Tiesitkö, että 90 prosenttia maailman merikaapeleista on tehty Karstulassa tuotetuilla työkaluilla? Tämä ja monta muuta erityisosaamista löytyy KA-MU:lta

KA-MU toteuttaa teollisuudelle vaativien komponenttien ja osakokoonpanojen valmistusta suunnittelusta valmiisiin tuotteisiin. Karstulalaista osaamista löytyykin ympäri maailmaa merenpohjan kaapeleista ralliautoihin.

Yrityksen toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin ratkaisuihin. Asiakkaina on laadukkaista tuotteistaan tunnettuja niin kotimaisia kuin kansainvälisiä yrityksiä, kuten kaapelin tuotantojärjestelmiä valmistava Maillefer Extrusion ja paperikoneita valmistava Valmet.

”90 prosenttia maailman merikaapeleista on tehty Karstulassa tuotetuilla työkaluilla”, Järvi kertoo.

Partnerina se on ollut myös maailmanmestaruuden voittaneelle Toyotalle. Kun Tommi Mäkinen alkoi kehittämään Toyotan ralliautoa, kysyttiin KA-MU:lta, voiko se tehdä tiettyjä osia.

”Saimme kiitosviestin, että kiitos kun olit kanssamme voittamassa maailmanmestaruutta”, Järvi toteaa.

KA-MU:lla tiedetään, että asiakkaille on usein kriittistä, että tilatut komponentit saapuvat ajallaan. Siksi se toimiikin ketterästi ja nopeasti.

”Pidämme kiinni hyvästä asiakaspalvelusta”, Järvi sanoo.

Asiakkaille räätälöityjen komponenttien valmistuksen lisäksi KA-MU tekee Blingfactory-tuotemerkin alla moottorikelkkojen billet-osia. Tuotevalikoimaltaan se on niiden Euroopan suurin myyjä ja valmistaja.

Alumiinista koneistamalla työstetyt billet-osat ovat laadultaan ja kestävyydeltään yleensä alkuperäisiä osia parempia. Niillä voidaan tuoda kulkuneuvoon lisää näyttävyyttä, suoritustehoa tai jotakin muuta haluttua ominaisuutta. Kaikki osat suunnitellaan ja tehdään itse.

”Kaikki tuotteemme ovat olemassa oleviin kelkkoihin asennettavia. Teemme yhteistyötä jälleenmyyjien ja valmistajien kanssa, jotta osamme sopivat uusiin malleihin”, Järvi kuvailee.

Kaikki tuotanto perustuu 3D-mallinnukseen. Tuotteista tehdään 3D-malli, ennen kuin ne menevät tuotantoon.

”Monet asiakkaista lähettävät datan valmiina. Jos 3D-mallia ei ole, ja jos se on vaativa, meidän oma suunnittelumme tuottaa sen. Yksinkertaiset 3D-mallit koneistajat tuottavat itse. Jokainen työntekijä käyttää tietokonetta ja 3D-mallinnusta omassa työssään”, Järvi avaa.

Koronasta huolimatta yrityksellä menee hyvin. Hyvä tilauskanta näyttää myös jatkuvan.

”Konepajateollisuudessa on poikkeukselliset ajat käynnissä. Tulee pelottavasti mieleen vuodet 2008–2009, kun konepajateollisuus ajoi päin seinää. Samanlaisia merkkejä on ilmassa. Äkkipysähdystä ei ole kuitenkaan tällä hetkellä näkyvissä”, Järvi arvioi.

Globaalit ongelmat, kuten materiaali- ja konttipula, heijastuvat myös KA-MU:n toimintaan.

”Esimerkiksi alumiinin saatavuudessa on ollut ongelmia. Ennen asiakkaalle lupaamista, maahantuojalta täytyy varmistaa, onko saatavuutta”, Järvi kuvailee.

Asiakkaita ympäri maailmaa

Blingfactory-verkkokauppatuotteiden markkina-alueet ovat Suomi, Ruotsi ja Norja. BtoB-tuotteita viedään ympäri maailmaa.

”Pohjois-Amerikkaan emme kuitenkaan pysty billet-osia viemään. Sinne viemiseen ei löydy järkevää vastuuvakuutusratkaisua. Kyse on tuotevastuuasiasta”, Järvi lisää.

Vaikka kyseessä on laatutuote, tarkoittaa tuotteen nimi siellä ihan muuta.

”Emme myöskään voisi mennä sinne Blingfactory-nimellä, sillä bling tarkoittaa siellä rihkamaa”, Järvi naurahtaa.

Konkreettinen esimerkki nopeasta ja ketterästä toiminnasta on eräs asiakkaan toiveiden mukaan valmistettu verkkokaupan tuote.

”Kun saimme tuotteen kuvauksen asiakkaalta, seuraavana päivänä tuote oli jo myynnissä verkkokaupassamme”, Järvi vakuuttaa.

Siistiä sisätyötä moderneilla teknologioilla

Järvi on ollut aktiivisesti mukana alan kehittämisessä. Valmistus- ja tuotantovaliokunnan toteuttaman tutkimuksen perusteella nuorten mielikuvat alasta ovat vääristyneitä: monesti nuoret pitävät alaa likaisena ja raskaana, vaikka totuus on nykyään toinen. Käytössä on modernit teknologiat.

Valiokunta ryhtyi tuumasta toimeen. Järvi oli valiokunnan puheenjohtajana käynnistämässä hanketta, jossa kauppakamariin palkattiin somelähettiläs tuottamaan kiinnostavaa sisältöä Instagramiin keskisuomalaisista teollisen alan yrityksistä.

Hanke on jo päättynyt, mutta sisältö jäi elämään. Somelähettiläs Santeri Saari on jatkanut sisällöntuottamista KA-MU:lle. Somemarkkinoinnin lisäksi KA-MU pitää huolta osaajien saatavuudesta tekemällä tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Se on mukana suunnittelemassa ammatillisen opetuksen aloittamista Karstulassa.

”Meille tulee joka vuosi useampia harjoittelijoita ja kesätyöntekijöitä, jotka jäävät mahdollisesti myös työntekijöiksi. Käytössämme on myös oppisopimuskoulutus, joka on erittäin hyvä menetelmä. Käymme myös oppilaitoksissa esittelemässä KA-MU:n toimintaa”, Järvi avaa.

Järvi kertoo, että töissä on hyvä tunnelma. Järvi pitää tärkeänä sitä, että töissä viihdytään. Vaihtuvuus KA-MU:lla on erittäin pientä.

”Siitä olen koittanut pitää kiinni, että kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään ja väittäisin, että siinä ollaan hyvin onnistuttukin”, Järvi sanoo.

Tänä vuonna KA-MU viettää 40-vuotisjuhlavuottaan. Sen liikevaihto on yli kolme miljoonaa euroa, mikä on lähes tuplaantunut kuudessa vuodessa. Yritys työllistää tällä hetkellä 27 henkilöä.

Juttu on julkaistu alun perin helmikuun 2022 Kauppakamari-lehdessä.