26.11.2024 12:31
Kuntien imago 2024 tutkimus: Jyväskylä nousi kokonaisvaikutelmassa toiseksi yli 100 000 asukkaan kaupunkien joukossa
Jyväskylän kaupunki nousi tänä vuonna Taloustutkimuksen teettämässä Kuntien imago -tutkimuksessa kokonaisvaikutelmassa sijalle kaksi yli 100 000 asukkaan kaupunkien joukossa. Kuntien imago mittaa yritysten ja yrityspäättäjien arvioita kuntien toiminnasta. Jyväskylän tuloksissa eniten nousua oli kunnan yrittäjämyönteisyys ja kunnan ja yritysten välinen yhteistyö -kategorioissa. Lisäksi kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen paransi tulostaan edellisestä vuodesta hienosti. Kaiken kaikkiaan tulosten mukaan Jyväskylän kaupungin elinkeinoelämän imago on hyvää keskitasoa. Taloustutkimuksen Kuntien imago 2024-tutkimuksessa Jyväskylä sai yleisarvosanaksi 7,61, joka on yli koko maan keskiarvon (7,44).
Vuonna 2024 kyselyyn vastanneiden yleisarvosanan perusteella Jyväskylä on yli 100 000 asukkaan kaupunkien joukossa sijalla kaksi ja yli 40 000 asukkaan kaupunkien joukossa sijalla viisi. Kokonaisuudessaan Jyväskylän sijoitus nousi edellisestä vuodesta yli 100 000 asukkaan kuntien joukossa kolme sijaa ylöspäin, kun vuonna 2023 sijoitus yli 100 000 asukkaan kuntien joukossa oli viides. Kunnan kokonaisvaikutelman yleisarvosana oli 7,61 kaikkien kuntien keskiarvon ollessa 7,44. Parhaimmat arvosanat Jyväskylä sai kategorioissa liikenteellinen sijainti ja yhteydet (7,70), kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen (7,64), kunnan yrittäjämyönteisyys (7,55), yhteistyön sujuvuus elinkeinoyhtiön kanssa (7,42) ja kunnan ja yritysten yhteistyö (7,21).
Jyväskylän sijoituksen nousu kokonaisvaikutelmassa toiseksi yli 100 000 asukkaan kaupungeissa on upea saavutus, joka kertoo pitkäjänteisestä työstä ja kaupungin elinvoiman kehittämisestä. Erityisen ilahduttavaa on huomata, että yrittäjämyönteisyys ja yritysyhteistyö ovat saaneet selvästi parempia arvioita kuin aiemmin. Myös kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistämisessä näkyy myönteinen kehitys, mikä vahvistaa kaupungin asemaa vetovoimaisena toimintaympäristönä. Tavoitteemme on jatkaa yhteistyötä yritysten kanssa ja vastata heidän tarpeisiinsa entistä paremmin, jotta Jyväskylä pysyy houkuttelevana paikkana niin yritystoiminnalle kuin asukkaille, sanoo Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
Vastaajat arvioivat asteikolla 4–10 kaikkiaan 13 imagotekijää, joita ovat kunnan yrittäjämyönteisyys, kaavoitus yritystoiminnan kannalta, työvoiman saatavuus, yhteistyön sujuvuus elinkeinoyhtiön kanssa, kunnan elinvoimaisuuden vahvistaminen, kunnan ja yritysten välinen yhteistyö, kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille, kunnan markkinointi, innovaatioiden tukeminen, keskuksen kaupalliset palvelut, liikenteellinen sijainti ja yhteydet, kunnan virkamiesten tavoitettavuus sekä kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen.
Keskitymme elinkeino- ja työllisyystoimialalla kaupungin elinvoiman ja yritystoiminnan edellytysten kehittämiseen, sillä kaupungin ja alueen yritysten menestyminen kulkee vahvasti käsi kädessä. On hienoa nähdä, että pitkäjänteinen työmme esimerkiksi yrittäjämyönteisyyden, yritysyhteistyön ja kansainvälisen osaamisen edistämisessä näkyy parantuneina tutkimustuloksina. Vuoden 2025 alussa edessä oleva TE-palveluiden siirtyminen kuntaorganisaation vastuulle on merkittävä toiminnallinen ja organisatorinen muutos. Tämä uudistus antaa kunnalle entistä paremman mahdollisuuden yhdistää työllisyyspalvelut osaksi elinvoimapalveluja ja vastata yritysten tarpeisiin kokonaisvaltaisemmin. Tämä tutkimus vahvistaa, että olemme oikealla tiellä ja kannustaa meitä jatkamaan kaupungin ja yritysten yhteistyön kehittämistä tulevaisuudessa, sanoo Jyväskylän kaupungin elinkeino- ja työllisyystoimiajajohtaja Ari Tolonen.
Kuntien imago -tutkimus kertoo, millaisia arvioita kunnat ja kaupungit saavat yrityksiltä ja yrityspäättäjiltä (yhteensä 2435 vastaajaa). Yrityspäättäjät arvioivat kuntia tutkimuksessa myös mielikuvan perusteella, vaikka heillä ei olisikaan toimintaa kyseisellä alueella. Mukana on Suomen 53 suurinta (yli 20 000 asukasta) kuntaa ja kaupunkia sekä niiden alueella toimivat elinkeinoyhtiöt. Haastattelut on toteutettu puhelininformoituna Internet-kyselynä, ja tiedonkeruuta on täydennetty Taloustutkimuksen internet-paneelissa. Tiedonkeruu on tehty 16.8–21.10.2024.