Keski-Suomen Osuuspankki toteuttaa perustehtäväänsä historiaa kunnioittaen, nykytila tunnistaen ja tulevaisuus varmistaen

Minna Lievonen, Riitta Haverinen ja Artturi Vänttinen työskentelevät omistaja-asiakaspalveluissa. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Keski-Suomen Osuuspankki on Keski-Suomen suurin pankki ja yksi Suomen suurimmista osuuspankeista. Pankin tehtävänä on edistää asiakkaidensa ja toimintaympäristön kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia.

Keski-Suomen Osuuspankin juuret ulottuvat vuoteen 1903, jolloin Keski-Suomen ensimmäinen osuuskassa perustettiin Jyväskylän pitäjään Nisulan-Syrjälän alueelle. Osuuskassa lähti liikkeelle muutaman suuren maatilan, käsityöläisten ja työväen muodostamasta yhteisöstä, jonka avulla rahoitettiin muun muassa hevosten ja puutavaran hankintaa.

Keski-Suomen Osuuspankki syntyi vuonna 1990, ja siitä tuli OP Ryhmän ensimmäinen maakunnallinen osuuspankki. Sittemmin pankki on kasvanut maakunnan suurimmaksi pankiksi sekä yritys- että henkilöasiakastoiminnoissa. Asiakasliiketoiminta on yli 5,5 miljardia euroa ja pankilla on omistaja-asiakkaita tällä hetkellä jo yli 80 000.

”Perustehtävämme on edistää asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Elämme ja hengitämme tämän maakunnan mukana”, kertoo Keski-Suomen Osuuspankin toimitusjohtaja Pasi Sorri.

Osuuspankki huolehtii asiakkaistaan ja toimintaympäristöstään

Perustehtäväänsä Osuuspankki toteuttaa tarjoamalla asiakkailleen vuosittain noin 3000 uutta asuntolainaa ja vajaa 1000 yrityslainaa. Lisäksi pankki hoitaa eri kokoisten yritysten maksuliikennettä ja tarjoaa sijoittamisen palveluita sekä yrityksille että henkilöasiakkaille.

Tällä hetkellä OP Ryhmän osuus esimerkiksi Jyväskylän asuntolainoista on jo yli 50 prosenttia. Keski-Suomen Osuuspankki on yksi OP Ryhmän suurimmista osuuspankeista. Pankin omistus on Keski-Suomessa.

”Jaamme tuloksestamme bonuksia ja tuotto-osuuksien korkoja noin 13 miljoonaa euroa vuodessa yli 80 000 omistaja-asiakkaallemme”, Sorri kertoo.

Mikäli pankin tilikauden tulos on voitollinen, se jää voittovarojen tilille vakavaraisuuspääomaksi mahdollistamaan uusien yritys- ja asuntolainojen myöntämisen asiakkaille.

”Yhteisöllisen roolimme kautta tuemme vuosittain yli 200 000 eurolla maakunnan yhdistyksiä ja järjestöjä. Lisäksi mahdollistamme lahjoitustemme avulla vuosittain 75 nuorelle kesätyöpaikan sekä Yrityskylä -hankkeen kautta taloustaitojen kehittämisen lähes kaikille maakunnan alakoululaisille”, Sorri jatkaa.

Keski-Suomen Osuuspankki vastaa alan murrokseen

Toimialan muutoshaasteet näkyvät tällä hetkellä monin tavoin pankkien toiminnassa. Negatiivisten korkojen, asiakaskäyttäytymisen muutoksen, tiukan hintakilpailun, sääntelyn kiristymisen sekä kuluja kasvattavien pakollisten ICT-investointien vuoksi pankkitoiminta on yhden koko toimihistoriansa suurimman muutoksen keskellä.

”Myös Keski-Suomen Osuuspankin on kehitettävä omia toimintojaan ja sopeuduttava väistämättömään muutokseen. Toimintamallimme perustuu sujuvien digitaalisten ja näkemyksellisen henkilökohtaisen palvelun yhdistelmään. Uudistuneen mallimme avulla pystymme tarjoamaan jo tällä hetkellä yli 50 000 omistaja- ja yritysasiakkaallemme oman yhteyshenkilön”, Sorri kertoo.

Toimialan muutoksessa puhutaan myös jatkuvan oppimisen maailmasta, jossa asenne ja oppimistaidot ratkaisevat.

”Opimme työtä tehdessämme ja uutta rakentaessamme. Oma vastuumme työn suunnittelussa, tekemisen kehittämisessä ja työn edellyttämän osaamisen hankkimisessa kasvaa. Itsensä johtaminen ja itseohjautuvuus ovat työelämätaitoja, joihin panostamme oman työn ja osaamisen kehittämisen apuna ja joiden toteutumista tuemme oppimisen eri keinoin”, Sorri kertoo.

Yrityskulttuurin kehittämisessä vahvana pohjana toimivat Keski-Suomen Osuuspankin arvot, jotka ovat yhdessä tekeminen, vastuullisuus ja ihmisläheisyys.

”Haluamme myös jatkossa panostaa erinomaiseen asiakaskokemukseen, hyvään työntekijäkokemukseen ja tulevaisuuden turvaavaan kannattavuuteen, jotta pystymme toteuttamaan perustehtäväämme tämän maakunnan parhaaksi”, Sorri kertoo.

Keski-Suomen Osuuspankin toimitusjohtaja Pasi Sorri on johtanut Keski-Suomen Osuuspankkia vuodesta 2015. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Henkilökohtaista palvelua – etänä tai kasvotusten

Omistaja-asiakaspalveluissa yhdistyvät laadukkaat digitaaliset palvelut ja henkilökohtainen asiakkuudenhoito, jossa asiakkuuksia hoidetaan proaktiivisesti. Asiakkaat saavat yksilöllistä palvelua puhelin- ja etäneuvotteluina, tarvittaessa myös kasvotusten.

”Uskomme siihen, että paras lopputulos pankki- ja vakuutuspalveluissa saavutetaan sujuvien digitaalisten palveluiden ja laadukkaan henkilökohtaisen konsultoinnin yhteispelillä”, Sorri päättää.

Lue lisää Keski-Suomen Osuuspankista


Juttu on julkaistu alun perin Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlajulkaisussa.