Puustikin Jarkko Pilvinen – puuseppä, joka veistää myyttejä ja tarinoita todeksi

Kun ajaa Tikkakosken yritysalueen perukoille, ei heti arvaisi, että siellä syntyy käsityönä viikinkityylisiä huonekaluja, fantasiahenkisiä sisustuselementtejä ja mytologisia koruja. Puustikin verstaalla puu taipuu tarinoiksi, joissa kaikuu Pohjolan mytologia ja pelimaailmojen estetiikka.

Puustikin perustaja, puuseppä Jarkko Pilvinen, on rakentanut yritystään pala kerrallaan jo yli vuosikymmenen ajan. Yhdessä koruseppä Juho Mannisen kanssa hän luo uniikkeja esineitä, joissa yhdistyvät käsityö, historia ja mielikuvitus.

– Meidän työmme on pohjimmiltaan tarinankerrontaa. Asiakas tuo idean tai tunteen, ja me toteutamme sen puun ja metallin keinoin, Pilvinen kuvailee.

Puustikin tarina sai alkunsa harrastuksesta, joka kasvoi yritykseksi maaliskuussa 2013.

– Ajattelin, että jos en nyt kokeile, kadun sitä vanhempana. Päätin kokeilla, voiko intohimosta tulla ammatti, Pilvinen muistelee.

Tuolloin hän työskenteli vielä Hong Kong -tavaratalossa. Myymäläpäällikkö, itsekin yrittäjähenkinen, rohkaisi ottamaan ensimmäisen askeleen.

– Sain lupauksen, että jos yritys ei lähde lentoon, saan vuoden sisällä palata vanhaan työhöni. Se oli iso turvaverkko ja valtava kannustus. Olen yhä kiitollinen siitä, että joku uskoi minuun, hän kertoo.

Pilvinen aloitti yksin pienessä verstaassa Tikkakoskella, jossa toiminnot ovat vuosien varrella laajentuneet sitä mukaa, kun tilaa vapautui. Ensimmäinen työntekijä tuli mukaan työkokeilun kautta vuonna 2014.

– Työkokeilu on ollut loistava tapa löytää oikeat ihmiset oikeille paikoille. Se on win–win–win: työnhakija saa kokemusta, yrittäjä apua ja yhteiskunta uusia veronmaksajia.

Luovuus koetuksella

Matkan varrella on nähty sekä menestystä että vaikeita vuosia. Talouden heikentyminen, tappiollinen liiketulos ja jatkuva kuormitus johtivat lopulta lähes loppuunpalamiseen.

– Olin ollut uupunut jo pitkään, mutta viime vuonna tuli seinä vastaan. Kun luovuus katoaa, on kuin oma sielu häviäisi, Pilvinen kuvaa rehellisesti.

Hän joutui tekemään raskaita päätöksiä ja irtisanomaan työntekijät.

– Se oli kipeää, mutta samalla välttämätöntä. Nyt ajattelen, että kaikki on mennyt niin kuin on pitänyt. Olen saanut valtavasti vertaistukea muilta yrittäjiltä. Vain toinen samassa tilanteessa ollut ymmärtää, miltä se tuntuu.

Kokemus muutti myös suhdetta yrittäjyyteen.

– Ymmärsin, etten ole johtaja vaan taiteilija. En halua kasvattaa yritystä miljoonabisnekseksi, vaan keskittyä siihen, missä olen hyvä. Henkinen tasapaino ja onnellisuus on tärkeämpää kuin kasvu.

Uusi alku on tuonut mukanaan uusia ideoita

Puustikki on uudistunut monella tavalla. Vaikka huonekalujen myynti ei ole yhtä hurjaa kuin parhaimpina vuosina, uusia tuulia puhaltaa. Pilvinen on löytänyt uuden intohimon orgaanisesta 3D-mallintamisesta ja -tulostamisesta, jota hän opetteli itse YouTuben avulla.

– Aluksi se oli hankalaa, mutta teknisen mallintamisen osaaminen huonekalujen puolelta auttoi myös orgaanisessa, eli "elävien olentojen" mallintamisessa. Nyt pystyn tuomaan monimutkaisemmatkin ideat näkyviksi ja tekemään kevyempiä, helpommin toimitettavia sisustuselementtejä puisten huonekalujen lisäksi, hän kertoo.

Uudet tuotteet syntyvät useimmiten omien visioiden pohjalta, joita pystyy tuomaan todeksi sopivien asiakastilausten kautta, kuten suosittu Viikinki-TV-taso. Viikinki-TV-tason tarina alkoi ideasta paperilla ja sitä kautta 3D-mallinnuksena. Kun sopivasti eräs asiakas tiedusteli hänelle sopivaa ja erilaista tv-tasoa, oli siihen sopiva vaihtoehto juurikin tuo malli, joka sittemmin on lukittu vakiovalikoimaan.

Osa tuotteista taas toteutetaan vaikkei varmaa myyntiä vielä olisikaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on hiljattain julkaistu Taikaliemi -tuotesarja, joka oli välitön hitti julkaisusta lähtien.

– Tuotekehitys on jatkuvaa oppimista. Joskus idea floppaa, mutta sitten kokeillaan uudelleen. Luovuus ei pysähdy.

Tarinoita puusta ja ihmisistä

Puustikin filosofia perustuu inhimillisyyteen ja aitouteen.

– Olen nähnyt, että hyvällä johtamisella ja ihmisten kunnioittamisella on valtava merkitys. Kohtelen työntekijöitäni ja asiakkaitani kuten kavereitani. Ei voi tietää, mitä kukin käy läpi, mutta ei ainakaan pidä olla se, joka pahentaa toisen päivää, Pilvinen sanoo.

Vaikka tie on ollut kivinen, tulevaisuus näyttää valoisammalta. Joulun lähestyessä pientuotemyynti vetää taas, ja mieli on luottavaisempi kuin pitkään aikaan.

– Tämä on ollut uudestisyntymisen vuosi. Kun tekee sydämestään ja omalla tavalla, kaikki kyllä löytää paikkansa, Pilvinen hymyilee.


Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 2025 Kauppakamari-lehdessä.
​​​​​​​