Parasta traktorikokemusta Suolahdesta maailmalle

Valtran modernilla, moneen käyttötarkoitukseen sopivalla Multi-Purpose Vehicle -työkoneella voi maataloustöiden lisäksi hoitaa niin metsäurakoinnin, lentokenttien kuin puolustusvoimien töitä. Kuva: Bermuda Oy / Valtran arkisto

Traktoreiden edelläkävijä Valtra on palkittu vuosien varrella lukuisilla innovaatio- ja muotoilupalkinnoilla. Maailman asiakaslähtöisimmät ja älykkäimmät traktorit tulevat Valtran tehtaalta Suolahdesta.

Valtra on koko historiansa ajan tuonut edelläkävijänä traktoreihinsa innovaatioita ja valinnan mahdollisuuksia, jotka tukevat asiakkaan toimintaa, sekä ponnistellut helppokäyttöisyyden eteen. Tätä tarinaa todistavat Valtran vuosien varrella saamat lukuisat innovaatio- ja muotoilupalkinnot.

Kun Valtran traktorituotannossa 1990-luvulla siirryttiin tilaustoimitusmalliin, avautui myös mahdollisuus räätälöidä koneita asiakkaan toiveiden mukaan. Sittemmin asiakkaan valittavissa olevien ominaisuuksien kirjo on alati kasvanut: esimerkiksi väri, voimansiirtotyyppi, hydrauliikka, nostolaite ja jousitus ovat asiakkaan valittavissa olevia optioita. Kaikki tämä on taannut Valtran asiakkaalle parhaan traktorikokemuksen. Vuodesta 2013 asiakkaalle tuotettava lisäarvo nostettiin taas uudelle tasolle, kun Valtran Unlimited-studio sai alkunsa kokeilusta.

”Halusimme nähdä, olisiko asiakkailla kysyntää sellaisille erikoisemmille lisävarusteluille, joiden asennukseen ei linjatuotannossa ole mahdollisuutta. Kysyntä on vuosi toisensa jälkeen ylittänyt korkeallekin asetetut odotukset”, toteaa Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi.

Unlimited suunnittelee ja toteuttaa tehdastakuulla ne kuljettajan mukavuutta ja viihtyisyyttä lisäävät ominaisuudet, joilla asiakas saa koneensa yksilöllisen viimeistelyn viimeisen silauksen, kuten nahkapenkin, erikoisratin ja pinkit teippaukset. Erikoisvarusteiksi tilataan myös hyvin paljon sellaista, mikä on ehdottoman tärkeää työn tehostamiseksi, kuten metsä- tai tienhoitotyövarustelut. Unlimited on toteuttanut paljon erikoissegmenttien, kuten puolustusvoimien, varustelutilauksia. Maailman mukana traktoreiden varustelu on muuttunut: nykytraktorissa on jo perusmuodossaan valtavasti tietotekniikkaa ja erikoisvarustelujen myötä usein vielä enemmän.

Edelläkävijyys on syntynyt innovatiivisuudesta

Valtralla on nykyään tukenaan emoyhtiö AGCOn raamit ja investoinnit sekä kannustus innovointiin, mikä on yksi tärkeä tekijä menestyksen takana. Emoyhtiö antaa tukea ja suuntaa mutta ei rajoita luovuutta. Strategisen tärkeäksi muodostunut Unlimited lähti innovatiivisesta kokeilusta, kuten myös Valtra Connect -telemetriaratkaisu.

”Valtran pilottiratkaisu on sittemmin valittu koko AGCOn yhteiseksi alustaksi, jolle digitaalisia palveluita rakennetaan”, Rautjärvi kertoo.

Erikoisvarustelumahdollisuus yhdistettynä digitalisaation mukanaan tuomiin palvelumuotoilumahdollisuuksiin on antanut Valtralle vauhtia traktorimyynnin perinteisten asiakassegmenttien ulkopuolella. Modernilla Valtra-koneella voi maataloustöiden lisäksi hoitaa kilpailijoita paremmin esimerkiksi metsäurakoinnin, kunnallisteknisten töiden, lentokenttien ja puolustusvoimien töitä. Valtrasta on sukeutunut moneen käyttötarkoitukseen soveltuva työkone, Multi-Purpose Vehicle. Digitaalisilla palveluilla lisätään asiakkaan työskentelytehoa.

