Valmet haluaa olla johtava digitaalisten palveluiden tarjoaja alallaan

Digitaalisilla koulutustyökaluilla, kuten VR-laseilla, voidaan opiskella muun muassa koneiden huolto- ja turvallisuustoimenpiteitä.

Valmet on kartonki- ja paperiteknologian edelläkävijä ja markkinajohtaja. Sen osaamiseen kuuluu lisäksi muun muassa sellu- ja energiateollisuuden ratkaisut sekä automaatiojärjestelmät ja palvelut. Valmetin kehitys kulkee vahvasti automatisoitujen järjestelmien ja kattavan palveluverkoston tarjonnan suuntaan.

Keskeinen osa Valmetin tarjontaa on asiakkaan palvelu koko teknologian elinkaaren ajan. Valmetin Rautpohjan yksikön paikallisjohtaja Jari Matilainen kertoo, että digitalisaatio muuttaa yritysten toimintatapoja ja luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia:

”Valmet tunnetaan prosessiteknologian kokonaistoimittajana, jolla on kyky toimittaa laajamittaisia prosessi- ja konelinjoja maailmanlaajuisesti, mutta olemme tänä päivänä paljon muutakin. Jo usean vuoden ajan olemme panostaneet digitaalisiin teknologioihin ja palveluihin. Prosessista saatava data antaa tietoa tuotantolinjojen hyötysuhteesta, energiatehokkuudesta, lopputuotteen laadusta sekä paljon muuta tärkeää tietoa.”

Nämä elementit mahdollistavat tuotantolinjojen optimoinnin ja odottamattomien tilanteiden ennaltaehkäisyn. ”Pääsääntöisesti toimituksemme sisältävät aina tuotteen ja palvelun, jolla varmistamme uusien teknologioiden tehokkaan hyödyntämisen ja edelleen kehittämisen”, toteaa Matilainen.

Valmet on Keski-Suomen suurin teollinen työnantaja, jolla on henkilöstöä noin 1500, ja alihankkijoineen työllistettyjen määrä nousee noin 1900 henkilöön. Globaalisti Valmetilla on noin 19 000 työntekijää.

Teollisen internetin palvelut hyödyttävät asiakasta

Valmetin digitaalisten palveluiden keskiössä ovat Valmet Performance Centerit, eli ympäri maailman toimivat etäpalvelukeskukset. Turvatuilla etäyhteyksillä sekä datan keräämisellä ja analysoinnilla saadaan nopea vaste asiakkaiden tarpeisiin.

”Performance Centeristä pääsee asiakkaan automaatiojärjestelmään aivan kuin olisi koneen valvomossa. Käytössä on useita koneen tuottamaa dataa hyödyntäviä applikaatioita. Esimerkiksi älykäs diagnostiikka varoittaa ongelmista ennakkoon”, kertoo Valmetin teollisen internetin tuotepäällikkö Markku Markkanen.

Osa teollisen internetin ratkaisuja ovat kehittyneet prosessisäädöt, joilla lisätään koneiden autonomiaa eli konelinjan kykyä toimia itsenäisesti ilman jatkuvaa ihmisen ohjausta. Virtuaalisilla koulutustyökaluilla ja prosessia simuloivilla ratkaisuilla voidaan opiskella vaikkapa paperikoneen ohjausta:

”VR-laseilla nähdään kartonkikoneesta virtuaalinen malli, jolla opetellaan huolto- ja turvallisuustoimenpiteitä koulutusmoduulien avulla. Etuja ovat esimerkiksi turvallisuuden tehostuminen ja meluhaitan välttäminen. Koneen käyttäjiä voidaan kouluttaa jo ennen kuin itse teknologiaa on toimitettu”, Markkanen kertoo.

”Olemme onnistuneet vakuuttamaan asiakkaamme palveluiden hyödyistä. Pääsemällä koneen dataan voimme auttaa tuotannon laadun ja tehokkuuden ylläpidossa”, kertoo Valmetin data-analyytikko Susanna Lähde. Data mahdollistaa myös entistä enemmän esimerkiksi tekoälyä hyödyntävien ratkaisujen kehittämisen.

Alalle tarvitaan osaajia

Valmetin ja monien sen asiakkaiden tavoitteena on kehittää mahdollisimman pitkälle autonominen tehdas. Autonomisuus tekee koneista helppokäyttöisempiä ja resurssitehokkaita. Esimerkiksi kartonkikoneilla tehdään paljon lajinvaihtoja, joissa uudet teknologiat säätävät kunkin toiminnon asetukset optimiin. Tämä säästää raaka-aineita, mikä tukee sekä Valmetin että sen asiakkaiden kestävän kehityksen tavoitteita.

Digitalisaation kehitys ei tarkoita työntekijöiden tarpeen vähentymistä. Päinvastoin osaajia tarvitaan lisää, ja Valmet onkin alalla houkutteleva työnantaja. Yritys edistää alalle hakeutumista tekemällä yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja tarjoamalla mahdollisuuksia tehdä opinnäytetöitä, jotka voivat avata uramahdollisuuksia Valmetissa.

”Meillä on Suomessa noin 500 kesätyötekijää vuosittain. Keskeinen osa nuorten osaajien houkuttelemista ovat jaetut arvot, kuten vastuullisuus ja kansainvälisyys”, kertoo Lähde.

Valmetin teollisen internetin tuotepäällikkö Markku Markkanen ja data-analyytikko Susanna Lähde. Kuva: Antti Innanen.

Digitaalinen palvelutarjonta tuo lisäarvoa

Digitaalisilla palveluilla on keskeinen rooli Valmetin liiketoiminnassa. Ne mahdollistavat uudenlaisia toiminnallisuuksia perinteisimmillekin tuotteille ja jopa uusia liiketoimintamalleja. Valmetille teollisen internetin palveluvalikoima on ennen kaikkea kilpailuetu, joka ohjaa asiakkaan valintaa.

”Digitaalisten palveluiden tuoman resurssitehokkuuden avulla asiakas saavuttaa merkittäviä säästöjä. Etäpalveluiden ansiosta asiakas tietää saavansa tukea koneen koko elinkaaren ajan, mikä antaa luottamusta toimintaan”, kertoo Lähde.

Etäpalvelut vähentävät matkustustarvetta merkittävästi. Aiemmin prosessihaasteita selvitettiin matkustamalla toiselle puolelle maailmaa, kun taas nykyään ongelmia voidaan ratkaista nopeasti ja tehokkaasti etäyhteyden avulla. Suomessa Performance Centerit toimivat Jyväskylässä, Vantaalla ja Tampereella.

”Palvelemme Keski-Suomesta asiakkaita ympäri maailmaa, enkä tiedä ongelmaa, jota ei voitaisi ratkaista etänä. Viime vuonna palvelimme noin 120 tehdasta ja ratkaisimme yli 1100 tapausta. Jyväskylän Performance Centereissä työskentelee 16 ammattilaista, mutta koko organisaatiomme osaaminen on käytettävissä. Tarvittaessa voimme pyytää vaikka koneen osan suunnittelijan apua”, Markkanen toteaa.

Teksti: Antti Innanen

Julkaistu ensimmäisen kerran Keski-Suomen kauppakamarin 95-vuotisjuhlajulkaisussa.