Sami Kettunen kutsuttiin johtamaan Ceili kasvuun – paljastaa avaimet kasvun takana

Ceilin toimitusjohtaja Sami Kettunen uskoo johtajana avoimuuteen. Myös organisaatiorakenne pidetään matalana. Kuva: Sanna Kostamo, Visual Friday

Kun Salesforce-asiakkuudenhallinta-alustaan keskittyneessä yrityksessä päätettiin investoida kasvuun, kutsuttiin yrityksen johtoon IT-alalla uraa luonut, kasvuyritysten luotsi Sami Kettunen. Vain muutamassa vuodessa Ceilin henkilöstömäärä on kasvanut seitsemästä kolmeenkymmeneenviiteen ja liikevaihto yli kahteen miljoonaan euroon. Kettunen avaa, miten siinä onnistuttiin.

Ceilin tarina alkaa vuodesta 2014, kun yrityksen perustajat totesivat itse Salesforce-käyttäjinä, miten toimiva ratkaisu on kyseessä, ja aloittivat pienimuotoisen konsultoinnin.

Yritystoiminta oli saatu käyntiin, ja vuonna 2018 yrittäjät päättivät investoida vahvemmin kasvuun. Silloin yrittäjät olivat yhteydessä Sami Kettuseen, lähtisikö hän mukaan Ceiliin. Kettunen tutustui alustaan, sen tulevaisuuteen ja mietti hetken.

”Päätin lähteä mukaan Ceiliin, sillä huomasin tuotteen valtavan potentiaalin. Kyseessä on maailmanluokan tuote. Olen ollut IT-alalla 25 vuotta ja näin, että tämä lähtee lentoon”, avaa Kettunen taustoja päätöksen takana.

Ceilin toimitusjohtaja Kettusesta tuli vuoden 2019 maaliskuun alusta. Kun silloin Kettunen oli yrityksen seitsemäs työntekijä, on työntekijöitä nyt 35.

Kasvun takana aidosti hyvä tuote ja panostukset myyntiin ja henkilöstöön

Ceilin tarkoituksena on tuottaa yrityksille digitaalisia palveluita, jotka auttavat yritystä menestymään kilpailijoitaan paremmin. Ceili keskittyy ainoastaan Salesforce-teknologiaan. Kettunen ei näe riskiä keskittymisessä yhteen tuotteeseen.

”Salesforce on ollut asiakkuudenhallinnan teknologisella piikkipaikalla pitkään, ja sille on ollut kova kysyntä”, Kettunen toteaa.

Järjestelmä tarjoaa hyvän pohjan yritysten kasvuun. Ceilin salaisuus on Kettusen mukaan se, että se pystyy tarjoamaan Salesforcen hyödyt nopeasti ja kustannustehokkaasti.

”Emme tuota pelkästään CRM-palvelua vaan koko digitaalisen palveluketjun. Projektit ovat yleensä pitkiä yhteistyökumppanuuksia, ja järjestelmää kehitetään yrityksen mukana”, Kettunen täsmentää.

Asiakkaita kasvamaan auttava Ceili elää niin kuin opettaa. Pohjana Ceilin menestykselle on ollut Kettusen mukaan aidosti hyvä tuote ja sen markkina-asema.

Toinen syy on ollut panostaminen myyntityöhön ja markkinointiin. Kettunen muistuttaa, että tulokset eivät näy heti, vaan pitkäjänteinen työ palkitaan.

”Olemme keskittyneet aidosti myyntityöhön ja tehneet jalkatyötä myynnin eteen. Panostukset digitaaliseen markkinointiin alkoivat kantaa hedelmää 7–8 kuukauden jälkeen”, Kettunen avaa.

Kaikkein tärkeimpänä Kettunen kuitenkin nostaa osaavan ja sitoutuneen henkilöstön.

Henkilöstön hyvinvointi avainasemassa

Kasvavassa yrityksessä on tärkeää huolehtia henkilöstön hyvinvoinnista. Ceilillä työntekijöiden tyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti muun muassa pulssimittauksilla ja palautekyselyillä.

