Rekka Group – brändiuudistuksen siivittämänä kohti uutta kasvua

Rekka Groupin kehitysjohtaja Suvi Widgrén. Kuva: Mari Mansikkamäki, Visual Friday

Kaksi kuljetusalan yritystä, K-S Bulk Oy ja SFK Kuljetus Oy fuusioituivat joulukuussa 2021, ja syntyi aivan uusi yritys – Rekka Group. Rekka Group on lähtenyt rohkeasti rakentamaan uutta brändiään humoristisella mutta vakuuttavalla otteella.

Yrityksen tarina lähtee vuodesta 2015, kun yrityksen perustaja ja omistaja Heikki Virtanen teki exitin edellisestä yrityksestä, eikä hän keksinyt, mitä niillä rahoilla tekisi. Niinpä hän perusti uuden kuljetusyrityksen koulukavereidensa kanssa, ja lähti bulkkipuolelle. Historiaa kuljetusalalla Virtasella on kaiken kaikkiaan 40 vuotta.

”Kun kilpailukielto kemikaalipuolelle päättyi vuonna 2019, lähti yritys sille puolelle ja otti ison kasvuharppauksen”, kertoo kehitysjohtaja Suvi Widgrén.

Heikki Virtanen on aina houkutellut tytärtään Suvia töihin, kunnes viime vuonna tässä onnistui.

”Olen sanonut aina ei kiitos, mutta vuosi sitten hyppäsin mukaan katsomaan, miten voin olla avuksi, sillä olin juuri jäänyt pois Smartumin toimitusjohtajan roolista. Olin ensimmäinen, joka tuli toimialan ulkopuolelta. Minulla ei ollut aiempaa kokemusta alasta, ellei renkaan juurella syntymistä lasketa. Minun piti tulla vain katsomaan, mutta neljän kuukauden kuluttua olinkin yksi omistajista”, Widgrén naurahtaa.

Pian siitä yritys lähti rakentamaan uutta strategiaa ja brändiä, joita on rakennettu rinta rinnan. Kun kaksi kuljetusalan yritystä, K-S Bulk Oy ja SFK Kuljetus Oy fuusioituivat joulukuussa 2021, syntyi Rekka Group. Rekka Groupissa uskotaan, että kasvu lähtee ennen kaikkea henkilöstostä, ja siksi ihmiset yrityksen takana ovat vahvasti ja aidosti mukana kaikessa tekemisessä. Rekka Groupissa panostetaan siihen, että ihmiset kokevat työssään merkityksellisyyttä, arvostusta, välittämistä ja yhteisöllisyyttä.

”Rakkaudesta lajiin huomasin, mikä potentiaali täällä on ja näin, että asiat tehdään hyvin. Ajattelin, että ala on muutakin kuin vain substanssiosaamista – ihmisten johtamista, strategista ajattelua, vastuullisuutta, digitaalisuutta – ja niitä asioita lähdettiin kehittämään. Huomasin, että alalla on paljon potentiaalia”, Widgrén kuvailee.

Brändiuudistuksen taustalla oli tahto kasvaa suuremmaksi ja lähteä tekemään tavoitteellista kasvua.

”Se vaatii sen, että meillä pitää olla kiinnostava brändi asiakkaisiin ja kiinnostava työnantajaimago työntekijöille. Maailma muuttuu, kuljettajat muuttuvat, nuoria tulee alalle. Tämän päivän työntekijät eivät arvosta välttämättä samoja asioita kuin 40 vuotta sitten”, Widgrén toteaa.

Yrityksen nimi keksittiin kuin sattuman kautta. Yllättäen kukaan ei omistanut vielä Rekka-nimeä.
”Rekka on suomea ja se edustaa meitä. Idea tuli siitä, että kehiteltiin kampanjaa, jossa pienet ärrää harjoittelevat sanovat ”rekka” tai ”minusta tulee rekkakuski”. Nyt omistamme nimen. Aina ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan”, Widgrén naurahtaa.

Työsarkaa riittää kotimaan kamarallakin, mutta tulevaisuuden tavoitteena on kasvaa myös kansainvälisesti. Yritys toimii nyt valtakunnallisesti ja osittain myös Ruotsissa.

”Tulevat vuodet keskitymme kotimaan markkinoihin, mutta kansainvälistymisen eteen olemme tehneet ensimmäisiä pieniä askeleita: palkattu englantia osaavia tekijöitä sekä mm. saksan kielestä on ollut plussaa. Nettisivut tuotettiin myös englanniksi.”

Uudistunut yritys otti saman tien somen haltuun. Maaliskuussa yrityksessä aloitti ensimmäinen markkinointi- ja viestintäpäällikkö.

