Multimek Oy – suuri paikallinen työllistäjä Multialla

Keskisuomalainen Multimek Oy on valmistanut konepajatuotteita ammattitaidolla jo yli 50 vuoden ajan. Toimintaa ohjaa laatu ja kustannustehokkuuden jatkuva kehittäminen.
​​​​​​​

​​​​​​​Multimek Oy:n historia juontaa 50-luvun lopulle, kun Veikko Hokkanen aloitti Multialla yritystoiminnan tuottamalla koneita maatalouteen sekä pyörittämällä autokorjaamoa. 70-luvulta yritystoimintaa jatkoi hänen poikansa Olavi Hokkanen ja 90-luvulta asti Multimek Oy on keskittynyt kokonaan konepajatoimintaan. Vuosi sitten yrityksessä toteutettiin kolmas sukupolven vaihdos, kun pikkupojasta lähtien isän mukana konepajalla pyörinyt Matti Hokkanen jatkoi yrityksen johdossa jo kolmannessa Hokkasten sukupolvessa.

Tänä päivänä Multimek Oy on iso paikallinen työllistäjä Multian kunnassa. Kasvu on 2000-luvun vaihteessa lähtien ollut voimakasta ja tehdasta onkin laajennettu jo toistakymmentä kertaa. Nyt tilaa on noin 10 000 neliötä, ja yritys työllistää Multian konepajalla 85 henkilöä. Yrityksellä on lisäksi vuonna 2012 perustettu tytäryhtiö Multimek Baltic Tallinnan eteläpuolella, joka on jo viidessä vuodessa kasvanut lähes 80 henkilöä työllistäväksi yksiköksi. Viron yksikössä valmistetaan kooltaan suurempia ja painoltaan huomattavasti raskaampia tuotteita. Multialla taas keskitytään pidemmälle jalostettujen ja pienempinä sarjoina tehtävien tuotteiden valmistukseen. Molemmissa yksiköissä tuotteet voidaan valmistaa alusta loppuun, pintakäsittelyä ja kokoonpanoa myöten. Hokkasilla on Multialla lisäksi vielä yksi erillinen pienehkö yritys nimeltään Multilaser, jossa toteutetaan muun muassa 3D laserleikkausta sekä vesileikkausta.

Multimek Oy:n toimitusjohtaja Matti Hokkanen johtaa yritystä jo kolmannessa Hokkasten sukupolvessa.

”Vuodelle 2018 yrityksellämme on kova kasvutavoite. Markkinatilanne on parhaillaan sellainen, että tilauskantaa on pitkälle näkyvissä”, kertoo hyviä uutisia yrityksen toimitusjohtaja Matti Hokkanen.

Yritys pyrkii tekemään mahdollisimman korkean jalostusarvon tuotteita. Tuotteista valtaosa menee asiakkaiden kautta vientiin ympäri maailmaa.

Ammattitaitoisia osaajia tarvitaan

Multimek Oy:lla, niin kuin koko valmistus- ja tuotantoalalla, on haasteita osaavan työvoiman saatavuudessa. Kaikista suurin pula on ammattitaitoisista levyseppähitsaajista sekä koneistajista. Yritys on tehnyt yhteistyötä oppilaitosten kanssa, järjestänyt rekry-koulutuksia TE -toimiston kanssa sekä pystynyt osin myös kouluttamaan työntekijöitä yrityksessä paikan päällä. Tietoisuutta konepajasta on pyritty lisäämään myös omalla paikkakunnalla järjestämällä lähikoulujen oppilaille tutustumisvierailuja yritykseen.

”Konepajamme lähes 1500 eri tuotteen tuottamisen vaatimustaso on kova ja laatutaso täytyy pysyä korkeana, joten osaamista ja osaajia konepajassamme tarvitaan ja vaaditaan. Tämä on meidän suurin haasteemme”, toteaa Hokkanen ja jatkaa ”Suurena ongelmana näen, kun alalle hakijoita on aivan liian vähän, vaikka töitä olisi paljon. Alan imagoa olemme omalta osaltamme yrittäneet rakentaa ja siihen tulevaisuudessa panostettava entistä enemmän. Tämän päivän konepajateollisuuden työ on aika erilaista, mitä se on ennen ollut - työ on muuttunut paljon toimintaympäristön ja tekniikan kehittymisen kautta, tässä kehityksessä yrityksillä on suuri vastuu”

Konepajassa tuotetaan lähes 1500 eri tuotetta.

Työntekijöitä yritykseen on palkattu myös ulkomailta, noin 15 henkilöä, kun tekijöitä ei ole Suomesta riittävästi löytynyt.

”Ulkomaalaiset työntekijät ovat viihtyneet Multimekilla hyvin, osa ulkomaisista henkilöistä on työskennellyt täällä jo liki 10 vuotta. Meille on myös tärkeää työntekijöiden pysyvyys ja viihtyvyys, sillä näin osaaminen yrityksessä säilyy ja tuotteiden laatutaso pysyy korkeana”, summaa Hokkanen.

Tutustu lisää yritykseen: www.multimek.fi

**

Keski-Suomen kauppakamarin Valmistus ja tuotantovaliokunnan yhtenä tärkeimpänä tehtävänä vuodelle 2018 on parantaa eri teollisuuden alojen kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta. Kauppakamari on osaltaan lähtenyt selvittämään myös ratkaisuja tähän osaavan työvoiman saatavuuden parantamiseen Keski-Suomen yrityslähtöinen osaamisekosysteemi -selvityksen avulla. Siinä kartoitetaan vielä tarkemmin yritysten tarpeita ja toiveita.

​​​​​​​