Myös läpinäkyvyys on Ceilin tärkeitä arvoja. Työntekijöille kerrotaan avoimesti, mitä yritykselle kuuluu, mitä uusia asiakkuuksia on tulossa ja mitä kehittämistyön rintamalla tapahtuu.

”Myös organisaatiorakenne pidetään matalana – organisaation johto ja työntekijät ovat samaa tiimiä”, Kettunen toteaa.

Laajat etätyömahdollisuudet, yhteiset aktiviteetit ja muut työsuhde-edut ovat osa Ceilillä viihtymistä, mutta sitoutumista lisäävät mielenkiintoiset projektit.

”Meidän on pidettävä huoli siitä, että olemme merkityksellinen ja mielenkiintoinen työpaikka, ja se myös tarkoittaa sitä, että on löydettävä kiinnostavia projekteja”, Kettunen kertoo.

Ceilin hupiministeriö pitää huolen hauskanpidosta yhdessä, ja johto huolehtii, että työntekijä saa tukea ja apua silloin, kun sitä tarvitsee. Myös työkuormaa seurataan ja siihen pystytään vaikuttamaan tarpeen tullen.

”Ihmisten kuuntelu on todella tärkeässä roolissa.”

Uusien haasteiden toivossa ei työpaikasta Ceilillä tarvitse luopua, sillä jokaiselle työntekijälle on luotu oma urapolkusuunnitelma.

”Emme halua lukita nuoria tiettyyn rooliin: kun kaipaa uuden oppimista, sitä voidaan myös tarjota. Se on tärkeää nykypäivän työelämässä”, Kettunen sanoo.

Myös työn joustavuus on iso juttu: Ceilillä voi tehdä esimerkiksi lyhyempää työaikaa joustavilla työajoilla tai vaikkapa ulkomailta käsin.

Henkilöstö on mukana kehittämisessä monella tapaa. Yksi hauska esimerkki on se, kun henkilöstö toivoi parempaa kahviautomaattia toimistolle.

”Totesin, että sellainen voidaan hankkia, kun kahden miljoonan euron liikevaihdon raja ylittyy”, Kettunen lupasi.

Kahden miljoonan euron liikevaihdon raja rikkoutui jo ennen vuodenvaihdetta, ja tuliterä kahvikone löysi pian tiensä Ceilin modernille ja viihtyisälle toimistolle Jyväskylän ytimessä.

15–20 uutta työntekijää vuosittain, toimitilat Tampereelle ja Helsinkiin

Ceili on kasvanut vahvasti vuosi vuodelta. Se on avannut toimitilat Jyväskylän lisäksi Tampereelle ja Helsinkiin.

”Panostamme lisää kasvun kiihdyttämiseen, ja tulemme palkkaamaan 15–20 henkilöä vuosittain”, sanoo Kettunen.

Ceilissä on yksi piirre, joka tekee siitä erityisen työnantajana.

”Haluamme tarjota monesti sen ensimmäisen IT-alan työpaikan suoraan yliopistosta valmistuneille nuorille. Investoinnit osaamisen kehittämiseen kannattaa – olemme saaneet tätä kautta töihin erittäin hyviä ammattilaisia”, Kettunen kertoo.

Kuka?

Sami Kettunen. Kuva: Sanna Kostamo, Visual Friday

Sami Kettunen, 54
Koulutus: KTM, Jyväskylän yliopisto
Harrastukset: Monipuolinen liikunta, osuuskaupan hallinto, pesäpallon seuratoiminta ja penkkiurheilu
Perhe: Vaimo Heli ja kolme aikuista poikaa
Hauska/erikoinen fakta itsestäsi: Toimin kuuluttajana Jyväskylän Kirin pesäpallo-otteluissa.

Juttu on julkaistu alun perin syyskuun 2023 Kauppakamari-lehdessä.