”Meidät on otettu tosi hyvin vastaan. Jalkautamme brändiä ja strategiaa, ne eivät ole irrallisia. Viestintä lähtee sisältä ulospäin. Läpinäkyvyyttä pitää myös olla, viestinnän pitää olla rehellistä ja aitoa. Esimerkiksi kuljettajammekin tietävät, mikä on hiilineutraalia ja he ovat sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin. Brändi on merkittävä osa strategiaa. Hallitus on tukenut tätä työtä ja brändin merkitys ymmärretään tänä päivänä. Pienessä yrityksessä myös henkilöbrändeillä on merkitystä.”


Päästölaskentaa ja kompensointia


Vastuullisuusasiat ovat tärkeä osa yrityksen toimintaa, ja Widgrén lähti seuraamaan, mitä logistiikkapuolella puhutaan vastuullisuudesta.

”Osallistuin mm. kauppakamarin infotilaisuuksiin ja sain tietoa sitä kautta. Mitä enemmän tutki, sitä enemmän vastuullisuus nousi joka kanavassa”, Widgrén avaa.

”Teimme päästölaskelmat, tutustuimme kaasuautoihin ja kaasuinfraan, hankimme tietoa ja asetimme tavoitteita. Paljon tiedonhakemista ja eri verkostoihin tutustumista. Meillä on kymmenosainen ohjelma, miten päästöjä voidaan vähentää: rakennetaan asiakasverkostot, uusitaan kalustoa, ajetaan taloudellisemmin ja ennakoivammin, koulutetaan kuljettajia. Monia asioita tehdään jo, ja kun tehdään hyvin, siinä voittaa niin yritys kuin ympäristökin”, Widgrén kuvailee.

Yhtenä keinona yritys teki investointipäätöksen ottaa käyttöön järjestelmän taloudellisen ajotavan seurantaan.

”Sitä kautta saamme päästölaskelmat ja pystymme osoittamaan asiakkaille päästöt heidän kuljetustensa osalta.”

Widgren toteaa, että kaikki isot asiat lähtevät ensin uteliaisuudesta ja tahdosta lähteä tekemään asiat paremmin. Sitten etsitään keinoja.

”Emme tule ikinä olemaan päästötön, se on mahdotonta, mutta selvitämme, miten jäävät päästöt kompensoidaan metsäomistajien kanssa ja miten asiakkaat voivat tulla mukaan. Kaasuauto aloittaa kesällä ja lisäksi tutkimme muita ympäristöystävällisiä polttoaineratkaisuja.”

Yhteistyössä on voimaa – niin vastuullisuusasioissakin. Widgrén kertoo osallistuneensa YmpyräKS-verkoston tilaisuuksiin ja saaneen sitä kautta innostusta.

”Se innostaa. Mitä enemmän asioista puhutaan ja mitä enemmän toimijat tekevät, sitä enemmän saadaan uteliaisuus ja innostus kasvamaan”, Widgrén sanoo.

Widgren ajattelee asioita positiivisen kautta, mutta haastava maailmantilanne – etenkin kuljetusyrityksille – ei ole voinut olla vaikuttamatta myös Rekka Groupin toimintaan.

”Kapuloita laitetaan rattaisiin joka puolelta. Mitä vielä? Korona, sota, polttoaineet, komponenttipula, Saimaan kanava, Adblue. Toisaalta hyvä, että kädet on täynnä hommia niin ei ole ehtinyt murehtia liikaa. Tässäkin tsemppausasenne on tarpeen. Kun polttoaineiden hinnat lähtivät kasvuun, se söi kassan ihan tyhjäksi. Onneksi meillä on ymmärtäväisiä asiakkaita, joiden kanssa on saatu neuvoteltua hintoja, koska meidän tuottama logistiikka on heille merkityksellistä. Tilanne on saatu haltuun joltain osin, mutta kannattavuuden kanssa painitaan toden teolla.”

Toimintaympäristön haasteista huolimatta yrityksessä uskotaan edelleen kasvuun.

”Edelleen uskomme positiivisuuteen ja liikevaihto kasvaa. Tällä hetkellä meillä on jopa kalustopulaa ja olisi enemmän myyntiä mitä voidaan tehdä. Pidämme silti jalat maassa ja pään kylmänä ja seurataan, mitä tapahtuu. Ennakoidaan ja vaikutetaan mihin pystytään”, Widgrén sanoo.

Widgrén ottaa kantaa myös teiden kuntoon. Tiet on saatava kuntoon.

”Se on turvallisuuskysymys. Kalusto kasvaa koko ajan. On myös ympäristöteko, että samoilla kilometreillä pystytään viemään enemmän tavaraa. Mutta se, miten Suomen teiden kunto siihen soveltuu, on huolestuttavaa”, Widgrén sanoo.

Lopuksi Widgrén sanoo muutaman sanan kauppakamarista.

”Kauppakamari on ollut hyvä yhteistyökumppani yrityksen kehityksessä ja kasvussa. Puheenjohtajamme käy tällä hetkellä HHJ-kurssia”, Widgrén mainitsee YmpyräKS-ympäristövastuullisuusverkoston toiminnan lisäksi.

Juttu on julkaistu alun perin Toukokuun 2022 Kauppakamari-lehdessä.