”Esimerkiksi telemetriaan perustuvat palvelut automatisoivat urakoitsijan laskutusta, vievät lentokenttätraktoria kohti autonomista ohjausta ja tuovat varaosat ja huollon entistä tiiviimpään ja ennakoivampaan yhteistyöhön, jos asiakas niin haluaa”, kuvailee Rautjärvi.

Millä ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Valtra aikoo menestyä seuraavat kymmenen, ellei jopa 70 vuotta?

”Maailman dynamiikka on ehkä siinä määrin muuttunut, että strategian tarkasteluvälin on syytä olla tiiviimpi kuin ennen, mutta toisaalta taaksepäin katsottuna meillä on viime vuosikymmenet ollut ytimeltään muuttumaton ja hyväksi osoittautunut strategia. Jokaiselle valtralaiselle asiakas on tärkein, haluamme oppia uutta, toimimme tehokkaasti yhdessä ja pystymme uudistumaan”, Rautjärvi kertoo.

Mikä Valtra on?

Valtra on monelle suomalaiselle tuttu JYPin jääkiekkoilijoiden pelipaidan rintamuksesta, ja kotimainen traktoribrändi tunnetaan nimeltä hyvin. Valtran liki 70-vuotisen historian aikaisten omistus- ja nimenmuutosten matkalta myös Valmet on nimenä jäänyt elämään paitsi vanhemman, edelleen käytössä olevan traktorikannan logoissa, myös yleisön ajatuksissa eikä ole harvinaista, että valtralaiselta vielä tänäkin päivänä kysytään mitä Valmetille kuuluu.

Harvempi ehkä tietää, että Suolahden traktoritehdas on ainoa laatuaan Pohjoismaissa, tai että Valtra kuuluu amerikkalaiseen AGCO-konserniin, joka on maailman johtavia yrityksiä maanviljelyratkaisujen suunnittelun, valmistuksen ja jakelun alalla. Valtra-traktoreita valmistetaan myös Brasiliassa, ja brändi onkin yksi Latinalaisen Amerikan suosituimmista.

Valtra-koneita myydään yli 75 maassa, ja Pohjoismaissa Valtra on markkinajohtaja. Suolahden tehtaan tuotannosta yli 90 % menee vientiin. Suolahden traktori- ja voimansiirtotehtaiden yhteydessä on tuotekehityskeskus, varaosien toimituskeskus, Unlimited-studio ja kesästä 2020 eteenpäin myös logistiikkakeskus. Valtra työllistää Suolahdessa yli 900 keskisuomalaista.

Asiakaskeskeisyys on yksi Valtran toiminnan kulmakivistä. Tilaustoimitusmallin edelläkävijyydestä on kuitenkin tultu vielä pidemmälle, ja nykyisellään koneita ei vain tilata, vaan suunnitellaan yksittäisen asiakkaan tarpeisiin. Jo kokoonpanolinjalla koneeseen voidaan tuoda paljon yksilöllisyyttä, ja erikoisemmat asiakasvarustelut toteutetaan Unlimited-studiossa.

”Asiakaskeskeisyys tarkoittaa myös sitä, että Valtran tuotteet ja palvelut liittyvät saumattomasti toisiinsa. Asiakkaan näkökulmasta on olennaista, että traktoriin saa sujuvasti huollon ja tarvittavat varaosat”, Jari Rautjärvi sanoo.

Tuoteinnovaatioiden ohella Valtra on palvelupuolen edelläkävijä, ja Valtra Connect -telemetriaratkaisu on hyvä esimerkki palvelujen digitalisoinnista: Connectin avulla asiakkaalla on mahdollisuus yhteistyössä huollon kanssa ennakoida huoltotarpeet ja ratkaista ongelmia myös etänä.


Juttu on julkaistu alun perin Keski-Suomen kauppakamarin 90-vuotisjuhlajulkaisussa.