Omistajanvaihdos osana strategista työkalupakkia

Confidentumin yrittäjä, omistajanvaihdoskonkari Sakari Oikarinen haluaisi, että ikääntyvistä yrittäjistä ja omistajanvaihdoksista puhuminen lopetetaan, sillä omistajanvaihdoksen tulisi olla osa jokaisen työllistävän yrityksen strategista työkalupakkia.

Confidentumin yrittäjä Sakari Oikarisen mukaan ikääntyvien yrittäjien määrästä ja omistajanvaihdoksista puhuminen pitäisi lopettaa. Omistajanvaihdoksessa ikääntyminen ei ole se juttu, vaan omistajanvaihdosta tulisi ajatella enemmän osana strategista työkalupakkia.

”Omistajanvaihdos koskee eniten työllistäviä yrityksiä. Eihän isoissakaan yrityksissä yritystä myydä siitä syystä, että toimitusjohtaja jää eläkkeelle”, Oikarinen vertaa.

Avatakseen aihetta Oikarinen muistelee 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun elektroniikkayritysten valtavaa kasvunopeutta ja myyntibuumia.

”Kasvuvauhti oli niin kova, ettei horisontti enää näkynyt. Oli tyypillistä, että kun pienellä alan yrityksellä loppui kyky kasvaa, myytiin yritys seuraavalle. Kun sen kasvuraja tuli vastaan, myytiin se ruotsalaisille. Kun ruotsalaisten raja tuli vastaan, myytiin yritys amerikkalaisille. Se tapahtui nopealla syklillä.”

Oikarisen mukaan sama näkyy nyt vähän hitaammin useammalla toimialalla. Viime vuosina on yleistynyt, että isot yritykset ostavat osuuksia innovatiivisista start up -yrityksistä.

”Moni hakee liiketoiminnan ostojen kautta kasvua tai hyviä avainhenkilöitä, jolloin osto on kasvun mahdollistaja, eli se on strateginen osto”, Oikarinen kertoo.

Tiivistettynä omistajanvaihdos ei siis ole subjekti eli itsetarkoitus, vaan objekti, väline.

”Se on yhtä lailla alkavalle yrittäjälle valinta, perustanko oman vai ostaisinko yrityksen, vai menisinkö mukaan osuuskuntaan. Se on siis yksi osa valintapalettia”, Oikarinen toteaa.

”Toisaalta taas jollekin työllistävälle yritykselle, jonka strategiana on kasvaa, se on osa strategista keinovalikoimaa eli tehdäänkö kasvu orgaanisesti vai ostamalla”, Oikarinen jatkaa.

Yrityksen myyminen myyjän näkökulmasta

Oikarinen muistuttaa, että ikääntyvien yrittäjien kannattaa kääntää ajatusmaailma ”olen jäämässä eläkkeelle, firma pitäisi myydä” -ajattelusta siihen, millaista strategista hyötyä firmasta olisi toiselle. On pohdittava, millainen osa yritys on sen toimialan kokonaisuutta.

”Monesti kun hetki pohditaan, tullaan siihen tulokseen, että yrityksestä ei ole kenellekään strategista hyötyä. Ajatus pitää kääntää niin, että kyllä on strategista hyötyä, tai että on hyötyä, mutta ei ihan vielä tällaisenaan”, Oikarinen kannustaa.

Yritysten tilanteita on kolmenlaisia:
1. yritys ei ole myytävissä
2. on myytävissä, jos laitetaan myyntikuntoon
3. on jo myyntikunnossa.

Oikarisen mukaan omistajanvaihdoksista puhuttaessa keskitytään liikaa omistajanvaihdoshetkeen tai ostamiseen. Asiaa pitäisi tarkastella isommassa kuvassa ja pidemmällä aikavälillä.

”Keskustelu siitä, milloin on hyvä aika myydä, olisiko pitänyt myydä aikaisemmin – isossa kuvassa nämä ovat vasta viimeisten vaiheiden juttuja, enemmän pitäisi katsoa asiaa yritysrakenteen uusiutumisen näkökulmasta. Ydinjuttu ei ole ikääntyvät yrittäjät ja omistajanvaihdokset, vaan meillä on eri vaiheissa olevia yrityksiä, erilaisissa vaiheissa olevia yrittäjiä. Se taas johtaa ikuisuuskysymykseen siitä, millaisia omistajanvaihdospalveluita tulisi järjestää”, Oikarinen kiteyttää.

Oikarinen on tehnyt pitkän uran muun muassa Euroopassa. Kauppakamarin jäsenyyden kautta Oikarinen toivoo, että hän voisi tuoda pitkän kokemuksensa keskisuomalaisten yritysten hyödyksi eri tilanteissa ja verkostoitumisen kautta.

”Jo ennen koronaa olen tehnyt urani pääasiassa Etelä-Suomessa ja Euroopassa. Nyt kun se tuli nähtyä, ajattelin, että voisin asettua aloilleni Keski-Suomeen. Oli luontevaa liittyä kauppakamarin jäseneksi, että pääsen kiinni siihen, mitä Keski-Suomessa tapahtuu. Kauppakamarin kolumnien kautta on tullut hyviä avauksia ja kannanottoja oikea-aikaisesti, sopivalla tavalla voimakkaita, oikealla äänenpainolla”, Oikarinen päättää.

Juttu on julkaistu alun perin marraskuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.