Keskimaa tuottaa laadukkaita palveluita koko maakunnan tarpeisiin

Viime vuonna Keskimaa rakensi Kivijärvelle kokonaan uuden Salen. Kuvassa vasemmalta oikealle Mikko Romo, Laura Kärkkäinen ja Suvi Rajalin-Hakkarainen. Kuva: Kristiina Tammitie

Viime vuonna Keskimaa rakensi Kivijärvelle kokonaan uuden Salen. Kuvassa vasemmalta oikealle Mikko Romo, Laura Kärkkäinen ja Suvi Rajalin-Hakkarainen. Kuva: Kristiina Tammitie

Keski-Suomen elinvoimaisuus on tärkeää Osuuskauppa Keskimaalle. Keskimaa pitää siitä osaltaan huolta tarjoamalla monipuolisia palveluita asiakkaiden tarpeisiin ympäri Keski-Suomea.

Maakunnan elinvoimaisuuden edistäminen ja maakunnallinen kehittäminen ovat tärkeitä Osuuskauppa Keskimaalle. Siitä kertoo viime vuosien lukuisat investoinnit, joita Keskimaa on tehnyt ympäri maakuntaa.

”Palvelut ovat tärkeitä kunkin kunnan elinvoimalle, ja pienemmilläkin paikkakunnilla haluamme pitää niistä huolta. Viime vuonna uudistimme enemmän kuin viisi yksikköä kokonaan, ja esimerkiksi Kivijärvelle rakensimme kokonaan uuden Salen. Tänä vuonna merkittävimpiä investointeja ovat Jyväskylän keskustan Mestarin Herkun ja Keljon Prisman uudistaminen kokonaisuudessaan”, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kaikissa suurissa kaupungeissa, kuten Jyväskylässä, on keskustan lisäksi market- eli kauppakeskusvyöhyke. Se ei kuitenkaan poista Jyväskylän keskustan merkitystä. Keskimaa onkin investoinut Jyväskylän keskustan palveluihin 25 miljoonaa euroa viimeisen viiden vuoden aikana.

”Uskomme keskustan elinvoimaisuuteen. On tärkeää, että palvelut, kuten kauppa-, ravintola- ja vapaa-ajanviettopalvelut, säilyvät tasapuolisesti. Eri tarpeisiin haetaan palveluita eri paikoista. Kun aikaisemmin saattoi olla yksi kantaostospaikka, nyt niitä on useita: ostoksia tehdään verkossa ja market-vyöhykkeellä esimerkiksi Prismassa mutta yhtä sujuvasti keskustassa”, Määttä kertoo.

Laadukas palvelukokemus on Keskimaan kilpailuetu

Toimintaympäristön muutokset haastavat myös Keskimaata. Syntyvyyden lasku ja perhekokojen pieneneminen, ekologisuus ja vastuullisuus sekä digitaalisuus, heijastuvat väistämättä myös palvelualaan. Suurin haastaja on verkkokauppa ja esimerkiksi viime vuosina yleistynyt AirBnb.

Keskimaa on pystynyt vastaamaan laadukkaalla palvelulla, joka onkin Keskimaan kilpailuetu. Palveluntarjoajien on pystyttävä kehittämään palveluita vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

”Tekemisen laatu syntyy ihmisten kautta, ja ihmiset ovat tärkein resurssimme. Panostamme henkilöstön perehdyttämiseen ja viihtyvyyteen. Valmennamme henkilöstöä jatkuvasti ja kuuntelemme toiveita ja kehitysehdotuksia”, kertoo Määttä.

Keskimaa pysyy ajanhermolla toimintaympäristön muutoksessa

Digitaalisuus on arkipäivää myös Keskimaan palveluissa. Noin 42 prosenttia Keskimaan vihreän bonuskortin 180 000 käyttäjästä on ladannut ja käyttää S-mobiilia. Käyttäjämäärissä Keskimaa onkin S-ryhmän Suomen ykkönen.

”S-mobiilin kautta voi seurata esimerkiksi omia ostoja, kuitteja ja bonuskertymää sekä käyttää mobiilitankkausta. Ihmiset kokevat sen tärkeänä ja ovat ottaneet sen hyvin vastaan”, Määttä kertoo.

Ajanhermolla pysymisestä toinen oivallinen esimerkki on Keskimaan ekologisuus ja vastuullisuus, jotka näkyvätkin Keskimaan tuotteissa ja palveluissa.

”Koska olemme iso toimija, toimillamme on iso merkitys. Yli 70 prosenttia käyttämästämme energiasta tulee uusiutuvista luonnonvaroista. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali yritys vuoteen 2025 mennessä. Olemme panostaneet omien tuotemerkkiemme, Rainbow-, Xtra- ja Kotimaista-tuotteiden pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen. Esimerkiksi yhden Rainbow-viinirypälerasian kannen muuttaminen vähensi muovin määrää kymmenien tuhansien muovikassien verran”, kuvailee Määttä.

Keskimaa täyttää tänä vuonna 105 vuotta. Keskimaalla on asiakasomistajia 133 000, ja vihreän kortin käyttäjiä on jo yli 180 000. Noin 80 prosenttia keskisuomalaisista kotitalouksista on Osuuskauppa Keskimaan jäseniä.

”Olemme ja haluamme jatkossakin olla koko kansan kauppa”, Määttä toteaa.

Henkilöstön hyvinvointi on tärkeää Keski-Suomen suurimmalle yksityiselle työnantajalle

Tämän päivän työpaikat kuvastavat sitä, miten yhteiskunta on muuttunut vuosien saatossa. Vuonna 1995, kun Suomi liittyi EU:hun, Keski-Suomen työttömyysprosentti oli 22. Tähän päivään työttömyysprosentti on puolittunut. Julkisella puolella työpaikkojen määrä on säilynyt ennallaan ja teollisuudessa hieman vähentynyt. Työpaikkojen lisäys on siis tullut palveluihin.

”Yhteiskunnan muutos palveluyhteiskunnaksi näkyy palvelualan työpaikkojen määrän 100-prosenttisena lisääntymisenä”, Määttä kertoo.

Sen lisäksi, että Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yritystyönantaja 1800 työntekijällään, on se myös nuorten suuri kouluttaja.

”Olemme valmentaneet lähes 200 perehdyttäjää eri toimipaikoissa. Panostamme perehdytykseen, koska haluamme, että uudet ihmiset tulevat hyvin otetuksi vastaan”, kertoo Määttä.
Kesätyöntekijöitä Keskimaa työllistää noin 800. Keskimaa tekee yhteiskunnallisesti merkittävää työtä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

”On tärkeää, että ensikosketukset työelämään ovat hyviä, jotta nuoria ei syrjäydy koulun jälkeen”, Määttä kertoo.
Keskimaa on ylpeä siitä, että sen työsuhteet ovat pitkiä. Keskimaa jakaa vuosittain ansiomerkkejä pitkään talossa olleille työntekijöille.

”Viime vuonna jaoimme parikymmentä 25-vuotisansiomerkkiä ja muutamia 40-vuotisansiomerkkejä”, Määttä kertoo.


Juttu on julkaistu alun perin Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlajulkaisussa.