmästä osti idean ja niin Suomen Perintätoimisto Oy syntyi tuottamaan toimeksiantokohtaista perintäpalvelua, helposti, riskittömästi ja luotettavasti. Tänä päivänä palvelulla on jo yli 14 000 käyttäjää.

”Meidän tehtävämme on auttaa ihmisiä suoriutumaan laskusta tai laskuista, joiden osalta ostaja on yliarvioinut maksukykynsä sekä myyjää saamaan hänelle kuuluvan suorituksen. Meidän palvelun tukijalkana on koko yrityksen toiminnan ajan ollut helppous ja hyvä palvelu. Homma lähtee käyntiin, kun saadaan tieto siitä mitä on jäänyt maksamatta ”, kertoo avainasiakaspäällikkö Tero Hänninen.

Kansainvälisyys kasvun vauhdittajaksi

”Kansainvälistymistä oli mietitty monta kertaa aiemminkin. Kun vuonna 2013 perintälaki muuttui, piti yrityksen toimintoja uudelleen organisoida. Samalla päätettiin siirtää seuraavan vuoden alussa yrityksen taustatoimintoja Viroon. Vuoden 2014 alussa alkoi myös myynti Virossa. Perintätoiminnan periaatteet ovat kaikkialla maailmassa samat, vain lainsäädäntö vaihtelee”, kertoo Jalonen.

Viro ei suinkaan ollut ainoa vaihtoehto kansainvälistymisen kannalta. Viron kanssa samaan aikaan selvityksessä olivat myös Ruotsi ja Tanska, mutta Viron potentiaali todettiin parhaaksi. ”Virossa olemassa ollut perintäkulttuuri ei ole perustunut palvelulle vaan suomalaisittain aika brutaalillekin toiminnalle, joten totesimme että meidän on kohtuullisen helppo erottua eduksemme ja niittää hyvää mainetta”, Jalonen kertoo.

Kun Virossa toiminta saatiin kannattavaksi ja toiminnot jouheviksi, tuntui luontevalta siirtyä uuteen markkinaan. ”Todellinen tulikoe meillä on käsillä juuri nyt, kun laajentuminen jatkuu Latviaan”, Jalonen kertoo.

Vinkkejä yrityksen kansainvälistämiseen

  1. Kärsivällisyys

Kansainvälistyminen on hyvä hoitaa maltilla ja kärsivällisyys täytyy kyetä venyttämään potenssiin kolme. Pikavoittoja on turha odottaa. ”Aika kauan saa itse mennä rahasalkun kanssa vieraaseen maahan ennen kuin sieltä tullaan rahasalkun kanssa takaisin. Ja silloinkaan salkku ei ole täynnä” Jalonen kiteyttää.

  1. Kommunikaation tärkeys

Koska meillä on omat oletuksemme siitä miten asiat toimivat, perustuen siihen miten ne Suomessa toimivat, on hyvä ottaa mukaan kohdemaan toimijoita. Yhdessä käytävälle keskustelulle on varattava aikaa moninkertaisesti. Keskusteluissa lähdetään aivan eritasolta liikkeelle ja asian ytimeen pääseminen vaatii rutkasti aikaa.

  1. Kuuntele asiakasta

Uuteen markkinaan mennessä on suositeltavaa tehdä hyvät kartoitukset, mutta on siedettävä se, että vastaan tulee monta tilannetta joihin ei yksinkertaisesti osaa varautua etukäteen. Ostava asiakas on yleensä paras yrityskehittäjä. ”Kun saa asiakkaat mukaan yrityksen kehittämiseen, tietää mitä asiakkaat haluavat ostaa”, Hänninen muistuttaa. Kansainvälisille markkinoille mennessä tuotteen ja palvelun ei tarvitse olla totaalisen valmis. Riittää kun on hyvin valmistautunut ja pystyy nopeasti reagoimaan asiakkaiden tarpeisiin.