Suomen ensimmäinen käyttöön tuleva vetytankkausasema rakennetaan Jyväskylään – Mahdollistaa vetybussien käyttöönoton ensimmäisenä Suomessa

Kuva: Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden sivuilta

Vireon rakentaa Suomen ensimmäisen käyttöön tulevan suuren kapasiteetin vetytankkausaseman Jyväskylään. Tällä hetkellä Suomessa ei ole muita toiminnassa olevia vetytankkausasemia. Jyväskylään rakennettava asema on ensimmäinen neljästä strategisesti sijoitetusta asemasta, jonka toteutumisen mahdollistaa Central Finland Mobility Foundation (Cefmof) ja Jyväskylän kaupungin yhteistyöhanke.

Jyväskylän valinta ensimmäiseksi asemaksi korostaa kaupungin strategista sijaintia Suomen keskellä, tarjoten keskeisen solmukohdan vetyinfrastruktuurille.

"Jyväskylän keskeinen sijainti ja vahva yhteistyö Cefmofin ja kaupungin kanssa tekevät siitä erinomaisen aloituspisteen vetyinfrastruktuurillemme", sanoo Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voie. "Tämä hanke ei ainoastaan vahvista Jyväskylän roolia uusiutuvaan energiaan siirtymisessä, vaan myös raivaa tietä vetykäyttöiselle liikenteelle koko Suomessa, kun uusia asemia avataan pian."

Asema avataan ensi vuoden kesäkuussa, ja se palvelee ensisijaisesti raskaan kaluston ajoneuvoja, mutta myös mahdollisesti esimerkiksi takseja ja pakettiautoja. Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon. Asema rakennetaan Seppälänkankaalle Kuormaajankaari 4:ään. Investointi on suuruudeltaan arviolta 4–4,5 miljoonaa euroa.

Jyväskylä edistää hiilineutraaliutta ja vihreän vedyn ympärille kehittyvää ekosysteemiä

Jyväskylän kaupungilla on selkeä strategia saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä, mikä alleviivaa kaupungin sitoutumista kestävään kaupunkikehitykseen.

"Otamme kaupunkina nyt konkreettisia askeleita kohti tätä tavoitetta," sanoo Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto. "Cefmof:n perustaminen yhteistyössä Toyota Gazoo Racing World Rally Teamin ja Toyota Mobility Foundationin kanssa on meille merkittävä virstanpylväs, joka on mahdollistanut konkreettisten toimenpiteiden toteuttamisen nopealla tahdilla. Ensimmäisen vihreän vedyn tankkausaseman avaaminen ja vetybussipilotin käynnistyminen ovat erinomaisia lähtökohtia vihreän vetyekosysteemin rakentamiselle alueelle."

Ensimmäiset vihreällä vedyllä toimivat bussit pilotoidaan Jyväskylässä vuonna 2025

Jyväskylä on edelläkävijä vihreällä vedyllä toimivien bussien käyttöönotossa Suomessa. Pilottihanke integroi vuoden 2025 aikana viisi vihreällä vedyllä toimivaa bussia kaupungin julkisen liikenteen kalustoon, ja sitä tukee uusi vetytankkausasema. Hankkeessa testataan muun muassa vihreiden vetybussien suorituskykyä pohjoisissa olosuhteissa ja edistetään kestävää kaupunkiliikennettä. Caetano H2 City Gold -bussien tuotanto alkaa tammikuussa 2025 ja vetybussit otetaan koekäyttöön heinäkuuhun 2025 mennessä. Bussit on mahdollista liittää kaupungin joukkoliikenteeseen vuoden 2025 aikana.

"Edistämme hiilineutraaliutta erilaisten vihreää vetyä hyödyntävien projektien kautta, jolloin kansalaiset pääsevät kokemaan sen mahdollisuudet ja tietoisuus lisääntyy. Tämä hanke tähtää kaupunkiliikenteen parantamiseen ja ympäristöhaasteiden ratkaisemiseen, tukien Jyväskylän siirtymistä kestäviin ratkaisuihin ja edistäen puhtaampaa, terveellisempää kaupunkiympäristöä sekä vahvempaa paikallistaloutta", sanoo Cefmofin toiminnanjohtaja Haruka Arai.


Alkuperäinen tiedote Jyväskylän elinkeinopalveluiden sivuilla